Díky bedýnkám s neprodaným ovocem a zeleninou můžete výrazně ušetřit. Nabízí je stále více řetězců

Na 29. září připadá světový Den snižování plýtvání potravin. Připravili jsme pro vás přehled, jak zamezují různé řetězce plýtvání a co se děje s neprodaným zbožím.

Bedýnky, dary potravinovým sbírkám, vaření vlastním zaměstnancům či recyklace zboží. To vše jsou různé způsoby, které velké české řetězce volí, aby omezily možné plýtvání nejen potravinami. Jejich možnosti ale občas v minulosti blokovaly různá legislativní omezení. Podle organizace Zachraň jídlo je nejnovějším pokrokem v srpnu schválená vyhláška, která dovoluje darovat chlazené či mražené pokrmy například lidem v nouzi.

300 tisíc zachráněných porcí jídla

V současnosti je udržitelnost a šetrné chování i obchodním trendem, který motivuje podniky a řetězce k povětšinou charitativní činnosti. Čím základnější surovina, tím delší je její doba trvanlivosti a tím spíše je možné ji využít do nějaké akce či bedýnky. Kam pak ale s přímo hotovým pokrmem? Organizací, která se neplýtvání jídlem přímo věnuje, je například společnost Nesnězeno, která nabízí podnikům inzerovat přebytečné porce jídel za výhodnější ceny.

„Zájem ze strany podniků o připojení se k naší platformě roste každým týdnem. Za dobu existence Nesnězeno se k naší misi proti plýtvání jídlem připojilo již přes 1 400 podniků, kde ty nejúspěšnější si přijdou až na dodatečných 25 000 korun měsíčně. V září jsme navíc oslavili úctyhodný milník – podařilo se nám překročit hranici 300 tisíc zachráněných porcí jídla,“ uvedl pro Obnovitelně spoluzakladatel Jakub Henni.

V aplikaci si hladový strávník může zakoupit „zachráněný“ oběd nebo i jen dezert. Vybírat je možné z mnoha podniků v Praze, v Brně, v Olomouci, Ostravě, v Českých Budějovicích a příležitostně i v menších městech.

Kolik ušetříte díky fotovoltaice?

„Náš úkol pro celou Českou republiku, střední Evropu a dále je jasný – zachránit co nejvíce jídla před vyhozením. Když se nám v regionech, kde působíme, podaří přesvědčit uživatele a podniky o tom, že ne každé neprodané jídlo si zaslouží osud v koši, můžeme s hrdostí říci, že jsme uspěli,“ shrnuje ambice platformy Nesnězeno Henni.

Zákazník si může u Penny koupit balíček zlevněného zboží online

S platformou Nesnězeno spolupracuje také Penny. „Jako vůbec první obchodní řetězec s potravinami jsme se zapojili do projektu Nesnězeno. Zákazníci si mohou prostřednictvím aplikace najít naši prodejnu, kde budou moci koupit za cenu 79,- připravený balíček obsahující ovoce, zeleninu, pečivo nebo chlazené zboží, kterému se blíží datum spotřeby. Hodnota zboží bude minimálně 160 korun, zákazník tak získá slevu 50 procent a více,“ vysvětlil pro Obnovitelně.cz mluvčí Penny Tomáš Kubík.

Svým zákazníkům nabízí řetězec možnost přímo na prodejně odkoupit esteticky nedokonalé ovoce ve dvoukilových bedýnkách za 20 korun. Bedýnky zatím nejsou dostupné ve všech prodejnách, tuto službu ale bude společnost rozšiřovat. Nespotřebované ovoce a zeleninu ve větším objemu pak Penny dodává zvířatům v zoologických zahradách.

Potraviny, které se neprodají, ani je nelze již dále darovat a využít, společnost Penny zkompostuje či zašle do bioplynových stanic. Kolik zboží celkově neprodá a kolik ho pošle do odpadních zařízení řetězec neuvedl.

Z neprodaných banánů upečou pracovníci Albertu sladký dezert

Jeden z největších obchodních řetězců v České republice Albert se také dlouhodobě snaží snižovat potravinový odpad. „Podíl neprodaných potravin na celkovém objemu se v našich obchodech dlouhodobě pohybuje v nízkých jednotkách procent. V roce 2022 jsme tento podíl snížili na 1,04 procent,“ uvedla společnost na tiskové konferenci. Odpad pak v některých prodejnách řetězec zpracovává v kompostérech na substrát.

Ovoce a zeleninu, které řetězec neprodá, zpracuje buď do dalšího zboží nebo je využije do jídelny svým zaměstnancům. Příkladem jsou například banánové chlebíčky, které společnost vyrábí při přebytcích neprodaných banánů, které mají velmi krátkou životnost.

Současně je podle Jiřího Marečkam ředitele veřejných vztahů, komunikace a udržitelnosti společnosti Albert tento řetězec největším firemním dárcem potravin. V roce 2022 darovali 2 800 tun potravinovým bankám. „Neprodané potraviny, které již nesplňují nároky na lidskou konzumaci, darujeme ke zkrmení. Celkově do 24 organizací, jako jsou záchranné stanice, zoologické zahrady nebo farmy, zamířilo v roce 2022 přes 165 tun ovoce, zeleniny nebo pečiva,“ uvádí společnost.

Globus přebytky zpracuje ve svých pekárnách, řeznictvích i restauracích

„Nejsme producentem velkého potravinového odpadu. Náš systém dovoluje v některých případech i eliminovat větší množství zboží, které by mohlo podlehnout expiraci. Každý z hypermarketů Globus totiž má vlastní pekárenskou, řeznickou a gastro výrobu. Tím, že produkujeme vlastní potraviny od surovin a umíme přizpůsobit plány výrob ze dne na den i z hodiny na hodinu, máme minimální zbytky potravin,“ vysvětlila mluvčí řetězce Globus Aneta Turnovská.

Stejně jako ostatní společnosti, i Globus využívá možnosti bedýnek se zeleninou a ovocem. „Za pět měsíců se nám podařilo zachránit na 63 tisíc kilogramů ovoce a zeleniny. Bedýnky jsou velice populární, za cenu 49 korun totiž obsahují minimálně čtyři druhy ovoce a zeleniny v dobré kondici o hmotnosti 3 až 3,5 kilogramu,“ uvedla Turnovská.

V případě přebytků jiných potravin pak Globus již 11 let spolupracuje s potravinovými bankami, kterým každý měsíc poskytuje zbylé potraviny. Za tu dobu poskytli charitativním organizacím 720 tunami hmotné pomoci. Kolik přesně zboží se neprodá a co dělají s případným odpadem řetězec neuvedl.

Kaufland svou produkci masa řídí podle poptávky zákazníků

Řetězec Kaufland většinu svých neprodaných potravin věnuje České federaci potravinových bank, kterým jen za loňský rok 2022 daroval 328 tun zboží. Kaufland také spolupracuje s mysliveckými spolky a zoologickými zahradami, kterým za symbolickou částku věnuje zboží, které není využitelné k dalšímu prodeji.

Za rok 2021 řetězec vyprodukoval 4 677 tun organického odpadu. Z toho 950 tun zpracoval na další surovinu, zbylé zpracoval v kompostovacích a fermentačních zařízeních. „Jako jediný obchodní řetězec v ČR také disponujeme vlastním masozávodem, který funguje v režimu just-in-time objednávek. Díky tomu zákazníkům nabízíme čerstvé masné produkty a minimalizujeme vznik potravinového odpadu,“ vysvětlila mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Kaufland také využívá opakovatelně použitelné přepravky na ovoce a zeleninu, takzvaný systém EPS. „Po celou dobu logistického procesu zůstává ovoce a zelenina ve stejné přepravce a díky tomu nejenže snižujeme používání jednorázových kartonů a s tím spojených emisí, ale rovněž zabraňujeme zkáze ovoce a zeleniny,“ uvedla Maierl.

Společnosti Lidl, Tesco a Billa na otázky Obnovitelně.cz neodpověděli.

Foto: Unsplash