Nejznámější bezobalová prodejna končí, podpora veřejnosti nestačila

Organizace Bezobalu končí. Své rozhodnutí zveřejnila na svých sociálních sítích a za několik hodin sklidila desítky zklamaných komentářů svých fanoušků. Zda to ale bude stačit pro udržení provozu alespoň prvního bezobalového obchodu v Česku, není jisté.

Bezobalu byla první českou prodejnou i organizací, která svým zákazníkům nabídla alternativu nakupování do sklenic a znovupoužitelných obalů. Zpočátku vypadala situace na trhu optimisticky, boom bezobalových prodejen se rozjížděl, zákazníci byli ochotni si za kvalitní potraviny připlatit. Pak ale přišel covid, pak válka na Ukrajině a s ní i finanční krize.

„Je nám to strašně líto, ale v následujících týdnech budeme postupně vyprodávat zboží a zavírat prodejny i neziskovku s její osvětovou činností. Náročnou finanční situaci jsme usilovně řešili poslední tři roky a teď přišel čas si přiznat, že to nedáme. Došly síly, energie i peníze,“ přiznává organizace na svých sociálních sítích.

Kampaň i osvětové video nestačily, bezobalové obchody sotva přežívají i v okolních zemích

Ještě loni přitom vypadalo, že podpora zákazníků a fanoušků bezobalové životní alternativy bude stačit obchodu k přežití. Po covidu, kdy byly bezobalové prodejny dlouho zavřeny a lidé získali strach ze všeho, co nebylo pevně zavakuované v několika obalech, se totiž alternativním obchůdkům nedařilo rozjet. Většina z nich proto pohrozila zavřením a doufavala v návrat svých zákazníků.

Bezobalu tenkrát spustili velkou kampaň, aby své zákazníky přilákali zpět. „Kampaň Nechceme to zabalit jsme spustili v reakci na to, v jakém stavu se nachází trh bezobalových obchodů. Ten je na tom momentálně hodně špatně. Od začátku roku 2022 zavřelo už 19 bezobalových obchodů, což v republikovém měřítku znamená víc než 15 procent,“ komentoval v loňském srpnu ředitel obchodní části organizace Jiří Sedlák pro SJ News.

To znamenalo, že se bezobalových prodejen zavřelo více, než kolik se jich daný rok otevřelo. Z části trh utrpěl finanční náročností pro přežití v letech covidu, následně s ním zamávaly rozvíjející se ekonomické krize. Podle Sedláka o zavření obchodu tehdy uvažovala polovina z pětiset bezobalových obchodů v Německu.



Bezobalový byznys je v krizi

S podobnou situací se setkávají i další bezobalové obchody v okolních zemích. „I v Polsku je náročné přežívat jako bezobalový obchod. Přeji vám hodně štěstí v dalších projektech a držím palce, aby se naše země někdy změnily a obchody jako ten váš a náš mohly prosperovat,“ uvedla v reakci na uzavření Bezobalu polská bezobalová prodejna Na Gramy.

Majitelka ostravského bezobalového obchodu Gabriela Holečková sdílela letos v lednu na webu Patriot Magazín podobné zkušenosti. Během covidu přišla o většinu zákazníků, a celý loňský rok doufala v jejich návrat. Bez úspěchu.

„Dali jsme výzvu zákazníkům, že je potřebujeme zpátky. Chápali jsme, že nemohou utrácet tak, jako předtím, ale pomohlo by nám, kdyby začali chodit pravidelně aspoň na malé nákupy. Jenže se nám vrátilo asi jen dvacet procent z nich,“ uvedla v letošním lednu a svou prodejnu vyčerpaně předala do rukou jiným majitelům.

Těm se zatím udržet prodejnu v chodu daří, přesto že i dle jejich popisu na sociálních sítích není situace růžová. Díky provozu dvou prodejen ale mají možnost využít určité cashflow a je pro ně tak snazší udržet finanční situaci pod kontrolou, než v případě osamělé prodejny.

Majitelka kladenského obchůdku Vyváženo ještě v loňském srpnu vysvětlovala pro server Aktuálně.cz, že soustředění zákazníků na ekologicky šetrné nakupování ustoupilo nižším cenám. Na základě odlivu zákazníků pak v letošním březnu oznámila ukončení provozu.

Biopotraviny nezdražily o tolik jako mainstreamové, přesto jsou drahé

Ve svém rozhovoru z loňského srpna Sedlák také uvedl, že dalším problémem, se kterým se musí potýkat, je navyšování už tak pro spoustu lidí vysokých cen. Ačkoliv válka na Ukrajině na bio potraviny ve vysoké kvalitě neměla takový vliv jako na běžně dostupné potraviny, i jejich cena se přirozeně navýšila.

Ještě loni byl ale k tomuto trendu optimistický. „Cenový poměr mezi kvalitní a běžnou potravinou se tak zmenší ve prospěch té kvalitní. O to víc v tuto chvíli dává smysl nakupovat bio, protože dostáváme lepší hodnotu, která není tak inflačně navýšená,“ vysvětloval, proč doufá, že by si zákazníci i přes finanční krizi mohli nakupování kvalitnějších surovin dopřát.

Právě drahota nabízených potravin, ačkoliv mnohdy ve špičkové kvalitě, je ale jedním z důvodů, proč i někteří věrní zákazníci museli přestat nakupovat v bezobalové prodejně. „My jsme byli ochotni za bio platit max. dvakrát více, než za běžnou produkci, ale často jste to měli ještě dražší. Postupem času jsme tedy k vám přestali chodit. Nyní máme dítě, nájem vysoký, vše ostatní drahé,“ popisuje situaci jeden z bývalých zákazníků na sociálních sítích.

„Bezobalové nakupování a kvalitní jídlo vyžadují trochu ustoupit z pohodlnosti a plánovat. A priority řady zákazníků se přesunuly jinam. Bezobalu není tak velký projekt, aby dokázal inovovat a jít tomu naproti. A možná to ani nejde,“ smutně poznamenal v komentářích jeden ze zakladatelů organizace Bezobalu Ondřej Tesař.

První bezobalová prodejna na Hradčanské nejspíše zůstane. Ale pod jiným majitelem

I přes velkou kampaň Nechceme to zabalit! a podporu se tehdy nepodařilo nalákat zákazníky zpět. Organizace doufá, že dokáže udržet alespoň svou největší a zároveň historicky první bezobalovou prodejnu na Hradčanské.

„Chtěli jsme měnit trh s potravinami k lepšímu a být dobrou alternativou pro všechny, kteří se vydali na cestu k udržitelnému životu. To se nám před pandemií dařilo, ale z událostí posledních tří let jsme se nikdy nevzpamatovali. Poslední nadějí jsou naše snahy o záchranu nejstarší prodejny na Hradčanské,“ uvádí Bezobalu v posledním příspěvku na sociálních sítích.

Podle vyjádření majitelů společnosti by prodejna Hradčanská případně fungovala pod jiným majitelem (jako spolková prodejna) a pod jinou značkou. Příběh bezobalové prodejny tak možná nekončí úplně, v reakcích na fanoušky organizace přiznala, že zvažuje i prodej celé společnosti. Zájemců o krachující podnikání v této oblasti ale příliš není.

Foto: Unsplash