Budeme létat na vodík? První komerční letadlo vzlétne za dva roky, vznikne i vodíková aerolinka

Dokázali jsme, že vodík může létat, tvrdí společnost H2FLY. První komerční vodíkové letadlo chce do provozu postavit již v roce 2025.

Udělat letectví udržitelnějším je cílem společnosti H2FLY, která se snaží prosadit vodíkem poháněná letadla. Jedná se přitom zatím o málo známou a prakticky nevyužívanou technologii. Společnost ale věří, že do roku 2030 postaví celou leteckou flotilu nízkoemisních letadel a zavede novou komerční aerolinku.

Pokusy s využitím vodíku jako alternativního pohonu přitom jsou v letectví ničím novým. Již v roce 2009 vzlétlo historicky první letadlo s čistě vodíkovým pohonem Antares DLR-H2 i s posádkou na palubě. Za jeho vývojem stál tým inženýrů německého Střediska pro letectví a kosmonautiku.

Jednalo se o motorový kluzák, který i pro samotný vzlet využil palivové články s vodíkem. Předchozí pokusy o využití vodíku sice zkoušelo vícero společností, nikdo ale nebyl schopný přijít na dostatečně silnou technologii, která by letadlu umožnila vzlétnout z ranveje.

V roce 2008 se o něco podobného pokoušela například i společnost Boeing, která ale pro samotný vzlet využila běžný elektromotor a až ve vzduchu zapojila do práce vodíkem poháněné palivové články.

Vodíkovo-elektrický letoun HY4 demonstroval vodíkový optimismus

Zlom při využití vodíkového pohonu chce demonstrovat společnost H2FLY, která sestrojila první vodíkový letoun HY4 v roce 2016 a od té doby provedla desítky testovacích letů a zkoušek. „Zkušební proces 32 letů během čtyř dnů dokazuje flexibilnost palivových článků na vodík a předvedl schopnost rychlého doplňování paliva našeho vodíkového pohonného systému,“ vysvětluje společnost na svých stránkách.

Jejich optimismus ještě vzrostl o šest let později, když upravený letoun dokázal obstát ve výšce dvou kilometrů. Běžná velká komerční letadla se sice pohybují v pětinásobné vzdálenosti od země, pro soukromá a menší letadla je to ale běžná letová hladina.

V současnosti dokázali vyvinout letadlo, které již obstálo v osmikilometrové výšce, ačkoliv zatím jen formou pokusného prototypu.

Vyplatí se vám fotovoltaika? Spočítejte si úsporu

Letoun HY4 dokázal uskutečnit v rámci marketingové a testovací kampaně první vodíkový přelet světa, čímž podle vývojářů dokázal, že ho lze zařadit do běžného vzdušného provozu. Pro případné komerční lety navíc společnost vyvíjí nový model a to speciálně upravený Dornier 328.

Německé aerolinky vodíku věří

Velkým posunem pro H2FLY bylo spojení s německou aerolinkou Deutsche Aircraft, se kterou upravený letoun Dornier 328 dávají dohromady. Vodíkové letadlo poskytne prostor pro 40 lidí na palubě a bude tak sloužit zatím pouze k regionálním letům. Poprvé by mělo vzlétnout v roce 2025.

Podle Martina Nüßelera, technického ředitele společnosti Deutsche Aircraft, jsou v aerolince přesvědčeni, že vysoká účinnost kombinace vodíku a malých vrtulových letadel povede ke změně v celosvětovému vnímání pohonných technologií a v budoucnu by mohla vést ke snížení spotřeby paliva i emisí.

„Kombinace moderní konstrukce vrtulových letadel s nulovými emisemi uhlíku z provozu je klíčová pro dosažení klimaticky neutrální letecké dopravy,“ říká.

Podle zástupců aerolinky se jedná o velký krok na cestě ke klimaticky neutrálnímu letectví. Letoun Dornier 328 inženýři vybavili vodíkovým systémem o výkonu 1,5 megawattu a bude se tak jednat o zatím nejvýkonnější letadlo s podobným typem uhlíkově neutrálního pohonu na světě.

„Technologie vodíkových palivových článků nám poskytne příležitost eliminovat uhlíkové emise při regionálních letech. Vývoj této technologie je blíže, než si většina lidí myslí,“ okomentoval generální zakladatel společnosti H2FLY Josef Kallo.

Vodík může létat

Velkým pokrokem ve vývoji vodíkem poháněných letadel je uspořádání palivových článků tak, aby prototyp nového letounu dokázal obstát dokonce ve výšce osmi kilometrů. Přiblížil tak společnost k vytyčenému cíli rozjet na vodíkových letadlech komerčních leteckou společnost.

V červnu 2023 totiž představila H2FLY technologii, která bude funkční i ve větších letounech, než je Dornier 328. Do nových letadel tak budou moci instalovat od 20 do 80 sedadel pro pasažéry a nabídnou větší servis, srovnatelný s běžnou nabídkou mainstreamových společností. A slibují uskutečnění letů v běžné letové hladině komerčních velkých společností.

„Díky společnosti H2FLY a našemu letadlu HY4 jsme dokázali, že vodík může létat. A že potenciál vodíku pro budoucnost letectví je obrovský. Do konce tohoto desetiletí bude náš první komerční systém palivových článků certifikován a provozován v letadlech po celém světě,“ avizuje společnost na svých webových stránkách.

Pokud vše půjde podle vizí H2FLY, v roce 2030 by měla mít svou vodíkovou technologii plně rozvinutou, certifikovanou a především v provozu. Jejich cílem je kromě založení vlastní nízkoemisní společnosti také dekarbonizovat světovou leteckou dopravu.

Foto: H2FLY