Češi se budou podílet na vývoji hybridního vodíkového leteckého pohonu

Hybridní elektromotory poháněné vodíkem jsou jednou z cest, jak snížit uhlíkovou stopu letecké dopravy a udělat cestování vzduchem ekologičtější.

Ondřej Novák

19. 1. 2023

Na vývoji jednoho takového prototypu se bude podílet i Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ), a to v rámci konsorcia vedeného společností Avio Aero. Prototyp hybridního motoru AMBER teď částkou 34 milionů eur podpořila i Evropská komise prostřednictvím programu Clean Aviation. Cílem programu AMBER je zvýšení palivové efektivity letecké dopravy a snížení emisí oxidu uhličitého. Výhodou vodíkových leteckých motorů má být i snadnější údržba a nižší hluková zátěž.

„Jsem rád, že se i s naším přispěním podařilo postavit projekt zaměřený na hybridní pohonné technologie, které budou v blízké době důležitou součástí moderního letectví,“ řekl generální ředitel VZLÚ Josef Kašpar s tím, že se Výzkumný a zkušební letecký ústav rozvoji hybridních pohonných technologií dlouhodobě věnuje.

Vyvíjenou technologii chce jednadvacetičlenné konsorcium otestovat už v polovině tohoto desetiletí a využije při tom pokročilý turbovrtulový motor Catalyst společnosti Avio Aero.

Vodík se uchytí spíš na regionálních linkách

Turbovrtulový motor bude doplněn o elektromotor (v budoucnu zřejmě integrovaný přímo v motorové gondole propulzního systému), k jehož pohonu poslouží vodíkové palivové články. Ústav se v rámci konsorcia bude podílet na zdokonalení, integraci a prověření klíčových technologií nezbytných pro hybridní elektrický pohonný systém s výkonem v řádu megawattů.

„Jde o ukázku naší snahy navrhovat, vyvíjet a testovat přelomové technologie, které budou určovat budoucnost udržitelnějšího létání v Evropě. Oceňujeme spolupráci s Clean Aviation, která nám umožnila tento demonstrační program,“ řekl Giorgio Abrate, viceprezident pro inženýrství společnosti Avio Aero.

Technologie hybridního elektrického pohonu mohou pomoci zvýšit výkonnost motoru a snížit spotřebu paliva i produkci emisí. Hybridní elektrické technologie společnosti Avio Aero a její mateřské společnosti GE Aerospace jsou rovněž kompatibilní s alternativními palivy, jako je udržitelné letecké palivo (SAF), ale také s pokročilými architekturami motorů například s otevřeným rotorem.

Střešní solární elektrárna může přinést úsporu i 30 tisíc korun za rok. Vyplatí se i vám?

Využívání vodíku jako paliva neprodukuje žádné emise oxidu uhličitého a pokud je k dispozici takzvaný zelený vodík, je zcela bezemisní i jeho výroba. Využívání vodíku v dopravě ale přináší také řadu problémů. Toto palivo například ve srovnání s běžným leteckým kerosinem zabírá podstatně více místa, a to i v kapalném stavu. Na druhou stranu, čistý vodík má třikrát více specifické energie než benzín.

„Důvod, proč investujeme do této technologie je, že palivové články pojmou mnohem více energie, než kolik můžete uchovávat v bateriích,“ poznamenal Luca Bedon, vedoucí pokročilých technologií v Avio Aero. V letectví zatím vodík slibuje být přínosem v menších letadlech a ve strojích určených pro kratší regionální linky.

První letadlo v roce 2035

Velké plány s vodíkovým pohonem má i evropský výrobce letadel Airbus. Ten nedávno podepsal smlouvu se společností ArianeGroup na poskytování infrastruktury pro vodíková letadla. Demonstrační program inovativního letectví má začít v polovině tohoto desetiletí a první zkušební vodíkový Airbus A380 má vzlétnout v roce 2035.

Role demonstrátoru připadla na obří A380 právě proto, že stroj disponuje obrovským množstvím prostoru pro umístění palivových nádrží. „Má spoustu vnitřního místa, takže zde nejsou žádná omezení ve smyslu umístění všeho, co potřebujeme,“ upřesnil Mathias Andriamisaina, vedoucí ZEROe demonstrátorů a testů v Airbusu.

V programu ZEROe Airbus počítá jak s vývojem klasických tryskových motorů, které budou spalovat přímo vodík, tak i variantu s palivovými články, které budou pohánět speciálně vyvíjené šestilisté vrtule. Výsledkem vrtulové varianty by mělo být stomístné letadlo určené pro regionální dopravu.

Autor: Ondřej Novák

Foto: Clean Aviation