Největší pražská fotovoltaika pokryje střechu Pražské strojírny a zásobí celou fabriku elektřinou

Přes 2 000 solárních panelů právě nyní pokládají dělníci na střechu Pražské strojírny. Bude se tak jednat o největší fotovoltaickou elektrárnu v Praze a zásobí elektřinou nejen výrobní linky strojírny, ale i administrativní budovy a ještě vytvoří přebytky k prodeji.

Panely pokrývají střechu výrobních hal a skladů v pražské Vinoři. Na výstavbě i financování se podílely Dopravní podniky hlavního města Prahy i samotný Magistrát.

Předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny Robert Masarovič v tiskové zprávě uvedl, že v plánu je pokrýt spotřebu výroby i administrativních budov. Elektřinu z panelů tak využijí 24hodinové směnné provozy soustruhů, čističek vzduchu a dalších strojů. Podle odhadů by mělo zbýt ještě 35 procent elektřiny, kterou bude společnost prodávat.

„Nadále ale budeme odebírat proud ze sítě, zejména ve špičkách a v zimě. Nezbývá než doufat, že po spuštění bude hodně svítit sluníčko,“ uvedl Masarovič. Elektrárna má výkon 996 kilowatt-peak a měla by být schopná vyrobit až 980 megawatthodin elektřiny za rok.

Podle pražského magistrátu by panely zabraly plochu 23 tenisových kurtů a dokázaly by elektřinou zásobit roční spotřebu 300 běžných domácností. Díky fotovoltaice uspoří Pražské strojírny také zhruba 500 tun emisí oxidu uhličitého za rok.

Klíčová energetická soběstačnost pro pražské dopravní podniky

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody je zprovoznění takto velké fotovoltaické elektrárny důležitým krokem pro zajištění soběstačnosti pro strojírenskou společnost ale do budoucna i pro celé hlavní město. „Je to součástí našeho programu v oblasti energetiky, podobně jako zajištění dostatku energií za dostupné ceny. Energetickou bezpečnost Prahy bereme mimořádně vážně,“ uvedl Svoboda.

„Energetická soběstačnost je stěžejní pro snížení naší závislosti na nedemokratických režimech a pro udržení klíčových městských služeb v chodu i v časech krize. A k těm klíčovým službám nepochybně patří oblast dopravy, včetně podpůrných služeb realizovaných Pražskou strojírnou. Věřím, že další obdobné instalace u dalších městských firem budou následovat,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Mezi další plány na energetickou soběstačnost patří například pokrytí střechy nové vozovny v Hloubětíně, která bude při výstavbě čerpat praktické zkušenosti a informace právě z provozu té strojírenské.

„Ze své pozice jsem tento projekt od začátku podporoval a jsem rád, že se jej podařilo úspěšně dokončit. Je to současně pro nás začátek cesty, kterou bychom v oblasti energetiky chtěli jít i v dalších provozech Dopravního podniku, zejména v garážích a vozovnách,“ komentuje předseda představenstva Petr Witowski.

Foto: MHMP/Václav Holič, DPP