Inženýři ze zkrachovalého Saabu za pouhých 10 měsíců navrhli revoluční elektromobil

Nový NEVS Emily GT, který sestrojili inženýři Saabu, se může pochlubit dojezdem až tisíc kilometrů a kombinací čtyř elektromotorů s celkovým výkonem 424 koní.

Mohl to být doslova trhač asfaltu, za kterým by se otáčely hlavy nejen milovníků elektromobility. Ale šance, že se jím projedete, je minimální. Inovacemi nabitý NEVS Emily GT, na kterém se podílely stovky inženýrů Saabu, je totiž možná labutí písní této kdysi populární automobilky.

Rozmístění čtyř elektromotorů je revolučním řešením automobilového inženýrství. Každý z nich je schován v 18palcovém kole a dohromady produkují výkon ve výši 424 koní.

Podobně silné i silnější elektromobily jsou sice na trhu běžně dostupné, srovnatelný výkon má například Ford Mach-e GT nebo Tesla Model Y, žádný z nich ale v nabušeně silné sestavě nemá příliš dlouhý dojezd. Emily GT proto ohromí dojezdem tisíc kilometrů, který je zapříčiněn 174 kilowatthodinovou baterií.

Podle švédského média Auto Motor Sport je automobil díky své obrovské baterii schopný při rozumné jízdě ujet na jedno nabití dokonce více než tisíc kilometrů.

Společnost Protean Electric, která systém elektromotorů v kolech zkonstruovala, vyzdvihla několik hlavních výhod, mezi které patří především silný výkon 424 koní a tento výkon je možné dále navyšovat. V plánu je také vysoce výkonný model o 644 koních s točivým momentem 1624 newton metrů.

O zajímavém řešení rozmístění motorů informoval tým Top Gearu, který měl možnost si automobil vyzkoušet. Každé kolo má svou vlastní řídící jednotku a v zatáčkách využívá takovou sílu, která je potřeba podle pozice automobilu. Tím jednak šetří energii a současně zvedá sílu motoru.

Vrátí se Saab k výrobě automobilů? Emily GT by mohla být průlomem i koncem

Prototyp Emily GT zastřešila společnost NEVS, která odkoupila zkrachovalou automobilovou značku Saab v roce 2012. Několik let se nic nedělo až v roce 2019 společnost převzal čínský realitní gigant Evergrande Group. Jako by ale značka Saab nosila smůlu, i nový majitel se totiž dostal do finančních problémů.



Od letošního roku proto inženýři Saabu neměli co dělat, investor sice firmu neprodal, neměl na ni ale ani finance ani čas. Proto fanoušky automobilky překvapilo oznámení ředitele NEVS Petera Dahla, že se chystají odhalit tajný projekt.

„Jedná se o zdaleka nejpřínosnější projekt, který jsem měl tu čest vést. Myslím si, že by nikoho nenapadlo, že by bylo možné začít s nepopsaným listem papíru a do deseti měsíců mít před sebou jezdící hotové auto. Ale s oddaným a úžasným týmem je možné všechno, a my to dokázali!“ slavil Dahl na sociální síti při představování Emily GT.

Chválil si spolupráci 350 techniků a inženýrů i skutečnost, že za celou dobu deseti měsíců neunikla na veřejnost jediná informace o unikátním projektu. Původně chtěla automobilka vyrobit dvacet prototypů, kvůli financím a nedostatku materiálu jich ale má pouze šest.

Inženýři ze Saabu doufají, že přesvědčivá čísla, kterými se Emily GT chlubí, přilákají kupce a investory a do budoucna tak začnou s výrobou dalších modelů a zařadí se zpět mezi evropské automobilky. Zatím se ale zdá, že šest prototypů modelu Emily GT bude posledním vystoupením společnosti NEVS, potažmo legendárního Saabu.

Foto: Unsplash