Další argument odpůrců elektromobility vyvrácen: jet na dovolenou elektromobilem? Už žádný problém

Často skloňovaná kritika elektromobility se v čase dovolených nenaplnila. Dálkové cesty při jízdě na baterky již nejsou problém, přinejmenším po Evropě.

V běžných dovolenkových destinacích jsou nabíječky na každém rohu a dobití automobilu netrvá dlouho. Pomalu přichází to, na co progresivnější řidiči čekali. Elektromobilita se dostala na tak běžnou úroveň, že už relativně krátký dojezd není překážkou. Průměrný dojezd elektromobilů se navíc také s každým novým modelem pomalu zvyšuje.

Zájem o cestování na baterky se také stále zvyšuje, jen během prvních pěti měsíců letošního roku stoupl prodej elektromobilů či hybridů o 79 procent oproti loňskému roku.

Do Toskánska na dvě nabití

Podle odborníka na elektromobilitu Jana Staňka jsou rychlonabíjecí stanice letos dostupné na evropských tazích v dostatečném množství s rozestupy zhruba 30 až 50 kilometrů. Navíc se jedná o místa, kde lze nabíjet mnohdy až dvacet vozů současně.

„Z mých osobních zkušeností z dálkových cest do Chorvatska, Itálie, Španělska (přes Francii), Německa, Polska či Holandska mohu říci, že z 99 procent jsou nabíjecí stanice v perfektním technickém stavu, funkční a dostupné v době příjezdu. Nebyly plně obsazeny ani v době prázdninových špiček,“ sdílí svou zkušenost Staněk přímo z tisíc kilometrů dalekého Toskánska, kam dojel elektrickým Ford Mustang Mach-e na dvě nabití.

Ceny za nabití se i v zahraničí liší, pohybují se od 0,3 do 0,8 eur za kilowatthodinu podle poskytovatele nabíjení i koncového zákazníka. Stejně jako v cenách za fosilní paliva, i v elektrickém nabíjení se může promítnout zvýšená poptávka v době letních prázdnin, typické je to podle Staňka pro Chorvatsko.

„Nejvýhodnější bývá využít smluv na nabíjení, které poskytují výrobci aut, kdy se ceny pohybují mezi 0,3 až 0,5 eur za kilowatthodinu. Cestování pak stojí kolem 1,2 koruny na kilometr. V destinaci v ubytování bývá nabíjení často gratis, nebo uhradíte poskytovateli ubytování náklady na elektřinu (cca 0,25 eur za kilowatthodinu),“ říká Staněk.

V Česku nejrychleji nabijete v Mikulově

Novou a nejrychlejší českou nabíječkou se od začátku července může chlubit ČEZ. V Mikulově otevřel dobíjecí hub pro deset automobilů se stojanem ABB Terra 360 s ultrarychlým výkonem 360 kilowatt. Během deseti minut tak dokáže nabít elektromobil na dojezd dalších 200 kilometrů.

Spočítejte si úsporu a získejte střešní elektrárnu do několika týdnů

ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat právě výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.

„Elektrická auta se už dávno stala součástí naší reality, ale aby přibývala ve větších počtech, musíme stále pracovat na rozvoji míst, kde si je lidé dobijí rychle a bez čekání. Jedině tak elektromobilita srovná krok s klasickými auty. ČEZ proto chce pokračovat ve výstavbě ultra rychlých stojanů, letos jich chceme vybudovat čtyřicet,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

Foto: archiv Jana Staňka