Paříž vytáhla do boje s „automobilovou obezitou.“ Zpoplatní vozy SUV

Před časem francouzská metropole zavedla omezení průjezdu centrem, v některých oblastech nasadila omezení na třiceti kilometrovou rychlost a nyní zpoplatnila „obézní vozy“ jako jsou SUV. Současně ale zvažuje výhodný leasing pro majitele elektromobilů.

Kromě znečištění ovzduší zabírají také místo. Řeč je o zbytečně velkých autech v centru města, jako jsou SUV, proti kterým bojují někteří francouzští úředníci. Náměstek pařížského primátora David Belliard pro Guardian vysvětlil, že do centra města se velká auta zkrátka nehodí.

„Nepohybujeme se zde po polních cestách, nemáme tu horské silnice. SUV v Paříži jsou naprosto zbytečná. A navíc jsou nebezpečná, těžkopádná a na jejich výrobu se plýtvá příliš mnoha zdroji,“ vysvětlil svůj postoj Belliard.

Majitelé SUV si tak od nového roku připlatí, vyhláška vstoupí v platnost v lednu. Úřady vycházejí ze statistik a zohledňují kromě velikosti vozidla také jeho hmotnost a motorizaci. Podle zastánce poplatků Frédérica Badina-Serpetta je problémem především „automobilová obezita“.

Podle statistik francouzských úřadů se počet SUV ve městech za poslední čtyři roky zvýšil o 60 procent a tvoří celkem 15 procent z 1,15 milionu osobních aut, která v Paříži večer parkují.

Odpůrci poplatků namítají, že SUV si pořizují často početnější rodiny, které na víkendy jezdí na dovolenou a do malého a lehkého auta by se nevešly. „Často nahrazují rodinná auta. Přizpůsobujeme se menšině městského obyvatelstva, která se rozhodla udělat z SUV symbol proti znečištění,“ kritizoval opatření Pierre Chasseray, mluvčí hnutí na obranu řidičů 40 millions d'Automobilistes.

Poplatkům se vyhnou automaticky elektrická SUV a v reakci na kritiky také řidiči s velkou rodinou, kteří větší vůz potřebují. Stejný postup se chystá nastolit i Lyon a Grenoble.

Podpora elektrických aut pomocí sociálního leasingu

Kromě skutečnosti, že elektromobily nebudou muset za parkování ve městě platit ani v případě SUV, se Francie chystá dotovat jejich pořízení i pro nízkopříjmové rodiny.

Francouzská vláda čelila kritikám, že prosazuje elektromobilitu, která je pro většinu obyvatel země finančně nedostupná.

„Situace se změní, až se rozšíří výroba elektromobilů a baterií, ale to se prostě neděje dostatečně rychle. Za pět let mnoho bohatých lidí možná přejde na solární energii, tepelná čerpadla a elektromobily. Mezitím budou běžní lidé stále jezdit ve znečišťujících autech, drahých na tankování a stále více stigmatizovaných. To není přijatelné ani společensky, ani politicky," vysvětluje analytik z T&E William Todts.

Řešením by proto mohl být leasing pro domácnosti s nízkými příjmy v hodnotě alespoň sto eur měsíčně. Podle analýzy společnosti T&E by do roku 2030 mohlo zhruba 900 tisíc domácností s nízkými příjmy využít leasing ve výši 70 až 200 eur měsíčně. Náklady na podpůrnou dotaci by vyšly na zhruba 800 milionů eur ročně.

Tuto ztrátu by stát vykompenzoval zrušením dotací, které zvýhodňují bohatší řidiče. Podle analytiků by se tak nastartoval svět levných běžných elektromobilů. Dotace a větší rozšíření levnější elektromobility by současně mohly vést k popostrčení evropských automobilek, které se soustředí spíše na nákladnější a větší vozy.

Na levná a malá elektroauta se v současnosti zaměřuje především Čína a ovládá s nimi globální trh. Vozidla jsou sice s nízkým dojezdem, pro pohyb po městě či na ježdění do práce běžnému uživateli ale levné auto stačí.

Dotace pro nízkopříjmové rodiny zatím není schválená, ale jedná se o ní a podle analytiků má velkou šanci se prosadit. S podporou sto eur měsíčně by si i běžná domácnost mohla dovolit například elektrické Twingo či Peugeot e-208.

Foto: Unsplash