![](/generated/blog/7/4/74dadc50-953d-4987-bbca-430dd9edc5ac_1120_874_cv_c_FFF_nt_x_jpg.jpg)
Škodovka zavírá půjčovnu sdílených skútrů BeRider. Lidé s nimi najeli přes 4 miliony kilometrů
Po čtyřech letech končí společnost BeRider, která provozovala sdílené skútry po Praze. Nenašla vhodného partnera, sdílená drobná mobilita zjevně zatím není finančně udržitelná.
![](/generated/blog/8/6/86f180ab-9dce-411d-9e96-5e8aeee40352_46_46_cv_c_FFF_nt_x_jpg.jpg)
Kristýna Čermáková
25. 5. 2023
Společnost o tom informovala na svém blogu. Na český trh elektrická vozítka mateřská společnost Škoda Auto uvedla v roce 2019 jako součást své budoucí strategie a podporu mobility i udržitelnosti ve městech.
Potenciál měly skútry podle společnosti značný a předpokládalo se, že se postupně rozšíří i do dalších měst. To se ovšem evidentně nestalo a po čtyřech letech je projekt u konce, protože nenašel vhodného partnera.
O ukončení projektu informovala společnost na svých webových stránkách. „Na našich skútrech jste najezdili přes 4 200 000 kilometrů a tím jste pomohli ušetřit kolem 512 tun oxidu uhličitého oproti jízdě autem,“ uvádí ve svém prohlášení.
Službu ukončí k 31. května, do té doby budou skútry ještě plně k dispozici všem zákazníkům, kteří tak mohou využít své předplacené kredity. Klientům, kteří své kredity nevyčerpají, je bude společnost v průběhu června postupně vracet na účet.
Kalkulačka solární elektrárny: vyplatí se vám?
O osudu elektrických skútrů je již také rozhodnuto, budou postupně rozprodány jiným firmám, které by tak získaly cennou materiální pozici do začátku. Skútry tak možná z pražských ulic nezmizí, pokud se projektu ujme jiná společnost.
Sdílená mobilita je jednou z pomocí na cestě k minimalizaci městských emisí a omezení osobní automobilové dopravy, byla by proto škoda, kdyby podobný projekt zanikl bez náhrady. Na rozdíl od koloběžek i kol musely skútry plnit povinnosti běžné silniční dopravy a parkovat pouze na vyhrazených místech.
Nepřekážely tak pěšímu ani motorovému provozu ani nebyly cílem opilých zákazníků, což je jednou z nejčastějších kritik jiných sdílených dopravních prostředků.
Přesto se zatím podobným projektům nedaří. Ačkoliv to není z oficiálního vyjádření společnosti zcela jasné, pravděpodobně se provoz skútrů nedařilo dlouhodobě finančně stabilizovat. Podobně dopadla v roce 2021 společnost Revolt, která do Prahy přinesla nejen skútry, ale také koloběžka a sdílená miniaturní auta. Ta sice doplatila nejspíše především na následky covidu, přesto se ani posléze nepodařilo projekt udržet ziskový.
Text: Kristýna Čermáková
Foto: Pixabay