Z nuly na sto za dvě vteřiny. Čínský elektromobil s „tančící karoserií“ útočí na světový rekord

Ekologie i ekonomičnost už nikoho nepřekvapí. Proto se nyní inženýři snaží vyzdvihnout rychlost svých elektromobilů. Například čínský Yangwang zrychlí z nuly na sto za dvě vteřiny.

Nový elektromobil pod čínskou značkou BYD tak ve svém testu porazil i známá jména jako je Ariel Atom 500, Bugatti Chiron, Tesla Model S, Ferrari SF90 a o první místo se dělí s elektromobilem Rimac Nevera. Z tohoto žebříčku šesti nejrychlejších sériových aut pak tři místa (a všechny medailové) drží elektromobily.

Zda je rychlost, kterou běžný uživatel v běžném provozu nevyužije naplno, hlavní přednostní auta, můžeme jen spekulovat. Přesto zjevně patří k nejvýraznějším rysům nových (nejen sportovních) elektromobilů.

Tesla Model S Plaid se před pár dny utkala v závodě s nejrychlejším automobilem v kategorii 100-200 kilometrů za hodinu, s BMW M5 F90 AB. Porazila ho o 0,62 vteřiny s časem 4,34. Rychlejší v této kategorii je už jen motorka Yamaha YZF-R1.

Čínský Yangwang U9, který zatím neoficiálně vévodí v základním rychlení z nuly na sto, je novým modelem značky BYD. Jedná se o čtyřmotorový vůz a jeho autoři se kromě brutálního zrychlení chlubí také „tančící karoserií“. Auto díky systému „DiSus“ může pohybovat jednotlivými částmi karoserie, měnit svou výšku či dokonce poskakovat.

Nový systém DiSus je vybaven řadou snímacích technologií s fúzí pokročilé hluboké inteligence, která má nejen zvýšenou vnímavost, ale také kombinuje systematický přístup k vertikálnímu pohybu - což je výraz, který si s automobily obvykle nespojujeme.



Právě inteligentní řídící systém ovládající celé auto, a ne pouze jeho motor, je tak větší novinkou než auto samotné. Vertikální až taneční pohyb se tak možná vrátil do módy. Typické byly totiž v polovině dvacátého století v Americe, kde se celé kultuře zvedajících se a poskakujících aut říkalo Lowrider. Typické to bylo například pro Chevrolet Impala.

Při prudkém zrychlení i zpomalení nebo při průjezdu zatáčkou vysokou rychlostí může systém DiSus zajistit okamžité zvýšení tuhosti o 200 procent, aby se dosáhlo lepší ovladatelnosti auta. Navíc nabízí možnost zvedat každé kolo samostatně či společně, čímž vytvoří efekt skoku na místě. Cena nejnovějšího Yangwangu U9 začíná na 150 tisících dolarech (přes tři miliony korun).

Text: Kristýna Čermáková

Foto: BYD