Prodeje elektromobilů rekordně rostou, plně na baterky je každé padesáté auto v Česku

Tolik registrovaných vozidel na bateriový pohon Česko ještě nezažilo. Celkem se prodalo 3 892 aut do zásuvky, což je meziroční nárůst o 47 procent. I tak ale plně elektrická bateriová vozidla tvoří na trhu jen dvě procenta, což stále patří mezi nejnižší podíl v celé Evropské unii.

Pavel Baroch

21. 1. 2023

Nejprodávanější elektrické vozy byly vyrobeny v mladoboleslavské automobilce. „Každé třetí registrované bateriové elektrické vozidlo v roce 2022 byla Škoda Enyaq, která evidovala 1 293 vozidel,“ konstatoval Jiří Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. Dodal, že s významným odstupem pak následoval Volkswagen ID.4 s 220 auty a Hyundai Kona s 205 vozy.

I přes bezmála poloviční nárůst nově registrovaných aut do zásuvky zůstává Česká republika v podílu elektromobilů stále na chvostu evropských zemí. Údaje za prodeje v Evropské unii za celý uplynulý rok sice ještě nejsou k dispozici, když ale odborníci srovnávali jednotlivé země za loňská tři čtvrtletí, skončilo Česko druhé od konce.

„V období leden až září 2022 bylo v zemích Evropské unie registrováno 717 tisíc bateriových elektrických vozidel, meziročně o dvacet šest procent více. Zatímco vloni ve stejném období představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 7,6 procenta, letos 10,6 procenta,“ uvedl Jiří Frič.

Dodal, že s dvouprocentním podílem patřila v tu dobu České republice předposlední příčka. „Za námi s 1,7procentním podílem skončilo jen Slovensko,“ poznamenal Frič. Ze zbývajících zemí V4 byl v Polsku podíl bateriových elektrických vozidel 2,5 procenta a v Maďarsku rovná čtyři procenta. Nejvyšší podíly byly ke konci září evidovány ve Švédsku (28,4 procenta), Nizozemsku (20,4 procenta) a Dánsku (17,9 procenta).

„Ačkoliv jsou aktuální čísla o počtu registrovaných elektromobilů za loňský rok vcelku pozitivní, stále jsou nižší než ve většině evropských států a proto budeme určitě diskutovat též o možných opatřeních, jak stav elektromobility v České republice dále zlepšit,“ řekl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. Dodal, že se v letošním roce aktualizuje Národní akční plán čisté mobility.

Čínská nadvláda

Ačkoli na výrobu a prodeje aut s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem dopadly v první části loňského roku potíže s koronavirovými lockdowny v Číně a s dodávkami komponentů, zájem o elektrovozy celosvětově stále roste. Ze studie poradenské společnosti PwC Electric Vehicle Sales Review vyplývá, že se hlavní světovou velmocí v prodeji elektroaut a hybridů stala po loňském třetím čtvrtletí Čína.

„Globální prodej elektromobilů s bateriemi dosáhl ve třetím čtvrtletí roku 2022 poprvé hranice dvou milionů, což představuje nárůst o 75 procent ve srovnání se stejným obdobím předloňského roku. Velkou část tohoto nárůstu lze připsat Číně, kde trh s těmito automobily pokračoval v expanzi závratnou rychlostí. Ve třetím čtvrtletí 2022 se tam prodalo více než 1,5 milionu bateriových elektrických vozidel, což představuje nárůst o 94 procent oproti třetímu čtvrtletí 2021,“ konstatovala studie, podle níž neustálý rychlý růst na tak obrovském trhu upevnil výsadní postavení Číny na globální scéně.

„V roce 2020 se v Číně prodala o něco více než polovina celkového počtu bateriových elektrických vozidel prodaných na všech analyzovaných trzích. Ve třetím čtvrtletí 2022 toto číslo vzrostlo na 73 procent. Čínští výrobci pod vlivem tohoto úspěchu se nyní snaží upevnit své postavení v Evropě,“ upozornila analýza společnosti PwC.

Elektrická ofenzíva

Velké plány na poli elektromobility má ale také mladoboleslavská Škoda Auto. „Díky zrychlení elektrické ofenzívy jsme dobře připraveni na další roky a i nadále budeme pracovat na posílení významu České republiky jako důležitého centra automobilového průmyslu a elektromobility,“ uvedl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Kvůli globálním světovým problémům s komponenty nebo inflací zůstane podle něj situace na trhu napjatá i v letošním roce. „Ale s jistou dávkou opatrnosti jsme optimističtí a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců. Navíc je zjevné, že se námi zvolená strategie již osvědčuje a nabízené produkty jsou zákazníky velmi pozitivně přijímány,“ poznamenal Zellmer.

V příštích letech vydá česká automobilka dalších 5,6 miliardy eur na rozvoj elektromobility a 700 milionů eur na posílení digitalizace. Člen představenstva společnosti Martin Jahn odpovědný za prodej a marketing uvedl, že dobrý start má za sebou plně elektrický vůz Enyaq iV. Tímto modelem ale škodovka nekončí. „Naše e-ofenziva je v plném proudu. Již v roce 2026 uvedeme na trh tři nové plně elektrické modely a další budou následovat,“ slíbil Martin Jahn.

Autor: Pavel Baroch

Foto: Škoda Auto