Dvě třetinu trhu už tvoří elektrická auta. Diesely spadly na šest procent

Pětinu prodaných nových vozů tvoří čisté elektromobily, benzinová i naftová auta už netvoří ani polovinu prodejí v Evropě.

Evropský automobilový trh se mění. Jen za září se prodalo téměř 399 tisíc alespoň částečně elektrických vozidel, celkem tak tvořily dvě třetiny nově prodaných vozů. Jde o druhý nejlepší výsledek v historii, hned po rekordním prosinci 2022. Samotné čistě bateriové elektromobily (BEV) přitom tvořily 21 procent všech nově prodaných aut, což znamená, že každé páté nové auto v Evropě už je plně elektrické. Statistiku přinesl server Clean Technica.

Plug-in hybridy zaznamenaly meziroční nárůst prodejů o 59 procent, což je jejich nejrychlejší růst za poslední tři roky. Naopak benzinová auta se propadla o osm procent a diesely ztratily 16 procent a tvoří nyní pouhých šest procent trhu. Ještě před deseti lety přitom držely v Evropě více než šedesátiprocentní podíl.

Do top pětky nejprodávanějších elektromobilů se v září poprvé dostala Škoda Elroq, která s více než 10 tisíci registracemi potvrdila, že česká automobilka dokáže držet krok s největšími světovými hráči. V žebříčku ji předběhly jen obě Tesly, Model Y a Model 3, a čínský BYD Seal U. Elroq se tak stala nejen čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, ale i nejúspěšnějším vozem evropského původu.

Elroq trefa do černého

Škoda vsadila na osvědčenou koncernovou techniku, zjednodušila konstrukci a nabídla atraktivní cenu, základní verze Elroqa startuje okolo 34 tisíc eur, což z něj dělá jedno z nejdostupnějších kompaktních elektrických SUV na trhu. Díky tomu se automobilce podařilo oslovit široké spektrum zákazníků, kteří hledají praktický vůz s dojezdem přes 400 kilometrů, ale zároveň nechtějí platit miliony. Experti byli přitom původně k úspěchu drobného sourozence Enyaqa skeptičtí, jak jsme psali také na Obnovitelně.cz.

„Koncern Volkswagen s tímto vozem udeřil do černého. Navzdory minimálnímu úsilí (v podstatě zmenšil Enyaq) se Škoda pravidelně umísťuje v první trojce. I když není tak prostorný jako jeho větší sourozenec, kompenzuje to konkurenceschopnou cenou, která začíná na pouhých 34 000 eurech, což z něj dělá jeden z nejlevnějších kompaktních crossoverů na trhu, včetně čínských vozů,“ komentuje analytik José Pontes. Zájem o Elroq podle něj zároveň ukazuje, že evropské automobilky si v elektrifikaci nemusí nechat ujet vlak.

Podíl elektromobilů na úrovni 21 procent a prudký pád dieselů na šest procent jasně ukazují, že přechod na nové technologie probíhá samovolně a je řízený spotřebitelskou poptávkou a nabídkou výrobců, a ne politickými nařízeními. Zatímco některé vlády, včetně té budoucí české, chtějí zpochybnit či přímo zrušit evropský zákaz prodeje nových spalovacích aut po roce 2035, trh ukazuje, že je to nejspíš zbytečné.

Zářijová čísla navíc naznačují, že by letošní prosinec mohl být pro elektromobilitu rekordním měsícem. Analytici očekávají, že se poprvé překoná hranice 425 tisíc prodaných vozů za měsíc, což by znamenalo nový evropský milník. Pokud se tento trend potvrdí, bude rok 2025 pro elektromobilitu zlomový, s meziročním růstem přesahujícím 20 procent a s rekordním zastoupením elektrických modelů na trhu.

Úvodní foto: ŠKODA Elroq