Uhlobaroni sobě? Motoristé na severu Čech rozjeli kampaň za záchranu špinavé energetiky

Strana je spojována s Institutem Václava Klause, jehož největším podporovatelem je majitel uhelné skupiny Sev.en Energy Pavel Tykač.

Politická strana Motoristé sobě v červenci zveřejnila svůj volební program, který je plný protievropské politiky i touhy po návratu k těžbě uhlí. Strana je přitom poměrně úzce propojena s Institutem Václava Klause, který sponzoruje miliardář Pavel Tykač, majitel skupiny Sev.en Energy a jeden z největších hráčů na českém trhu s hnědým uhlím.

„Jediný energetický zdroj, který na našem území máme, je uhlí. Jeho zásoby vystačí minimálně na 15 dalších let těžby a využití. Z hlediska energetické bezpečnosti, soběstačnosti i ekonomické logiky je zcela zásadní, aby bylo české uhlí i nadále plně využíváno v našich elektrárnách a teplárnách, které v minulosti prošly úspěšným procesem odsíření, byly vybaveny odlučovači popílku a dalšími eliminátory emisí a škodlivin,“ stojí v programu strany, která jako by ignorovala vědecký konsenzus, že ke změně klimatu přispívají z velké části emise oxidu uhličitého.

Emisní povolenky pak strana vnímá jen jako ekonomické zatížení firem, ne jako nástroj na snižování emisí skleníkových plynů, což je klíčové pro boj s klimatickou změnou. Alespoň podle 97 procent světových vědeckých organizací.

Ostatně, paradoxní je i skutečnost, že (nejenom) Ústecko je plné volebních billboardů s heslem „Když chcete dál těžit uhlí“. Těžba hnědého uhlí v regionu má přitom jasně stanovený konec – útlum ve třicátých letech je nejen součástí státní energetické koncepce, ale také ekonomickou realitou, protože provoz dolů a elektráren je stále méně konkurenceschopný.

Strana se snaží oslovit voliče, kteří se bojí modernizace energetiky a potenciálního konce významného místního zaměstnavatele, i když fakticky se jedná o nereálnou a krátkozrakou nabídku. Přitom právě tyto regiony jsou v hledáčku mnoha dotačních programů a čeká je v budoucnu veliká energetická i environmentální transformace.

Propojení s Tykačem

Další rozpor pak pak lze najít v politickém programu Motoristů, který slibuje podporu konkurenceschopnosti firem a českého průmyslu ve světě. Dosáhnout toho chce ale „moratoriem environmentálních daní a poplatků, které snižují konkurenceschopnost českého průmyslu vůči okolním státům“.

Přitom právě nedostatek obnovitelných zdrojů je jednou z velkých brzd české ekonomiky. Dokazuje to třeba nedávný případ datového centra Microsoftu, které by do tuzemska přineslo prakticky samé benefity, ale nakonec se investoři rozhodli přesunout se do země s větším množstvím čisté energie.

Netřeba dodávat, že právě bývalý prezident Václav Klaus a jím řízený Institut Václava Klause patří mezi přední české hlásné trouby dezinformací o klimatu, evropské Zelené dohodě nebo dopadech dekarbonizace. Poté, co institut přestala podporovat skupina PPF, se jeho hlavním sponzorem stal právě Tykač, který podle informací Rozhlasu v roce 2024 poskytl Institutu deset milionů korun. „Viděl jsem, že institut je bez financování. A sumu, kterou bych to vyřešil, vydělám za 14 minut. Tak proč bych do toho nešel?,“ cituje Tykače server CzechCrunch.

Propojení Institutu se stranou zařizuje především samotný šéf Motoristů Petr Macinka, dlouholetý zaměstnanec a bývalý mluvčí Václava Klause. Podle Filipa Turka je pak Václav Klaus „duchovním otcem“ Motoristů.

Áčko Václava Klause? Záleží na Putinovi

„Řada nervózních politiků, zejména z ODS, se o nás snaží hovořit, že jsme jako nějaké béčko Andreje Babiše. Tak já bych na to odpověděl, že my nejsme béčko Andreje Babiše, my jsme áčko Václava Klause,“ uvedl v prosinci loňského roku Macinka pro Seznam Zprávy.

Strana pak ve svém programu otevřeně podporuje uhlí a jádro jako klíčové zdroje energie, odmítá Green Deal a snižování emisí, kritizuje Evropskou unii a euro. Macinka v rozhovoru dále přiznává, že pokud by Tykač přímou finanční podporu nabídl, neodmítl by ji. Proti uhlí by ale podle jeho slov strana stála i bez záštity uhelného miliardáře.

Zda Motoristé nepovažují podporu uhelného barona skrze Institut Václava Klause za střet zájmů a ovlivňování programu, jsme se na Obnovitelně.cz ptali přímo tiskového mluvčího strany. Doposud ale nedorazila odpověď.

Spolupráce ale není jenom růžová. Podle posledních informací Seznam Zpráv se Václav Klaus s Motoristy neshodne na postoji k Ukrajině. Údajně ho pobouřila menší míra euroskeptismu, než kterou čekal, a také naprosté odmítání dialogu s Ruskem, které Motoristé popisují ve svém programu.

Úvodní foto: © European Union, 1998 – 2025, Attribution