Solární pád pokračuje. Po Woltairu končí i miliardový Nanosun

Společnost oznámila podání insolvenčního návrhu, vysvětlila, že neustála rychlý vývoj trhu a snížení cen za solární technologie.

Solární trh zažívá náročné období, po Woltairu, Soleku a S-Poweru do insolvence míří také firma Nanosun. Končí tak jedna z větších společností, které se podařilo za více než deset let fungování rozšířit solární byznys do desítek zemí světa a zaměstnat zhruba 120 lidí.

„Dospěli jsme do bodu, kdy bylo nutné udělat zásadní rozhodnutí. Po mnoha měsících úsilí, prodeje zásob, příprav záchranného plánu a spolupráce s bankami jsme se rozhodli podat insolvenční návrh,“ uvedl pro Forbes zakladatel Nanosunu Karel Pařenica. V insolvenčním rejstříku je firma vedena od 1. srpna.

Psali jsme: Woltair zamířil do insolvence, o zákazníky se postarají jiné firmy

Nanosun byl přitom dle několika žebříčků jednou z nejrychleji rostoucích fotovoltaických firem v Evropě a patřil i mezi zásadní distributory střední Evropy, obrat společnosti v roce 2022 dosáhl 4,67 miliardy korun se ziskem 91 milionů korun. V insolvenčním návrhu pak společnost popisuje, že důvodem krachu bylo financování rozšiřování podnikání směrem k nemovitostem a také rozvíjení dodavatelské a distribuční sítě, která se mu stala nakonec osudnou.

„Energetická krize spojená s důsledky válečného konfliktu na Ukrajině vedl nejprve k dramatickému nárůstu cen energií, který vyvolal krátkodobý nárůst poptávky po fotovoltaických řešeních, ale po odeznění tohoto impulzu došlo naopak k prudkému ochlazení poptávky, zejména kvůli nasycení trhu a zpřísnění podmínek financování investic a z toho plynoucího propadu tržeb,“ vysvětluje společnost.

Spolu s rozvojem solární technologie se ale současně snížily její výrobní a distribuční náklady a především kvůli rychle se rozvíjející konkurenci z Asie se společnosti nepodařilo udržet v zisku. Podle Pařenici měla totiž sklady plné zboží nakoupeného za vyšší ceny.

„Výsledkem bylo omezování možnosti navyšování kreditních linek a jejich neprodlužování u výrobců fotovoltaického zboží. Společnost tak přišla o klíčové nástroje pro zajištění dalšího provozu a oběhového cyklu zboží,“ vysvětluje dále společnost s tím, že se v předchozím roce pokoušela o konsolidaci a restrukturalizaci, ale bez úspěchu, protože se trh nevrátil k předpokládanému trendu z doby energetické krize.

I jiným solárním společnostem se proto často nedaří, platí svým dodavatelům pozdě, pokud vůbec, a to postupně rozkládá i distributorský trh. Kromě Nanosunu v předchozích dvou letech skončila také například distributorské firmy PVShop a GWL Group.

Úvodní foto: Unsplash