
Bartoška nasměroval karlovarský festival k udržitelnosti. Z elektromobilů ale měl hrůzu
Jedna z nejvýraznějších a nejpopulárnější osobností na české filmové scéně podlehla v 78 letech vážné nemoci. Karlovarský festival, jehož byl Jiří Bartoška prezidentem, začal před dvěma lety více myslet na ekologii.

Pavel Baroch
8. 5. 2025
Úmrtí známého herce a ředitele Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Jiřího Bartošky potvrdila mluvčí festivalu Uljana Donátová. Když se začátkem loňského července otevírala v karlovarské nemocnici nová onkologická ambulance, slavnostního „přestřižení pásky“ se zúčastnil i herec Jiří Bartoška, který nad oddělením dokonce převzal patronaci. „Neznám ideálnějšího představitele, nežli jsem já, který by tomu požehnal,“ uvedl Bartoška. „S onkologií mám zkušenosti, a proto jsem řekl, že to samozřejmě rád udělám.“
Na otvírání onkologické ambulance si Bartoška odskočil z hotelu Thermal, kde byl právě v plném proudu 58. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary (KVIFF). Coby jeho prezident stál Bartoška v čele nejvýznamnější tuzemské kulturní akce 30 let. Spolu s Evou Zaoralovou se ujal jeho vedení počátkem 90. let. Od té doby prošel filmový festival dlouhým vývojem a před dvěma lety začal více myslet na ekologii – byť jeho zezelenání si vymohli diváci a novináři.
Výzva za ekologičtější festival
„Všechny nás zarazilo, jak moc je festival neekologický. Kolik se tu produkuje odpadu, který se netřídí. S kolegy jezdíme na festivaly – v Berlíně to funguje naprosto jinak, v Cannes už přestali rozdávat festivalové tašky, katalogy. Co se týče vstupenek, rezervačních systémů, všechno je to online. Funguje to,“ citoval Český rozhlas v létě 2022 vysokoškolskou učitelku a filmovou publicistku Janu Bébarovou.
Připomněla, že se na festivalu vyprodukuje nesmírné množství odpadu, který pak obvykle končí na skládce. „Mít tříděný odpad je to nejmenší, co můžeme udělat,“ dodala Bébarová, která se v roce 2022 stala spoluautorkou výzvy pro zelenější festival.
„My, signatáři tohoto otevřeného dopisu, bychom uvítali, kdyby KVIFF coby nejvýznamnější kulturní akce v Česku reagoval na vzrůstající ekologickou devastaci planety,“ uvádí se v úvodu otevřeného dopisu. Autoři zdůraznili, že mezinárodní festivaly jsou události s velkou environmentální stopou. A že způsobů, jak ji snižovat, je mnoho.
„Vidíme, že se o to pokoušejí zahraniční i domácí kulturní akce včetně těch nejvýznamnějších. Locarnský festival pěstuje svou environmentální strategii už více než dekádu. Canneský festival se zbavil papírových katalogů i festivalových tašek a návštěvníkům naopak účtuje poplatek, který investuje do environmentálních projektů. Berlinale zcela odmítlo vydávat jednorázové obaly jako například kelímky,“ stojí v dokumentu.
Autoři připomněli, že festival paradoxně promítá špičkové snímky s environmentálním rozměrem, ale sám se tak nechová.
Lovci PETek i elektroauta
Výzva se skutečně dočkala odezvy od vedení festivalu, které uznalo, že existují „určité rezervy v různých oblastech“ a že na nich chce „do budoucna pracovat“. Už za rok byl ekologický pokrok jednoznačný. Zmizely například tištěné papírové katalogy, což představovalo úsporu asi čtyř tun papíru. Také se omezil tisk plakátů a návštěvníci dostali mnohem větší možnost třídit odpad, především plastové lahve.
Minerální voda Mattoni, která je dlouholetým partnerem festivalu, společně s iniciativou Zálohujeme.cz rozmístila po Karlových Varech tři ECO Life Pointy, kam mohli lidé odevzdat prázdné PET lahve.
Kromě toho ještě městem procházeli Lovci PETek, kteří na nejvíce navštěvovaných místech vybírali použité lahve přímo od lidí, ale také sbírali pohozené nápojové obaly. Díky tomu se předloni podařilo vybrat bezmála tři tisíce plastových lahví a více než tisíc plechovek.
Sběr nápojových obalů pokračoval i při zatím posledním ročníku festivalu. Organizátoři se ale více zaměřili na osvětu, kdy návštěvníkům vysvětlovali, proč je zálohový systém na PET lahve a plechovky potřeba. Obalů se loni vybralo méně než předloni, což ale podle Lovců PETek mohlo být způsobeno i tím, že bylo chladnější počasí a hosté méně pili.
Vedení festivalu po kritickém otevřeném dopisu rovněž výrazně zvýšili počty elektromobilů ve flotile festivalových aut, které vozí vybrané hosty po Karlových Varech. K autům do zásuvky si ale Jiří Bartoška cestu nikdy nenašel, i když si je vyzkoušel.
„Mám z nich trochu hrůzu,“ řekl před časem v rozhovoru pro web Garáž.cz. Neoslovily ho ani plug-in hybridy. Vysvětlil, že ho moderní technika zahlcuje a že je pro něj vysokou matematikou. Proto až do své smrti dával přednost normálnímu zážehovému motoru.
Úvodní foto: KVIFF (Jiří Bartoška na loňském filmovém festivalu)