Ředitel carsharingu Autonapůl: auta se vyplatí sdílet do 10 tisíc najetých kilometrů ročně

Autonapůl je první český carsharing, který funguje již od roku 2003 a je členem Asociace českého carsharingu. Aktuálně působí v devíti českých krajských městech a svým klientům poskytuje komfort funkční mobilní aplikace pro rezervaci aut. Proč však klientům říkají raději sdílníci, komu je sdílení aut šité na míru a jak vidí budoucnost českého carsharingu? Ptali jsme se ředitele Autonapůl Michala Šimoníka.

Kristýna Vobecká

12. 3. 2018

Autonapůl se prezentuje jako první český carsharing. Můžete krátce shrnout váš vstup na trh českého carsharingu a peripetie, se kterými jste se jako průkopníci sdílení aut potýkali?

Náš start v roce 2003 se nedá úplně popsat jako vstup na trh. Autonapůl vzniklo nejprve jako takový komunitní projekt několika přátel, kteří si osobně předávali klíčky od prvního sdíleného auta, kterým byla obstarožní jugoslávská Zastava. V prvních 8 letech fungování jsme kupovali jen staré ojetiny a počet uživatelů rostl velmi pomalu, spíš se přidávali jen kamarádi. Největšími změnami pro nás byl začátek nákupu pouze nových aut v roce 2011 a především nasazení profesionální carsharingové technologie v roce 2014. Zavedením aplikace nám začal rychle růst počet zapojených uživatelů, nakoupených aut i měst, kde působíme.

Kolik má Autonapůl momentálně klientů, aut a v jakých městech působíte?

Počet uživatelů nechceme z důvodu konkurence přesně sdělovat, je to ale kolem tisícovky, aut ke sdílení máme nyní 73 v 9 krajských městech a v březnu jako v 10. krajském městě spustíme provoz ve Zlíně.

Jak hodnotíte současnou situaci na poli sdílení aut v ČR a v čem se lišíte od konkurence?

Carsharing se postupně stává čím dál známějším mezi lidmi, ozývá se nám více zájemců, kteří se chtějí zapojit, a rychle rosteme. Od konkurence se určitě lišíme bezkonkurenční sítí pokrytých měst, kdy náš uživatel z Ostravy může přes půlku Česka cestovat pohodlně vlakem a v Praze či Plzni si snadno rezervovat a využít auto. Jedineční jsme také stále velkým zapojením komunity uživatelů, kterým neříkáme klienti, ale „sdílníci“. Zveme je na osobní setkání u piva a snažíme se je maximálně zapojovat do chodu projektu. Oslovujeme je třeba hlasováním o nových typech aut či předávacích lokalitách v jednotlivých městech. Díky tomu máme myslím jejich velkou důvěru, což se projevilo třeba v situaci, kdy jsme potřebovali půjčit peníze na další rozvoj Autonapůl a při investici s úrokem 4 % se nám vždy podařilo od našich sdílníků půjčit tolik peněz, kolik jsme potřebovali.

Čím byste přesvědčil řidiče, který váhá mezi využíváním sdíleného auta a koupí vlastního?

Carsharing není pro někoho, kdo jezdí autem každý den a najezdí ročně tisíce kilometrů. Hranice, kdy se vyplácí vlastní auto, je zhruba od 10 tisíc najetých kilometrů ročně. Pokud najedete ročně méně, stává se carsharing finančně výhodnější, a pokud navíc bydlíte či pracujete ve velkém městě, kde funguje dobře MHD, může vám sdílení velmi dobře nahradit vlastní auto. Využívat carsharing je také snadné, výhodné a ohleduplné. Uživateli po úvodní registraci a podpisu smlouvy stačí složit vratnou zálohu 5000 Kč a může začít rezervovat a jezdit kterýmkoli naším autem v kterémkoli zapojeném městě. A velkou výhodou je také úbytek starostí. Nemusíte řešit nákup auta, pojištění, servis, ani výměnu pneumatik a máte přitom stále k dispozici velký vozový park. O vše se staráme my.

A jak přesně vaše aplikace pro výběr aut funguje? Můžu si vybrat typ auta dle aktuální potřeby a jak dlouho mohu autem jezdit?

Ano, na vašem smartphonu si můžete vybírat auta podle lokality, to znamená podle toho, které auto je zrovna zaparkováno nejblíže vaší aktuální poloze, nebo podle velikosti auta. Máme jak malé městské Škoda Citigo, tak devítimístný Ford Transit pro přepravu více osob a velkého nákladu. Auto si lze rezervovat na hodinu, ale i půl den, víkend nebo týdenní cestu. Pro dobu rezervace neexistuje žádná horní hranice, byť v praxi rezervace delší než 14 dní moc nemíváme.

Na aplikaci jsem si tedy vybrala auto a jak se k němu teď získám přístup?

Jednoduše. Auto najdete podle aplikace zaparkované přímo na ulici a otevřete ho příkazem z telefonu nebo čipovou kartou. Klíče najdete uvnitř auta a můžete hned vyrazit na cestu. Na konci cesty auto stejným způsobem vrátíte do určené lokality, ukončíte rezervaci a auto samo odešle data o cestě a svoji přesnou polohu pro dalšího uživatele. Pak už jen stačí uhradit souhrnnou měsíční fakturu za služby s podrobným vyúčtováním. U nás navíc platí základní pravidlo – pokud zrovna nepojedu, nic nezaplatím.


Kdo je podle vás typickým českým klientem systému sdílení aut?

Mladý vzdělaný pracující člověk, který žije ve větším městě. Velmi často našich služeb využívají mladé rodiny, ale také menší firmy, živnostníci, kreativci, neziskové a příspěvkové organizace. Jezdí s námi třeba i ZOO v Liberci, nepřevážejí s námi sice slony, ale když jim někdy nestačí jejich vlastní auta, na den či dva si pro zaměstnance na služební cestu rezervují naše auto, pak zaplatí fakturu a nemusí nic řešit.

Jak by podle vás vypadal ideální stav na poli carsharingu v ČR a kam byste se jako Autonapůl ve vaší činnosti rádi posunuli dál?

Možná podobně jako v Německu, kde je asi 150 subjektů provozujících carsharing, který využívá asi 2 miliony Němců. Sdílená auta jsou na všech větších nádražích, v každém větším městě a opravdu fungují jako skvělá možnost pro přepravu, když se pro účel cesty nehodí jet MHD, na kole nebo jít pěšky. V rámci našich plánů chceme rozhodně dál rozšiřovat počty aut i zapojených měst a oslovovat tak další nové uživatele.

Co je hlavní činností Asociace českého carsharingu, které jste členem?

Především vyjednávat s městy o podpoře carsharingu. Zatím se nám podařilo úspěšné jednání v Praze tak, že sdílená auta mohou stát na místech vyhrazených rezidentnímu parkování v tak zvaných modrých zónách. Tím se dostávají blíž k lidem, kteří ve městě opravdu žijí a pracují. Asociace také shromažďuje data o sektoru carsharingu, která pravidelně aktualizujeme. 
Je možné si s Autonapůl půjčit auto na letní dovolenou, kterou chci letos trávit v zahraničí?

Určitě, cesty do zahraničí pro nás nejsou žádný problém. Většina evropských lokalit je v rámci našeho systému naprosto dostupná. Z komunikace aut přes mobilní sítě víme, že v létě 2017 byla naše auta od Slovenska přes Francii až po Norsko či Albánii. Výjimkou mohou být pouze problematické země, kam nedosáhne naše pojistka, např. Ukrajina nebo Bělorusko.

O Autonapůl

Autonapůl, družstvo, je první český carsharing s ambicí propojit postupně všechna větší města v České Republice. Každý uživatel Autonapůl již teď může libovolně využívat sdílené vozy v Brně, Praze, Plzni, Liberci, Ostravě, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a Českých Budějovicích. Hlavním cílem systému je nabídnout jednoduchou, výhodnou a ohleduplnou službu mobility. Uživatel, který potřebuje auto jen občas, má díky carsharingu k dispozici různorodý vozový park a může si tak ušetřit mnoho starostí a peněz. Jeden moderní sdílený automobil dokáže díky efektivnímu využití nahradit až 10 soukromých aut. Systém pomáhá šetřit životní prostředí snížením emisí a snížením potřeby parkovacích míst.

Mgr. Michal Šimoník (1984)

Narodil se a žije v Brně, má rád města, i když velmi rád odpočívá mimo jejich ruch. Od dětství je dlouholetý člen a dva roky také vůdce skautského oddílu. Pracoval v environmentální organizaci, kde se osm let staral o dobrovolníky a dárce. Na FSS MU vystudoval sociologii, žurnalistiku a environmentální studia. Během studijního podnikatelského projektu Ekoinkubátor MU se poprvé dozvěděl o carsharingu, kterému se od té doby věnuje, nyní jako ředitel prvního českého carsharingu Autonapůl.