Omezí Praha 1 vjezd automobilů do centra? Jasno bude koncem března

Praha se inspiruje u dalších velkých měst a současně bojuje s nedodržováním nočního klidu. Řešením je podle radních omezení vjezdu aut.

V minulosti jsme na Obnovitelně.cz psali o problematice velkých předimenzovaných SUV ve městech i o omezování vjezdu různých typů automobilů do center, ať již podle motorizace, čísla SPZ nebo právě velikosti. Pražské radikální a kontroverzní omezení vjezdu automobilům v nočních hodinách už se přitom opět vkrádá do kuloárů.

Na podzim vydala Praha 1 nařízení, které zakazovalo vjezd automobilům do centra mezi desátou večer a šestou hodinou ranní. To bylo ale okamžitě konfrontováno velikou negativní odezvou. Opatření nakonec město v prosinci zrušilo pro „nedostatečné odůvodnění“.

Tím odůvodněním byl podle Prahy 1 nadměrný hluk v centru především v ulicích Revoluční a Pařížská. Navzdory nočnímu klidu je zde totiž podle zástupců města běžný hlasitý zvuk hudby z autorádií i túrování motorů. Omezení aut po dobu nočního klidu je zatím ojedinělé a zástupci městské části ho chtějí po přeformulování opět vydat.

Pražský radní pro dopravu Vojtěch Ryvola pro Obnovitelně.cz upřesnil, že se nejedná o záležitost pouze Prahy 1, ale celého města. „Právě probíhají velmi intenzivní jednání mezi odbory dopravy a vedením městské části Prahy 1 o podobě nového návrhu omezení vjezdu v nočních hodinách do ulice Dlouhé a přilehlého okolí tak, aby výsledná podoba odpovídala jak představám vedení městské části Praha 1, tak podmínkám Magistrátu hlavního města,“ uvádí.

Již nyní mají na Prahu 1 omezení automobily nad 3,5 tuny a autobusy nad 6 tun, pro vjezd musí mít zvláštní povolení a splňovat emisní normu minimálně EURO 6.

„V současné době probíhá vyhodnocení připomínkového řízení všech městských částí a do konce března by měl být předložen další postup této akce,“ upřesnil Ryvola. V platnost by pak mohl vstoupit do několika měsíců.

Paříž vs. SUV

Praha není jediná, která omezuje vjezd a pohyb automobilů nejen v historickém centru. Plno omezení zavádí postupně například Paříž, která začátkem února uspořádala referendum. V něm obyvatelé města rozhodovali, zda budou muset platit řidiči SUV automobilů platit trojnásobné poplatky za parkování. Omezení by se mělo vztahovat na automobily nad dvě tuny.

Radní svůj postoj odůvodňují skutečností, že taková vozidla jsou naddimenzovaná, zbytečně široká a mnohdy ubírají místo v cyklopruzích. Právě pro cyklisty se totiž město snaží vytvořit přívětivější prostředí. Od roku 2020 vytvořilo město 84 kilometrů cyklostezek a navýšili tím používání jízdních kol o 71 procent, uvádí Reuters.

Referendum dopadlo podobně jako loňská snaha zakázat elektrokoloběžky a elektroskútry. Dobře pro antiautomobilové aktivisty, mizerně pro volební účast. Pro vyšší parkovné řidičům SUV hlasovala většina, konkrétně 54,5 procent respondentů. Ale má to háček, celkem se referenda zúčastnilo necelých šest procent možných voličů.

Proti se postavila skupina „40 millions d'automobilistes“, která poukazuje právě na nízkou volební účast a pařížské pokusy považuje za útoky na svobodu vedené zelenými záminkami.

Mnoho velkých evropských měst zavádí omezení automobilů dlouhodobě nebo se jinou formou snaží odradit řidiče od vjezdu do centra. Například Barcelona sama na svých stránkách před touto volbou dopravního prostředku varuje.

„Nedoporučujeme zajíždět do Barcelony. Na středoevropské poměry je chaotická, řízení je vyčerpávající, parkovacích míst je málo a jsou drahá,“ varuje místní magistrát a doplňuje, že město má velmi dobrou infrastrukturu hromadné dopravy.

Po celé městské oblasti navíc platí nízkoemisní zóna, vjet dovnitř smí pouze naftové automobily minimální kategorie EURO 4. Zahraniční řidiči navíc svůj vůz musí před vjezdem registrovat.

Nemusíme ale chodit ani tak daleko. Nízkoemisní zónu zavedl také Berlín, který vyžaduje „zelenou nálepku“, kterou vozidlo získá po změření emisí. Podobné omezení již funguje také ve Vídni, Stockholmu, Kodani nebo třeba Římě. Od letošního roku se k městům zavádějícím podmínky pro vjezd do centra přidá například Varšava.

Foto: Unsplash