Z plastových obalů Actimelu by šlo postavit 74 Eiffelovek ročně. Zrušení etiket ušetří jen zlomek odpadu

Plastová lahvička Actimelu bude nyní bez umělohmotné etikety, oznámila společnost Danone, která patří mezi největší výrobce potravin na světě. Kritizována je ale současně za to, že patří mezi největší producenty odpadů.

Nové obaly bez plastové etikety budou zavedeny u všech produktů značky dostupných v Česku, s výjimkou výrobků Actimel Kids pro děti. Touto změnou společnost dosáhne stoprocentní recyklovatelnosti obalu a snížení množství odpadních plastů o 17 tun ročně, uvedla v tiskové zprávě. Postupný odchod od plastů zástupci společnosti prezentují jako vstřícný krok vůči životnímu prostředí. Od ledna jsou nicméně ve sporu hned s několika neziskovými organizacemi, které Danone žalují za přemíru produkce plastů.

„Jako jeden z největších výrobců na světě si ve společnosti Danone plně uvědomujeme naši klíčovou roli v oblasti změny současného neudržitelného systému balení potravin. Máme velkou radost, že můžeme představit projekt, jehož součástí je odstranění plastové etikety z obalů značky Actimel. U této značky jsme se zavázali podporovat imunitní systém a také podnikat kroky k tomu, aby byly naše lahvičky udržitelnější a jejich recyklovatelnost se postupně zlepšovala,“ uvedla Hana Ďurajková, brand manažerka značky Actimel.

Změnou balení projdou lahvičky Actimel v celé Evropské unii. Všechny potřebné informace zůstávají zachovány na vnějším kartonovém obalu, který spojuje jednotlivé lahvičky, a je také plně recyklovatelný. „Tato záměna vyžaduje změny procesů a použitých materiálů v našich továrnách, což trvá určitý čas. Je proto možné, že oblíbené výrobky Actimel ještě spotřebitelé nenajdou v nových lahvičkách, změna ale postupně proběhne u všech výrobků v našem portfoliu s výjimkou výrobků Kids pro děti,“ dodává Ďurajková.

Podle neziskovek úspora plastu v malém nestačí

Společnosti Danone touto změnou ročně ušetří 17 tun plastu v České republice a 868 tun v celé Evropě. Obal tak dosáhne stoprocentní recyklovatelnosti v závislosti na lokální sběrné, třídicí a následné recyklační infrastruktuře.

Od uvedení značky Actimel na český trh v roce 1992 společnost snížila hmotnost lahviček z 9 g HDPE (High Density Polyethylen, tedy polyethylen o vysoké hustotě) na 5,35 g v roce 2021. Společnost Danone se zavázala, že do roku 2030 budou všechny její obaly plně recyklovatelné, kompostovatelné nebo opětovně použitelné.

Přesto to ale nestačí. Podle Brand Auditu od společnosti Break Free from Plastic je Danone mezi deseti největšími znečišťovateli životního prostředí masou materiálu, které její obaly produkují. Snižování gramáže plastu či rušení etiket je pak určitě dobrým krokem, ale zdaleka ne dostačujícím.

V lednu navíc nevládní organizace obvinily Danone z neplnění environmentálních cílů. Společnost vyrábějící nápoje a mléčné výrobky podle nich plasty snižuje jen na oko a skutečný vývoj brzdí. Nezisková organizace ClientEarth pro Guardian uvedla, že Danone ročně produkuje 74násobek hmotnosti Eiffelovy věže v plastovém materiálu.

Podle další žalující společnosti Sufrider Foundation bylo obsahem sporu nedodržování schváleného plánu na snižování produkce plastů, který ani v květnu letošního roku nedokázala společnost aktualizovat. Mimo jiné ale mezitím odložila své udržitelné cíle o dalších pět let a o několik procent snížila předpokládané ambice na produkci plastového materiálu.

Úvodní ilustrační foto: Unsplash