Ško-Energo investuje 3,6 miliardy korun do uhlíkové neutrality. Teplo vyrobí pouze z biomasy

Teplárna Ško-Energo přejde z palivového mixu uhlí a biomasy na čistou biomasu. Proces je součástí strategie uhlíkové neutrality společnosti Škoda Auto. Nízkoemisní energií a teplem bude zásobovat svou automobilku i město Mladou Boleslav.

Škoda Auto pokračuje na cestě k dosažení uhlíkové neutrality. Její dceřiná společnost ŠKO-ENERGO, zajišťující komplexní dodávky energií pro automobilku a tepla pro město Mladá Boleslav, spouští klíčový projekt modernizace teplárny na stoprocentní využití biomasy.

Výstavba bude zahájena v roce 2024. Přechodem na zpracování dřevní štěpky a fytopelet se výroba energií stane plně uhlíkově neutrální. Modernizovaná teplárna bude jedním z největších projektů svého druhu v České republice s odhadovanými náklady 3,6 miliardy korun.

Spuštěním do provozu během tří let přispěje k dosažení cílů v oblasti ochrany životního prostředí napříč celým hodnotovým řetězcem, jak je stanoveno ve firemní strategii Next Level Škoda Strategy 2030. Podle předsedy dozorčí rady Michaela Oeljeklause chystaná proměna představuje největší modernizaci energetického zdroje společnosti za poslední čtvrtletí.

„Významnou část této sumy – více než 50 procent – pokryjí dotace z Modernizačního fondu Státního fondu životního prostředí České republiky. To působivě dokládá, čeho jsme schopni dosáhnout na základě úzké a vzájemné spolupráce se všemi našimi partnery,“ vysvětluje Oeljeklaus.

Podle jednatele společnosti Tomáše Kubína stávající teplárna odpovídá moderním standardům, ale v rámci uhlíkově neutrální strategie se společnost rozhodla investovat do rekonstrukce pro získání ekologického zdroje tepla.

Konec fosilních zdrojů ušetří až 290 tisíc tun CO2 ročně

Zahájení výstavby projektu je plánováno na první polovinu roku 2024, přičemž do tří let proběhne kompletní modernizace teplárny. Všechny kotle budou využívat jako výhradní palivo biomasu: ze 70 procent dřevní štěpku a ze 30 procent pelety z rostlinných zbytků, takzvané fytopelety.

Použitá biomasa bude certifikována dle požadavků evropské i české legislativy s důrazem na proces udržitelnosti celého dodavatelského řetězce. Po dokončení přechodu na zmíněná zcela ekologická paliva se roční úspora oxidu uhličitého odhaduje na 290 tisíc tun ročně.

Dosud se v teplárně využívala kombinace uhlí a biomasy. Podíl ekologické složky postupně rostl od roku 2005, kdy společnost ŠKO-ENERGO začala poprvé využívat biomasu ke snížení uhlíkové stopy. Podíl všech obnovitelných zdrojů energie v českých výrobních závodech automobilky Škoda Auto činil v roce 2022 přibližně 35 procent.

Škoda Auto se zavázala se k postupnému až absolutnímu snižování uhlíkové stopy svých firemních aktivit. Na zcela uhlíkově neutrální výrobu ve svých závodech v České republice a v Indii přejde automobilka do konce tohoto desetiletí. Závod ve Vrchlabí dosáhl tohoto milníku již v roce 2020.

Společnost plánuje výrazně urychlit uvádění nových elektromobilů. V nejbližších letech představí šest plně elektrických modelů, zároveň se zavázala do roku 2027 investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility.

Dále se automobilka zaměřuje na zvyšování udržitelnosti v celém hodnotovém řetězci. To zahrnuje široké nasazení recyklovaných a recyklovatelných materiálů či druhotné využití vysokonapěťových akumulátorů z elektromobilů ve stacionárních stanicích ještě před tím, než projdou důslednou recyklací a z jejich surovin vzniknou nové články.

Text: Tisková zpráva

Foto: Zdeněk Fiedler, Wikimedia Commons