Past na zákazníky Maliny. Přijdou o fotovoltaické panely na svých střechách?

Přestože část zákazníků Energetického holdingu Malina zaplatila statisíce korun a fotovoltaické panely už mají na střechách svých domů, nejsou stále jejich vlastníci. Může se tedy stát, že o ně v rámci insolvenčního řízení přijdou?

Pavel Baroch

29. 5. 2023

Stovky zákazníků Energetického holdingu Malina, který je od začátku května v insolvenci, žije v nejistotě, jestli nepřijdou o fotovoltaické panely, které jim technici této firmy už namontovali na jejich střechy. Domácnosti sice zaplatily tučné zálohy, ale elektrárny ještě nejsou zcela dokončené, doplacené, a nejsou ani zapojené do sítě. A právě tento stav představuje zásadní problém.

„Ve všeobecných obchodních podmínkách, které byly neoddělitelnou součástí smlouvy o dílo uzavírané mezi objednateli a Energetickým holdingem Malina, bylo sjednáno, že ‚Vlastnické právo k Dílu přechází na zákazníka úplným zaplacením Ceny Díla‘. Tím se zákazníci dostali do situace, že přestože již dílo částečně hradili ve formě záloh, nestali se vlastníky ani rozpracovaného díla, ani solárních panelů, či jiných součástí díla,“ uvedl pro Obnovitelně.cz Jan Eisenreich z Asociace pro transparentnost investičního trhu, která pomáhá zákazníkům společnosti Malina.

Eisenreich současně připomněl platný občanský zákoník, který předjímá, že pokud je dílo zhotovováno na pozemku objednatele, stává se vlastníkem díla právě objednatel. „Takže kdyby si to zákazník a Malina ve smlouvě vůbec neupravili, použil by se zákon a zákazníci by tak byli již vlastníky,“ vysvětlil Eisenreich. „O tom, proč to bylo ve smlouvě sjednáno právě takto v neprospěch zákazníků, můžeme jen spekulovat.“

Podle předsedy Komory obnovitelných zdrojů energie Štěpána Chalupy ale taková smluvní úprava mezi instalační firmou a domácností není úplně výjimečná. Z pohledu dodavatele je to totiž určitá obrana před nepoctivým odběratelem, který by například nedoplatil domluvenou cenu. Pokud obě strany kontraktu postupují v souladu s uzavřenou smlouvou, není to problém.

Jako kdysi H-Systém

Jenže to neplatí v případě společnosti Malina. Znamená to tedy, že by tyto domácnosti mohly v rámci insolvenčního řízení o solární panely a další komponenty, které už mají na svých střechách, přijít? Ostatně do obdobné situace se dostala část klientů zkrachovalého H-Systému, který také vybral vysoké zálohy na nové domy a byty, a posléze zkrachoval.

„Záleží na postupu insolvenčního správce, zda se vydá cestou dokončování rozpracovaných fotovoltaických elektráren, nebo zda komponenty z nedokončených instalací zahrne do majetkové podstaty. To je v tuto chvíli nemožné odhadnout. I tito poškození zákazníci si tedy musí přihlásit své pohledávky a nároky do insolvenčního řízení,“ doporučil Jan Eisenreich.

Dodal, že dosud se na Asociaci pro transparentnost investičního trhu obrátily o pomoc nižší stovky klientů společnosti Malina. „Každý den však počet narůstá, aktuálně jsme na základě požadavků rozeslali stovky návrhů smluv o právní pomoci. Očekáváme, že počet klientů, které budeme v této věci zastupovat, může být kolem pěti set,“ řekl Eisenreich.

Podle dostupných podkladů lze podle něj odhadovat, že zhruba třetina zákazníků má svou objednávku v nějakém stupni rozpracovanosti, tedy že byly dodány solární panely, případně i další komponenty, ale elektrárna nebyla zprovozněna a zapojena.

Jak nepřijít o panely

Advokátní kancelář Kubica Partners, na niž se už obrátily rovněž stovky zákazníků Energetického holdingu Malina, nepředpokládá, že by insolvenční správce rozhodl o sundání už nainstalovaných panelů na střechách.

„Pokud by však k této absurdní situaci došlo, máme již v rámci naší advokátní kanceláře připraven postup, jak před takovou situací naše klienty ochránit, tedy dosáhnout stavu, aby panely zůstaly tam, kde jsou – na střechách našich klientů,“ sdělila Obnovitelně.cz bez bližších podrobností Lucie Ocelíková, spolupracující advokátka této kanceláře.

„I zde je ale nejdůležitější podat přihlášku pohledávky do insolvenčního řízení. Smlouva o dílo je smlouvou o vzájemném plnění, tuto pohledávku je tedy nutno přihlásit do insolvence jako podmíněnou,“ dodala Ocelíková.

Na advokátní kancelář Kubica Partners se podle ní obracejí nejen zákazníci společnosti Malina, kteří už mají panely na střeše, ale dílo nebylo finálně dokončeno. Ale také ti, kteří zaplatili zálohu, ale instalace ani nezačala.

„U celé řady klientů, kteří nás žádali o pomoc, jsme pak převzali i právní zastoupení. Naše kancelář vypracovala odpovědi na nejčastěji kladené dotazy, které jsme zveřejnili na našem webu, uvedla Ocelíková.

Problémy s dotací?

V klidu by naopak měli být ti, kteří za fotovoltaickou elektrárnu společnosti Malina zaplatili celou domluvenou částku, firma jim panely nainstalovala a připojila do sítě. „Zákazníci, kteří mají dílo dokončeno, a především ho zcela uhradili, by měli být v insolvenčním řízení z obliga, tedy neměli by být povinni cokoliv vydat ve prospěch majetkové podstaty,“ konstatoval Jan Eisenreich z Asociace pro transparentnost investičního trhu.

Advokátní kancelář Kubica Partners přesto upozorňuje na jistá skrytá nebezpečí. „Klienti nemusí mít v ruce předávací protokol, nebo nemají dosud vyplacenou státní dotaci. Pak vše záleží na konkrétní individuální situaci,“ upozornila spolupracující advokátka Lucie Ocelíková.

Dodala, že by si zákazníci měli tedy raději ověřit, jestli mají k dispozici všechny potřebné dokumenty pro poskytnutí státní dotace. „A v případě, že by jim některá listina chyběla, urgovat Energetický holding Malina o její dodání, respektive o finalizaci vyřízení dotace,“ poznamenala Ocelíková.

Státní fond životního prostředí právě v reakci na kauzu Malina informoval, že nabízí prodloužení termínu všem žadatelům, kteří kvůli potížím s realizační firmou nestihnou úsporná opatření uskutečnit včas. A vyzval, aby se mu lidé ozvali a infromovali o důvodu zpoždění. „Vyjdeme jim maximálně vstříc,” slíbil ředitel fondu Petr Valdman, podle něhož domácnosti o žádné prostředky nepřijdou.

Přihláška do insolvenčního řízení

Právníci rovněž připomněli, aby se všichni zákazníci, kteří zaplatili zálohy, ale společnost Malina jim fotovoltaickou elektrárnu, případně tepelné čerpadlo, nenainstalovala, přihlásili své pohledávky a nároky do insolvenčního řízení.

„Je třeba poukázat na skutečnost, že ač se vyplnění formuláře pro přihlášku pohledávky může jevit jako snadné, osoba bez právních znalostí se může dopustit chyb. To by ve svém důsledku mohlo vést k popření pohledávky a tím i k jejímu zániku bez možnosti nápravy,“ upozornil Jan Eisenreich z Asociace pro transparentnost investičního trhu. Proto by měli tito lidé využít pomoci zkušených právníků.

Redakce Obnovitelně.cz se o vyjádření k aktuálním problémům jejich klientů obrátila rovněž na Energetický holding Malina, který dokonce zřídil speciální mailovou adresu pro dotazy novinářů. Firma ale v požadovaném termínu ani po několika dnech na zaslané otázky nereagovala.

Zatím v posledním svém vyjádření z 12. května uvedla: „Práce na zakázkách klientů dál pokračují, insolvenční návrh je nezastavil. Platí, že naším cílem je dodělat všechny zakázky klientů. Obnovili jsme plánování instalací a v dalších týdnech budou pokračovat jejich realizace. Současně bez přerušení probíhají předávání a revize zakázek.“

Autor: Pavel Baroch

Ilustrační foto: Pavel Baroch