Čtvrt milionu porcí jídla neskončilo v koši. Plýtvání pomáhá zabraňovat umělá inteligence

Pavel Baroch | 29. 9. 2022

Čtvrt milionu porcí jídla neskončilo v koši. Plýtvání pomáhá zabraňovat umělá inteligence

Přibližně pětina jídla vyprodukovaného v Evropské unii skončí v popelnici. Vyhozené pokrmy mají hodnotu bezmála 150 miliard eur a jsou zodpovědné za zhruba šest procent emisí skleníkových plynů.

Sdružení Zachraň jídlo usiluje o to, aby Česká republika mezi roky 2020 a 2030 snížila plýtvání potravinami o polovinu. K tomuto plánu se přitom přidává stále více firem a organizací. Například společnost IKEA u příležitosti letošního Mezinárodního dne proti plýtvání jídlem (29. září) oznámila, že za poslední čtyři roky omezila vyhazování pokrmů o více než polovinu. Projekt veřejné lednice zase ušetří více než 4 000 porcí měsíčně.

Cíl snížit plýtvání potravinami ve svých provozech o 50 procent si IKEA dala celosvětově v roce 2017. Do roku 2030 se chce stát cirkulární společností s pozitivním dopadem na klima. Využívá k tomu všechny dostupné nástroje včetně technologie umělé inteligence a chytrých vah, které shromažďují data o tom, čím se plýtvá a proč. Získané údaje následně pomáhají předcházet plýtvání potravinami v kuchyni.

„IKEA Česká republika se k tomuto programu připojila v roce 2018 a na konci roku 2021 dosáhla snížení potravinového odpadu o 54 procent. To představuje zhruba 240 tisíc ušetřených porcí jídla a 409 tun ušetřených emisí oxidu uhličitého,“ vysvětluje Rodrick Demicoli, Food Operations Leader IKEA Česká republika.

Sušenky z kávové sedliny

IKEA v Česku připravuje a podává ve svých čtyřech obchodních domech jídlo téměř devíti milionům lidí ročně. „Naší prioritou je vzniku odpadu předcházet, a když to není stoprocentně možné, hledáme možnosti, jak tento odpad dále využít. Lokálním příkladem jsou sušenky z kávové sedliny, která vzniká v našich kavárnách,“ říká Stuart Cowan, Country Food Manager IKEA Česká republika.

IKEA zachránila už skoro čtvrt milionu porcí jídla.
Foto IKEA



Sušenky vyrábí v Oříkově u Sedlčan Biopekárna Zemanka, která se specializuje na produkci sušenek a krekrů z vysoce kvalitních surovin. Restaurace a kavárny IKEA přitom ročně v Česku vyprodukují asi osm tun kávové sedliny. „Společný zájem o udržitelné podnikání nás přivedl k diskuzi s IKEA o tom, jak kávovou sedlinu z jejich kaváren využít. Společně jsme vytvořili systém, jak budeme sedlinu za přísných hygienických podmínek odebírat, a proměnili jsme ji v něco, na čem si zákazníci znovu pochutnají,“ řekl Jan Zeman, jednatel Biopekárny Zemanka.

Zákazníci v Belgii, Francii, Itálii, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku, Norsku a Velké Británii mohou v tamních prodejnách IKEA nakupovat zlevněné přebytky potravin. Obchodní dům Haarlem v Nizozemsku zase testuje takzvanou anaerobní digesci, která umožňuje měnit potravinový odpad z restaurace a bistra na bioplyn. Z něj firma vyrábí elektřinu, kterou vrací zpět do skladu. V rámci tohoto testování také zkoumá, jak lze živiny z potravinového odpadu přeměnit na organické hnojivo používané pro pěstování rostlin.

Tisíce porcí ve veřejných lednicích

Jedním z dalších projektů, které snižují plýtvání potravinami, jsou veřejné lednice od společnosti Zdravá lednice, která na trhu působí pod značkou FreshPoint. Firmě se daří zachraňovat několik tisíc porcí měsíčně. FreshPoint primárně dodává zdravá jídla do podniků po celé České republice. Servíruje je do více než 120 chytrých lednic, které se samy regulují a hlídají data spotřeby chlazených produktů.

V roce 2021 společnost také zprovoznila první lednici, která je přístupná široké veřejnosti. Do ní se z firemních lednic sváží nesnězené jídlo, které se blíží datu spotřeby. Tyto potraviny si pak může kdokoli zakoupit se slevou čtyřiceti procent. Jde o potraviny od různých společností, mezi něž patří Zátiší, Sklizeno, YamYam, Sushi Time nebo Eat Perfect. První lednice byla umístěna v obchodním centru Máj v centru Prahy, načež následovaly další tři na různých místech hlavního města.

Přečtěte si: Čerstvé potraviny bez pesticidů: městské farmy budou za pár let běžnou součástí našich životů

„Díky veřejným lednicím, ve kterých si mohou zájemci zakoupit s velkou slevou kvalitní potraviny s blížícím se datem expirace, se nám podaří zachránit přibližně 4,2 tisíce porcí jídla měsíčně, které by jinak skončilo v koši,“ poznamenal Jan Langer, jednatel společnosti Zdravá lednice. Když se nestihne sníst jídlo ani z veřejných lednic a má před datem spotřeby, přichází na řadu projekt Zachraň oběd od sdružení Zachraň jídlo.

V rámci tohoto projektu se převáží veškeré přebytečné jídlo do azylových domů a charitativních organizací, kde ho zdarma dostanou jejich klienti. Tuzemské gastro provozy přitom každý rok vyhodí asi 3 780 tun hotových jídel. Jen za prvních několik měsíců fungování této akce, která odstartovala na jaře, se podařilo zachránit před vyhozením tisíce porcí jídel.

„Abychom to zvládli, navázali jsme spolupráci se společností DoDo a REkrabičkou. DoDo zajišťuje přepravu zbylých jídel z domluvených jídelen do charitativních organizací. REkrabička nám zase umožňuje jídlo převážet v krabičkách, které můžeme použít až čtyřistakrát. Díky tomu po darování nezanecháváme hromady plastu a celý proces je udržitelný,“ uvedla Eliška Sojková z týmu Zachraň jídlo.

Lidé nechtějí plýtvat

Povědomí spotřebitelů o plýtvání potravinami se přitom za poslední dva roky více než zdvojnásobilo. Vyplývá to ze zprávy Výzkumného institutu Capgemini. Získaná data ukazují, že zatímco před rokem 2020 si problém s plýtváním potravin uvědomovalo 33 procent lidí, v současné době je to 72 procent. Důvodem jsou rostoucí ceny potravin, problémy s dodavatelskými řetězci nebo pandemie. Roli ale hraje také zvyšující se povědomí o udržitelném rozvoji včetně ochrany klimatu.

Kolik vám vydělají solární panely a jak rychle je můžete mít na střeše vašeho domu?

Výsledky ukázaly, že ačkoliv si lidé uvědomují vlastní podíl viny na plýtvání (60 procent odpovědí), téměř dvě třetiny z nich má zároveň pocit, že by výrobci i prodejci měli dělat více, aby se plýtvání potravinami omezilo. Celorepublikovou osvětovou kampaň na toto téma nedávno spustil pražský spolek Kokoza, který pomáhá lidem, firmám, restauracím a dalším organizacím třídit ve městech bioodpad, kompostovat a pěstovat bylinky, ovoce a zeleninu. Cílem je upozornit na uzavřený cyklus jídla a pomoci ho zavádět v kavárnách a restauracích po celém Česku. Organizátoři si od kampaně slibují, že pomůže minimalizovat množství potravin, které zbytečně končí v popelnicích. Spolek v červnu zveřejnil videospot „Nesuď podle slupky a začni kompostovat“ zaměřený právě na třídění a opětovné využití bioodpadu.

Například argentinská restaurace Gran Fierro v centru Prahy zpracovává organické zbytky z pokrmů v elektrickém kompostéru. „Když se mě někdo ptá, proč jsem založil udržitelnou restauraci, odpovídám jednoduše: Proč ne? Můžu, tak to dělám, to je klíč,“ řekl majitel restaurace Juan Cruz Pacin. Organický substrát podnik využívá na své zahrádce k pěstování bylinek a poskytuje ho i lokálním farmářům.

Foto: IKEA, Zachraň jídlo