Největší tuzemská automobilka Škoda Auto představila koncept nového elektrického SUV a současně oznámila, že v následujících pěti letech investuje do elektromobility dalších 5,6 miliard eur, tedy přibližně 138 miliard korun. Už do roku 2026 uvede na trh tři nové čistě elektrické modely, přičemž další budou následovat. Celkově ale česká elektromobilita oproti jiným zemím Evropské unie zatím pokulhává.

Největší tuzemská automobilka Škoda letos do konce července zaregistrovala celkem 938 elektromobilů Enyaq a Enyaq Coupé. To je už o sto kusů více než za celý uplynulý rok. Vyplývá to z čerstvé statistiky Svazu dovozců automobilů. Jen v červenci převzali zákazníci v Česku 156 elektromobilů, což z mladoboleslavské automobilky udělalo jasnou jedničku v oboru. Na druhém a třetím místě skončily s velkým odstupem Volkswagen a Hyundai. Stejné pořadí značek platí také v žebříčku sestaveném po sedmi měsících.

„Nástup elektromobility vítáme s otevřenou náručí. Dovoluje nám zaměřit se na vozy, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, mají důmyslnější elektronické systémy a přináší nové řidičské zážitky. To vše při zachování uživatelského komfortu i chytrých řešení Simply Clever, které jsou pro naše modely tak typické,“ tvrdí mladoboleslavský podnik. A plány do dalších let má škodovka velké. Podíl čistě elektrických vozů na prodeji značky Škoda má v Evropě do roku 2030 vzrůst na více než 70 procent.

Urychlení přechodu na elektromobilitu a digitalizaci má prezentovat nové logo a vizuální styl značky, jak uvedli vrcholní manažeři firmy při představení studie nového elektromobilu Vision 7S. „Prostřednictvím studie Vision 7S nabízíme konkrétní pohled na zcela nový model Škoda, kterým rozšíříme produktové portfolio a naši zákaznickou základnu. Výrazně tak zrychlujeme naši elektrickou ofenzívu,“ konstatoval předseda představenstva společnosti Klaus Zellmer.

V následujících pěti letech uvede Škoda elektromobil v kategorii malých vozů, dále kompaktní elektrické SUV a také sedmimístný rodinný vůz. Konkrétní představu sedmimístného elektrického SUV nabízí právě studie Vision 7S. Vůz má baterii s kapacitou 89 kilowatthodin, která podle autorů umožňuje dojezd více než 600 kilometrů a dobíjení až 200 kilowattů. Další elektromobily budou následovat do roku 2030.

Model Vision 7S
Foto: Škoda Auto

Velký zájem o elektromobily

Podle nedávného průzkumu, který pro společnost ČSOB Leasing vypracovala agentura Ipsos, o nákupu elektromobilu v delším časovém horizontu uvažuje více než 46 procent českých řidičů. V ideálním případě by si ho pořídili u autorizovaného dealera vybrané značky, a to z vlastních prostředků kombinovaných s úvěrem či leasingem od leasingové společnosti.

Češi podle průzkumu u elektromobility oceňují příznivý vliv na životní prostředí, nižší náklady na provoz, nízkou hlučnost a možnost výhodného parkování ve městech. Za hlavní důvody, které je naopak zatím odrazují od jejich koupě, považují zejména vyšší pořizovací cenu, nedostatečnou délku dojezdu a potenciální nízkou životnost baterie. Uvítali by, kdyby nevýhoda vyšší pořizovací ceny byla kompenzována nějakou formou dotace, ideálně aspoň ve výši 30 procent z pořizovací ceny.

„Auta se spalovacími motory vypouštějí do atmosféry asi 20 procent všeho oxidu uhličitého. Elektromobily mají nulové lokální emise výfukových plynů. Když je navíc dobíjíte elektřinou z obnovitelných zdrojů, dostanete se na 85 procent snížení oxidu uhličitého,“ uvádí Škoda Auto.

K elektromobilitě mají podle průzkumu Ipsos pro ČSOB Leasing kladnější vztah spíše mladší šoféři. Skepticismus k alternativním pohonům roste s věkem, v kategorii 54 až 65 let je odmítá šest z deseti dotázaných. Více než tři čtvrtiny dotázaných ale jízdu v elektromobilu ještě nikdy nevyzkoušeli a pokud ano, tak si jej většinou půjčili od rodinného příslušníka nebo známého. Tedy pouze 24 procent má s elektromobilem nějakou reálnou zkušenost. Postupně však přibývá lidí, kteří vyzkoušeli jízdu alespoň sdílenými elektromobily – celkem jde o čtyři procenta lidí.

České pokulhávání za Evropou

Od ledna do června bylo v zemích Evropské unie registrováno téměř 460 tisíc nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 29 procent více. Podíl registrací nových bateriových elektrických vozidel se přitom postupně zvyšuje: zatímco v prvním pololetí 2020 se tato vozidla podílela 3,6 procenty, o rok později to bylo 6,6 procenta a letos v prvním pololetí už 9,9 procenta.

„Přibližně každé desáté letos registrované nové osobní vozidlo v Evropské unii tak bylo bateriové elektrické. S dvouprocentním podílem patřila letos České republice dvacátá čtvrtá příčka, za námi s 1,9procentním podílem skončilo Chorvatsko a s 1,7procentním podílem Slovensko,“ konstatoval ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Nejvyšší podíly bateriových elektrických vozidel mělo Švédsko (téměř 28 procent), Nizozemsko (více než 19 procent) a Dánsko (bezmála 17 procent).

Zajímavostí českého trhu s elektromobily je, že čtvrtinu dosavadních registrací letošního roku tvoří ojeté elektromobily. „Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel nepatří Česká republika mezi zeměmi Evropské unie k premiantům, sekundární trh získává na dynamice. Zatímco za celý loňský rok bylo registrováno 733 ojetých elektromobilů, jen v prvních šesti měsících to již bylo 661, přičemž k nejoblíbenějším elektrickým ojetinám patří letos BMW, Tesla a Volkswagen,“ řekl pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

„Cenová dostupnost ojetých vozidel, spolehlivost a nízké provozní náklady spolu s rozšiřující se veřejnou dobíjecí infrastrukturou mají v tomto ohledu na celkový počet registrací bezesporu pozitivní vliv,“ dodal Bezděkovský.

Autor: Pavel Baroch

Foto: Škoda Auto (Model Vision 7S)