Září je měsícem nákupů z druhé ruky. Inspirujte se pro ochranu životního prostředí

Nakupujte v září pouze oblečení z druhé ruky v second handech, vyzývá již po druhé mezinárodní charitativní organizace Oxfam. Tváří druhého ročníku kampaně #SecondHandSeptember, které má za cíl omezit dopady fast fashion na životní prostředí a snížit produkci textilního odpadu, je britská herečka a scénáristka Michaela Coel. Milovníci seriálů ji mohou znát ze série Můžu tě zničit (I May Destroy You), kde se jako autorka vyrovnává se znásilněním a hraje zde hlavní postavu.

Během secondhandového září v minulém roce se podle organizace Oxfam přes 60 tisíc lidí na sociálních médiích zavázalo k dodržení 30denního půstu od nákupů nového oblečení. V tomto roce potom autoři kampaně očekávají ještě větší zájem o závazek k nákupu oblečení pouze z druhé ruky, což potvrzují také čísla prodejců secondhandových kousků. eBay zveřejnil statistiku, podle které v letošním roce zájem o nákup nošeného oblečení prudce vzrostl a pro představu již 12 milionů Britů si v letošním roce koupilo nějaké oblečení ze second handu. Kategorie second hand a vintage je také nejrychleji rostoucí kategorií na eBay a prodeje v této sekci v období od ledna do července tohoto roku vzrostly až 200 krát oproti stejnému období v roce 2018.

Zpráva americké prodejní sítě Thredup zase předpokládá, že trh s obnošeným oblečením se v následujících pěti letech až zpětinásobil, přičemž u tradičního prodeje nového oblečení je očekáván naopak pokles. Vše je ještě umocněno koronavirovou pandemii, kdy se celkově zvyšují čísla z online prodejů.

I malé změny mohou mít velký vliv na životní prostředí

Organizátor kampaně Oxfam také spustil svůj vlastní e-shop s obnošeným oblečením a jeho tržby předčily zejména během letních slev očekávání. „Oblečení, které každoročně Oxfam zachrání před vyhozením na skládku, má stejnou váhu jako Eiffelova věž,“ uvádí organizace na svém webu. Vybrané modely z tohoto e-shopu na sobě má také herečka Michaela Coel v oficiální kampani, která je viditelná na sociálních médiích i v 50 charitativních obchodech Oxfamu po celé Británii.

Coel v kampani vyzývá veřejnost, aby nakupovala v září oblečení z druhé ruky a sdílela tento závazek s použitím hashtagu #SecondHandSeptember. „Je mi ctí, že mohu být tváří letošního ročníku kampaně Oxfamu Second Hand September. Když jsem viděla jejich data ukazující dopady fast fashion, cítila jsem povinnost je podpořit. Doufám, že to pomůže zvýšit povědomí o této problematice a povzbudí nás to k přehodnocení našich nákupních zvyků. Měli bychom si uvědomit, že i malé změny v našem chování mohou mít velký vliv na životní prostředí a můžeme tak bojovat také proti chudobě,“ řekla ke své účasti v kampani herečka, scenáristka, režisérka a také básnířka Michaela Coel v tiskovém prohlášení.

Voda na výrobu riflí a trika by vám vystačila na 13 let

Rekordní prodeje uvádí také web s nošeným oblečením Depop zastoupený ve Velké Británii, Americe i v Austrálii. Každou minutu se údajně na jejich stránky zaregistruje 20 nových uživatelů. Přesto je nákup nového oblečení, které je cenově dostupné, trendy a rychle vyrobené a pravděpodobně i odhozené, stále jasnou volbou pro řadu zákazníků, kteří hledají módní novinky za příznivé ceny. Problematické jsou však dopady fast fashion na životní prostředí i pracovní a životní podmínky dělníků v zemích třetího světa, kde se většina oblečení světových módních řetězců vyrábí. “Zvolit oblečení z druhé ruky je šance, jak my všichni můžeme přejít k udržitelnější spotřebě a vytvořit po koronaviru lepší svět. Pokud se hromadně připojíme k hnutí Second Hand September vzkážeme všem prodejcům oblečení zprávu, že chceme, aby změnili své obchodní modely a lépe chránili lidi, kteří jejich oblečení vyrábějí a planetu, kterou spolu sdílíme,“ vzkazuje zákazníkům i prodejcům Coel.

Podle organizace Oxfam fast fashion, jejíž produkty končí na skládkách a zvyšuje se tím tlak na planetu a lidi na ní žijící, neudržitelná. Jen v Británií skončí každý týden 13 milionů kusů oblečení na skládce a pokud by jeden člověk chtěl vypít vodu, která je potřeba pro výrobu jednoho bavlněného trička a riflí, musel by ji pít 13 let. Zkusit alespoň jeden měsíc v roce kupovat pouze oblečení z druhé ruky, může pomoct planetě a také dlouhodobě vést ke změně vašeho nákupního chování. Třeba se vám to nakonec zalíbí a budete second handy vyhledávat i v dalších měsících roku. Ten pocit, když najdete kvalitní nadčasový kousek za rozumnou cenu, který sice již někdo před vámi nosil, ale jeho koupí neškodíte životního prostředí, a ještě si navíc rozšíříte šatník o nový stylový kousek, stojí za to.

Nakupujte v září pouze oblečení z druhé ruky v second handech, vyzývá již po druhé mezinárodní charitativní organizace Oxfam. Tváří druhého ročníku kampaně #SecondHandSeptember, které má za cíl omezit dopady fast fashion na životní prostředí a snížit produkci textilního odpadu, je britská herečka a scénáristka Michaela Coel. Milovníci seriálů ji mohou znát ze série Můžu tě zničit (I May Destroy You), kde se jako autorka vyrovnává se znásilněním a hraje zde hlavní postavu.

Během secondhandového září v minulém roce se podle organizace Oxfam přes 60 tisíc lidí na sociálních médiích zavázalo k dodržení 30denního půstu od nákupů nového oblečení. V tomto roce potom autoři kampaně očekávají ještě větší zájem o závazek k nákupu oblečení pouze z druhé ruky, což potvrzují také čísla prodejců secondhandových kousků. eBay zveřejnil statistiku, podle které v letošním roce zájem o nákup nošeného oblečení prudce vzrostl a pro představu již 12 milionů Britů si v letošním roce koupilo nějaké oblečení ze second handu. Kategorie second hand a vintage je také nejrychleji rostoucí kategorií na eBay a prodeje v této sekci v období od ledna do července tohoto roku vzrostly až 200 krát oproti stejnému období v roce 2018.

Zpráva americké prodejní sítě Thredup zase předpokládá, že trh s obnošeným oblečením se v následujících pěti letech až zpětinásobil, přičemž u tradičního prodeje nového oblečení je očekáván naopak pokles. Vše je ještě umocněno koronavirovou pandemii, kdy se celkově zvyšují čísla z online prodejů.

I malé změny mohou mít velký vliv na životní prostředí

Organizátor kampaně Oxfam také spustil svůj vlastní e-shop s obnošeným oblečením a jeho tržby předčily zejména během letních slev očekávání. „Oblečení, které každoročně Oxfam zachrání před vyhozením na skládku, má stejnou váhu jako Eiffelova věž,“ uvádí organizace na svém webu. Vybrané modely z tohoto e-shopu na sobě má také herečka Michaela Coel v oficiální kampani, která je viditelná na sociálních médiích i v 50 charitativních obchodech Oxfamu po celé Británii.

Coel v kampani vyzývá veřejnost, aby nakupovala v září oblečení z druhé ruky a sdílela tento závazek s použitím hashtagu #SecondHandSeptember. „Je mi ctí, že mohu být tváří letošního ročníku kampaně Oxfamu Second Hand September. Když jsem viděla jejich data ukazující dopady fast fashion, cítila jsem povinnost je podpořit. Doufám, že to pomůže zvýšit povědomí o této problematice a povzbudí nás to k přehodnocení našich nákupních zvyků. Měli bychom si uvědomit, že i malé změny v našem chování mohou mít velký vliv na životní prostředí a můžeme tak bojovat také proti chudobě,“ řekla ke své účasti v kampani herečka, scenáristka, režisérka a také básnířka Michaela Coel v tiskovém prohlášení.

Voda na výrobu riflí a trika by vám vystačila na 13 let

Rekordní prodeje uvádí také web s nošeným oblečením Depop zastoupený ve Velké Británii, Americe i v Austrálii. Každou minutu se údajně na jejich stránky zaregistruje 20 nových uživatelů. Přesto je nákup nového oblečení, které je cenově dostupné, trendy a rychle vyrobené a pravděpodobně i odhozené, stále jasnou volbou pro řadu zákazníků, kteří hledají módní novinky za příznivé ceny. Problematické jsou však dopady fast fashion na životní prostředí i pracovní a životní podmínky dělníků v zemích třetího světa, kde se většina oblečení světových módních řetězců vyrábí. “Zvolit oblečení z druhé ruky je šance, jak my všichni můžeme přejít k udržitelnější spotřebě a vytvořit po koronaviru lepší svět. Pokud se hromadně připojíme k hnutí Second Hand September vzkážeme všem prodejcům oblečení zprávu, že chceme, aby změnili své obchodní modely a lépe chránili lidi, kteří jejich oblečení vyrábějí a planetu, kterou spolu sdílíme,“ vzkazuje zákazníkům i prodejcům Coel.

Podle organizace Oxfam fast fashion, jejíž produkty končí na skládkách a zvyšuje se tím tlak na planetu a lidi na ní žijící, neudržitelná. Jen v Británií skončí každý týden 13 milionů kusů oblečení na skládce a pokud by jeden člověk chtěl vypít vodu, která je potřeba pro výrobu jednoho bavlněného trička a riflí, musel by ji pít 13 let. Zkusit alespoň jeden měsíc v roce kupovat pouze oblečení z druhé ruky, může pomoct planetě a také dlouhodobě vést ke změně vašeho nákupního chování. Třeba se vám to nakonec zalíbí a budete second handy vyhledávat i v dalších měsících roku. Ten pocit, když najdete kvalitní nadčasový kousek za rozumnou cenu, který sice již někdo před vámi nosil, ale jeho koupí neškodíte životního prostředí, a ještě si navíc rozšíříte šatník o nový stylový kousek, stojí za to.

Zdroje: Grazia, Positive.News, Oxfam

FOTO: Shanna Camilleri