Obří svolávačka kvůli riziku požárů: Jeep musí opravit 300 tisíc plug-in hybridů

Stellantis řeší v USA a Kanadě problém s plug-in hybridními modely Wrangler 4xe a Grand Cherokee 4xe kvůli vadné baterii.

Ondřej Novák

6. 11. 2025

 Koncern Stellantis zahájil rozsáhlou svolávací akci kvůli riziku požáru vysokonapěťové baterie u plug‑in hybridů Jeep Wrangler 4xe a Jeep Grand Cherokee 4xe. Podle amerického úřadu NHTSA se problém týká modelových roků 2020–2025 (Wrangler 4xe) a 2022–2026 (Grand Cherokee 4xe) a vztahuje se na 228 221 kusů Wrangleru a 91 844 kusů Grand Cherokee. Celkem se jedná o více než 320 tisíc vozů v USA a Kanadě. Upozornil na to třeba portál InsideEVs.

NHTSA upozorňuje, že postižené vozy se mohou vznítit jak při stání, tak za jízdy. „Majitelé by měli svá vozidla parkovat venku a mimo budovy a jiná vozidla, dokud nebudou opravena. Dále by neměli nabíjet baterie neopravených vozidel, protože riziko požáru je vyšší u nabité baterie než u vybité,“ uvádí úřad v prohlášení.

Problém je v samotných lithium‑iontových článcích: podle NHTSA může jít o poškození separátoru. Separátor v článku fyzicky odděluje anodu a katodu a umožňuje průchod iontů při nabíjení a vybíjení. Je‑li separátor narušen, může dojít ke zkratu, prudkému nárůstu teploty a k nekontrolovanému hoření článku bez přístupu kyslíku.

Automobilka eviduje jedno zranění potenciálně související s touto závadou a zmiňuje až 19 známých požárů vycházejících z bateriového bloku. Současná svolávací akce zahrnuje i vozy, které už byly opraveny v rámci dřívější svolávačky. Stellantis a NHTSA nyní uvádějí, že tehdejší softwarová náprava nedokázala odhalit některé abnormality v baterii. Z 19 požárů jich devět nastalo u vozů po této předchozí svolávací akci.

Řešení u dotčených vozů zatím není k dispozici. Majitelé mají vyčkat na instrukce výrobce a prověřit stav svého vozu v databázi svolávacích akcí.

Wrangler 4xe i Grand Cherokee 4xe používají 17,3kWh trakční baterii. Wrangler nabízí čistě elektrický dojezd přibližně 34 km, Grand Cherokee 4xe zhruba cca 42 km. Dodavatel bateriových sad nebyl oficiálně uveden. Server The Korea Herald připomíná, že pro PHEV Jeep na americkém trhu dodává baterie Samsung SDI.

Přestože statistiky dlouhodobě ukazují nižší výskyt požárů u elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem, případy tepelných úniků u lithium‑iontových baterií jsou vzácné, ale velmi nebezpečné a obtížně hasitelné. Aktuální svolávací akce proto cílí na minimalizaci rizika do doby, než bude připravena a ověřena trvalá náprava.

Podle analýzy redakce Obnovitelně.cz, kterou jsme publikovali na začátku loňského roku s odkazem na data Ministerstva dopravy vyšlo, že hybridy patří mezi rizikovější druhy pohonu z hlediska požáru než elektromobily i vozy s čistě spalovacími motory.

Úvodní foto: Stellantis media