Firemní flotila z hybridů řidiče děsila. První rok přišel nárůst spotřeby

Ve výsledku ale dosáhla společnost úspory až jedenácti procent emisí a řidiči si na pohodlí elektrických aut rychle zvykli.

Přechod firemních flotil na hybridní a elektrická auta se často popisuje jako technologická změna. Ve skutečnosti jde ale především o změnu lidských návyků. Naučit řidiče, aby skutečně a správně využívali schopnosti nízkoemisních aut, někdy pár měsíců až let trvá. Spotřeba se kvůli tomu může i dočasně navýšit. Důležité ale je vytrvat.

Například Vodafone v posledních letech postupně vyměnil svou flotilu služebních vozidel. Z původně čistě dieselových oktávek se stala směs mild hybridů, plug-in hybridů a čistě elektrických vozů. Dnes už tři čtvrtiny firemního vozového parku tvoří automobily s alternativním pohonem. Do roku 2028 plánuje být společnost plně elektrická.

Když ale společnost pořídila první hybridy, obvykle zůstávaly stát v garážích a zaměstnanci si o ně losovali jak o černého Petra. Dnes tento neblahý osud zažívají právě ony oktávky. Řidiči si na komfort elektrických aut zvykli a nedají na ně dopustit.

„Na začátku jsme navíc zaznamenali drobný nárůst emisí,“ přiznává environmentální konzultantka společnosti Viktorie Tenzerová. „Dieselová auta byla sice starší, ale úspornější, jezdila za čtyři až pět litrů. Hybridy zpočátku spotřebovávaly šest až osm litrů benzinu, protože je řidiči nevyužívali správně,“ dodává.

Teprve když se zaměstnanci naučili s novými auty pracovat, začala flotila skutečně šetřit. „Stačil jeden rok, aby se chování řidičů úplně změnilo,“ dodává Tenzerová. Dnes už většina z nich po příjezdu zapojí auto do nabíječky a na běžné služební cesty do 50 kilometrů jezdí čistě na elektřinu.

Doplňující infrastruktura

Změnu podpořily i investice do infrastruktury. Zatímco v začátcích přechodu museli řidiči řešit, kde vůz dobít, dnes má každé parkovací místo pro služební auto vlastní nabíječku, která navíc čerpá z obnovitelné elektřiny. Na systém hybridních pohonů a faktur za dobíjení si musel zvyknout i účetní systém, podle Tenzerové to ale stálo za to.

Vodafone během jediného roku dosáhl poklesu emisí o 11 procent, a to především díky výměně flotily. Automobily přitom představují zhruba 60 procent všech přímých emisí společnosti. Zkušenost ukazuje, že největší efekt nepřináší samotná technologie, ale adaptace uživatelů. Kromě samotných aut Vodafone postupně vybudoval systém školení a podpory, který zaměstnancům pomáhá využívat nová vozidla efektivně.

Právě na tom se dá podle společnosti šetřit emise nejlépe. Dokládá to ve svém ESG reportu i na číslech za datovou spotřebu, která každým rokem rychle stoupá, jen loni to bylo o devět procent. Přesto klesla spotřeba za využívání datových objemů o dvě procenta. Neprobíhají přitom žádné zásadní technologické modernizace, ale pouze menší úpravy managementu sítě a energetické účinnosti, které v celku vedou ke snižování spotřeby elektřiny.

Úvodní foto: Unsplash