Zcela nová Tesla nebude. Musk nakonec jen oškube a zlevní model Y

Automobilka již dlouho slibuje příchod nového modelu, který by měl být cenově příznivější než veškerá dosavadní auta – podle Muska se ale bude jednat jen o nový model Y.

Tesla, která v posledních měsících bojuje s propadem zisku a tržeb, konečně zahájila výrobu svého dlouho slibovaného levného modelu. Nebude se jednat ale o zcela novou řadu, generální ředitel a zakladatel společnosti Elon Musk uvedl, že tím záhadným a levným autem bude nakonec jen levná verze modelu Y.

V tuto chvíli je výroba na začátku, k sériové výrobě by podle automobilky mohlo dojít zhruba v druhé polovině roku 2025. „Stále rozšiřujeme nabídku našich vozidel, včetně prvních verzí nového a dostupného modelu,“ uvedla Tesla v tiskové zprávě. Podle Muska si lidé touží kupovat auta, ale nemají na ně dostatek peněz. Proto se úsilí jeho společnosti zaměřilo na snižování ceny.

Ono záhadné cenově „dostupnější“ auto by mohlo automobilku vytáhnout z dlouhodobého úpadku, jednou z hrozeb je totiž i konkurenční boj levnějších asijských společností. Cena elektromobilu by se mohla pohybovat podle náznaků okolo 30 tisíc dolarů, tedy zhruba okolo 600 tisíc korun. Je to ale jen číslo, které automobilka uvedla při prvních zmínkách o novém modelu, finální cena může být odlišná.

Za jakou cenu se pak dostane na český trh, ovlivní především nepředvídatelná budoucí cla, výrobní náklady i politická situace v době prodeje. Vzhled auta je stále oříškem, podle elektromobilních analytiků by se mělo zkrátka jednat o ochuzenou a trochu menší variantu modelu Y, ve svém vyjádření Musk tyto teorie potvrdil.

Vývoj Tesly ale novým levnějším modelem Y nekončí, automobilka také začala s prodejem šestimístných modelů Y, auta jsou ale dostupná pouze pro čínský trh.

Zda bude mít nový model Y úspěch a opět vrátí Teslu do kladných čísel, zatím leží ve hvězdách. Musk se vyjadřuje velmi optimisticky, jeho poslední nejnovější model ale předpovědi nevyplnil. Místo čtvrt milionu prodaných kusů Cybertrucků ročně jich jde nakonec na odbyt jen zhruba 4300 kusů ročně.

Podle některých serverů je to dané tím, jak zájem o Tesly oproti očekávání Elona Muska spíše klesá. Výrobní linky pro modely 3 a Y nejsou využívány naplno, a tak je nejvýhodnější vytvořit auto na stejné platformě. Ostatně internetovou doménu, kterou měla automobilka dříve registrovanou a připravenou pro příchod hned dvou zcela nových modelů, nakonec využívá pro další slibovaný projekt robotického taxi.

Úvodní foto: Unsplash