Kamiony Lidlu začaly jezdit na bioLNG od GasNetu

Řetězec Lidl začal jako první v Česku při dopravě zboží využívat zkapalněný biometan (bioLNG). Ve srovnání s naftou má kamion na bioLNG o 95 procent nižší emisní stopu.

Ondřej Novák

19. 2. 2024

Tahače tankují v největší síti LNG plnicích stanic v Česku. Tu provozuje skupina GasNet, která jako jediná v tuzemsku tento obnovitelný plyn pro nákladní silniční dopravu nabízí.

Pro obchodníky s rychloobrátkovým zbožím, jejichž byznys stojí na efektivní logistice, je přechod na bioLNG rychlý a snadný způsob, jak okamžitě začít snižovat emisní stopu své nákladní silniční dopravy a dostát svým závazkům společenské odpovědnosti a ESG, které hrají významnou roli ve světě byznysu.

„Zkapalněný biometan výrazně snižuje emisní zátěž plynoucí z těžby a výroby klasických fosilních paliv. Přispívá i k tomu, že je bezprostřední okolí, kudy náklad projíždí, daleko méně postiženo dopady plynoucími z této dopravy. Jen v letošním roce budeme mít v provozu minimálně 10 tahačů využívajících zkapalněný biometan, aktuálně jich máme ve flotile již 7. Naplňujeme tím naše zásady nasazovat do našeho každodenního provozu technologie, které přispějí ke zlepšení životního prostředí v Česku, a to nejen v okolí našich prodejen,“ říká mluvčí společnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.

LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 procent méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování LNG neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. LNG motor je ve srovnání s dieselem také o 9 decibelů tišší.

„Jsme nesmírně rádi, že našim prvním zákazníkem, který přechází na obnovitelný zkapalněný biometan, je právě společnost Lidl. Je to největší český obchodní řetězec a jako lídr opět ukazuje cestu celému trhu. Beze zbytku tím potvrzuje svoje hodnoty v oblasti udržitelnosti a zodpovědného přístupu. Snižuje tím svoje přímé i nepřímé emise, protože bioLNG je plně obnovitelné palivo. Zájem o bioLNG roste a brzy se bezpochyby připojí i další velcí hráči,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.

LNG a bioLNG: rychlé řešení pro ekologickou dopravu

BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu a oproti dieselu má v průměru emise nižší o 95 procent.

Lidl je prvním velkým hráčem na trhu, který se rozhodl pro přímou spolupráci s jediným dodavatelem bioLNG v Česku. Skupina GasNet začala nabízet toto nízkoemisní palivo na konci loňského roku.

„Poptávka po zelené a udržitelné dopravě roste. BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen ve své výrobě, ale samozřejmě i v distribuci svých výrobků,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU, jako je snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 14,5 procent nebo dosažení podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 procent do roku 2030.

„Je pro nás důležité snižovat dopady našeho podnikání na naše okolí. Chceme ukázat dalším firmám směr. Chceme přispět k plnění českých emisních závazků, a tím i zlepšit kvalitu životního prostředí v České republice,“ uzavírá Eliška Froschová Stehlíková ze společnosti Lidl.

Motivace pro přechod na nízkoemisní LNG nebo pokročilejší bioLNG má i své ekonomické opodstatnění. Od roku 2027 se budou nově týkat emisní povolenky i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření znamenat, že si dopravci, a tím i jejich zákazníci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty. Již nyní se s náklady na emise dopravci setkávají při tankování paliva v Německu.

Řešením je právě větší využití zkapalněného zemního plynu a zejména zkapalněného biometanu (bioLNG). U emisních povolenek se počítá se startovací cenou 45 eur za tunu CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru zhruba na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, částka se navíc může ještě snižovat.

Unikátní palivo natankují tahače Lidlu na šesti plničkách GasNetu v Hradci Králové (dálnice D11), v Jažlovicích u Říčan (D1), v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10), v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).

Text: Tisková zpráva

Úvodní foto: GasNet