Odřídili jsme za vás: nová Hyundai Kona je prostě dospělejší elektromobil

Hyundai Kona se nám poprvé představila v listopadu 2020 a stala se poměrně brzy jedním z nejoblíbenějších elektromobilů na silnicích.

Kona nabízela dostatečně velký dojezd, vynikající spotřebu a trefila se do oblíbené kategorie městských crossoverů. Nová generace měla vyslyšet požadavky zákazníků na větší prostor pro zavazadla a posádku. Podařilo se jí to?

Pokud jste si v roce 2021 vybírali elektromobil v cenové kategorii kolem jednoho milionu korun, příliš velký výběr na vás u prodejců nečekal. Při troše smlouvání jste se k této cenovce přiblížili u dvou vozů v kategorii crossoverů. Hyundai nabízel v té době již mimořádně oblíbený model Kona a sesterská KIA zase e-Niro.

Kona však byla ta oblíbenější z nich, a to především pro svůj líbivější kabátek. Zdobil ji také štítek s nápisem „vyrobeno v ČR“, což to přilákalo další zájemce. Chtělo by se napsat, že to byl ve své době téměř dokonalý elektromobil, ale k té dokonalosti mu přeci jen něco scházelo. A tou největší bolístkou byl prostor na zadních sedačkách a v kufru. Stížnosti zákazníků směřovaly i na pomalé DC dobíjení.

Máme tu ale rok 2024 a Hyundai připomínky svých zákazníků očividně bere velmi vážně, protože si pro nás připravil druhou generaci tohoto modelu, a ta téměř všechny bolístky vyřešila – až na jednu drobnost. Poměrně podstatnou drobnost, ale popořádku.

Větší, těžší, ale i s větší spotřebou

Novinku si se starší verzí nespletete. Moderní a dynamické tvary v kombinaci s působivou horizontální světelnou lištou, která se klene přes celou kapotu, a to jak v přední, tak i v zadní části vozu, vypadají velmi moderně. I boční profil je hodně zajímavý, i když na můj vkus možná zbytečně ostře řezané velké plochy celkový design zbytečně komplikují.

Každopádně nová Kona se líbí a její design považuji za povedený. Mnohem více mě ale zajímal interiér a tady se odehrály další velké změny. První slovo, které vás napadne, je prostor. Minimálně na předních sedačkách je místa na rozdávání a jak řidič, tak spolujezdec nemá nárok na stížnosti. Prostoru je dost na ramena i hlavu a celkově působí interiér vzdušně a současně útulně.

Po vzoru Ioniqu jsme se i u menší Kony dočkali elegantně zakřiveného panoramatického displeje, který kombinuje rovnou dva displeje, na kterých najdete veškeré potřebné údaje. Spárování s chytrým telefonem je samozřejmostí a fungovalo bez zaváhání. U testovaného vozu byl také příplatkový špičkový head-up displej, který ukázkově spolupracuje s navigací, a po většinu času tak nemusíte odklánět zrak od vozovky.

A pokud jste stále i trochu tradicionalista, tak i zde vám Kona vychází vstříc a drtivou část funkcí vozu můžete ovládat i klasickými tlačítky. V dobách, kdy se řada funkcí ovládá pouze přes dotykový tablet, je tohle příjemná změna.

Palubní pohodu dokresluje slabé LED osvětlení ve dveřích a na palubní desce. Jenže, abych jen nechválil, pár výtek by tu bylo. Středový tunel tentokrát mému postaršímu kolenu nevadil, ale tvrdé plasty ve dveřích už ano. Při delších cestách tak netrpělo koleno, ale levý loket, který si odkládám na dveřní opěrku, která je celá z tvrdého plastu. Nicméně přiznávám, že to může být pouze můj problém.

Otravná legislativa

Testovaný model měl celou armádu bezpečnostních asistentů a s jejich pomocí budete většinu času spokojeni. I tady se však budete občas potýkat se zbytečně nervózními zásahy auta do řízení, ale to beru jako důsledek ještě stále nedokonalé technologie. Ani tak často zmiňovaná Tesla v tomto případě nenabízí lepší službu.

Mnohem horší jsou ale současné legislativní požadavky na pozornost a bezpečnost řidiče. Nová Kona totiž plní bezpečnostní požadavky, které musí mít všechny vozy od roku 2024, a předem říkám, že nic otravnějšího už si na nás řidiče nemohli vymyslet. Pokud vás tak zrovna auto nepeskuje, že nemáte obě ruce na volantu, nebo nesledujete zrovna mikrosekundu (přeháním) vozovku, tak vás bude svým otravným pípáním upozorňovat na každý kilometr překročené rychlosti.

Takže vás po každém nastartování čeká klikání na displeji a vypínání všech otravných asistentů. Abychom si rozuměli, nemám nic proti tomu, když se výrobci snaží zachraňovat životy na silnicích, ale pokud nejedu na tempomat na dálnici, tak udržet ve městě a mimo město přesně stanovenou maximální rychlost při sešlápnutí plynu je obzvlášť v elektromobilu prakticky nemožné.

Naštěstí jsou tu povedené novinky, které potěší a život s elektromobilem naopak velmi zpříjemňují. Vestavěná navigace je svižná a funguje velmi obstojně, a to tak, že většinou nebudete mít potřebu ji nahrazovat další aplikací v telefonu. Současně se můžete spolehnout i na to, že vás Kona nenechá nikde stát s vybitou baterií, protože vám neustále nabízí seznam dobíjecích míst včetně možnosti automatického nebo manuálního předehřevu baterie. Bravo!

A že ho v zimě budete potřebovat, o tom není pochyb. Co si totiž s sebou Kona přinesla z první generace, je pomalé DC dobíjení. Moderní elektromobil za cenu daleko přesahující jeden milion korun, v nejvyšší výbavě dokonce lehce pod 1,4 milionu korun, vám totiž při dobíjení na cestách neukáže vyšší hodnotu než 100 kW. V zimě jsem z něj vymáčkl nejvíce 92 kW, ale svou roli mohla přeci jen hrát nízká teplota akumulátoru.

Vzhledem k tomu, že novou Konu si s ohledem na velikost prostoru pro posádku a také se zásadně větším kufrem (466 litrů) umím představit jako plnohodnotný rodinný elektromobil, je to pro delší cesty prostě málo. Zachránit by to ještě mohla nízká spotřeba, jenomže…

Testovaný vůz byl na 19palcových kolech, a jak sama automobilka upozorňuje, musíte zde počítat s vyšší spotřebou. V dálničním tempu při dodržování všech pravidel jsem z Prahy do Brna naměřil spotřebu 25 kWh/100 km, a to vám při téměř plně dobité baterii neumožní dojezd delší než 300 km. A to se bavíme o verzi s větší baterií a využitelnou kapacitou 65 kWh.

Na menších kolech by i podle zkušeností majitelů měla spotřeba klesnout zhruba o 2 kWh/100 km, takže pokud budete s Konou často podnikat delší cesty, zvolte si sice méně hezké, ale o to efektivnější 17palcové ráfky. Po městě a na okreskách už to bylo o dost příjemnějších 16–18 kWh/100 km, a to se stále bavíme o zimních podmínkách. V létě, na menších kolech a mimo dálnice tak budete nejspíš bez problémů dosahovat dojezdu kolem 500 km.

Větší kola však neměla dopad na komfort posádky. V autě necítíte žádné nepříjemné rázy od podvozku a celkové naladění podvozku, které je spíše komfortní, odpovídá požadavkům zákazníka, který hledá příjemný vůz na cestování. Na výběr máte samozřejmě několik jízdních režimů, kde se i ve sportovním režimu chová Kona velmi vybíravým způsobem a na rozdíl od první generace je i mnohem lépe odladěna odezva plynu a přilnavost přední nápravy.

Hodně muziky, ale za dost peněz

Jak na mě tedy po týdnu a necelých dvou tisících kilometrech novinka působí? Nutno říct, že velmi dospěle. Hyundai přišel s druhou generací elektromobilu, který nabízí zásadně větší prostor pro zavazadla a posádku. K tomu si přidejte příjemné a komfortní ovládání, prostorný interiér, celou armádu bezpečnostních asistentů, prémiové audio a spoustu dalších příjemností, jako je třeba V2L, digitální klíč apod. Jen celý seznam výbavy by zabral prostor na dvě stránky.

Nedostatkem tak na dnešní dobu zůstává pomalé dobíjení, které si nechává automobilka pro svoji čistě elektrickou platformu s řadou Ioniq.

Ještě by to celé mohla zachránit atraktivní cenovka, ale v základní výbavě s větší baterií si připravte 1 129 000 Kč, a to už není zrovna láce. S cenovou válkou, kterou v minulém roce zahájilo MG, to bude mít i tak skvělý elektromobil, jakým Hyundai Kona bezesporu je, mnohem těžší než kdy dřív.

Za zapůjčení opět děkuji společnosti Hyundai Motor Czech s.r.o.

Úvodní foto: Hyundai