První udržitelná letecká doprava? Britové odstartovali revoluci v cestování

Mnoho aerolinií již ohlásilo ambiciózní uhlíkové cíle do roku 2050. Teprve první společnost se ale odhodlala vyslat letadlo poháněné pouze obnovitelnými zdroji, speciálním palivem SAF.

Je možné se chovat udržitelně, jak jen člověk chce, ale pokud absolvuje jedinou cestu letadlem, jeho ekologická a uhlíková stopa se násobně zvýší. Alespoň podobné informace lze získat při pátrání po udržitelném způsobu života. Letecká společnost Virgin Atlantic ale tento mainstreamový názor možná dokáže změnit.

Letecké palivo SAF je v průmyslové produkci již několik let a vyrábí se zejména za pomoci gastroodpadu, syntetizovaného vodíkového odpadu nebo dokonce mořských řas. Ve srovnání s fosilními palivy má až o 70 procent nižší emise. Ve výrobě ho zatím moc není, a proto je i odbyt ze strany leteckých společností nízký.

Doposud ho totiž společnosti využívaly jen jako ekologickou příměs do tradičního leteckého paliva a podíl SAF činil maximálně 50 procent. Na vyšší podíl už by totiž bylo nutné upravit letecký motor a získat speciální povolení. To se společnosti Virgin Atlantic povedlo.

„Získali jsme povolení Úřadu pro civilní letectví, řídíme se programem technických kontrol, správní regulátor analyzoval různé aspekty plánovaného letu včetně pozemního testování automobilu Rolls Royce, který využíval letecký motor Trent1000 ze sta procent poháněného palivem SAF,“ uvádí tisková zpráva společnosti.

Palivová technologie budoucnosti

Podle generálního ředitele společnosti Virgin Atlantic Shaie Weisse je udělené povolení pro let klíčovým milníkem letecké dopravy. „Trvalo to více než rok a vděčíme za něj spolupráci s našimi partnery i vládou. Zavázali jsme se používat 10 procent paliva SAF do roku 2030, ale k tomu potřebujeme i vládní podporu a specializované podmínky,“ uvedl Weiss.

Udržitelná letecká doprava je součást strategie Jet Zero, kterou britská vláda ohlásila v červenci 2022. Udělené povolení společnosti Virgin Atlantic je jen první vlaštovkou z mnoha budoucích. První let se uskuteční 28. listopadu z londýnského letiště Heathrow do newyorského JFK, bude se tak jednat rovnou i o první let s tímto palivem přes Atlantik.

„Povolení je kromě samotného umožnění letu společnosti Virgin Atlantic také ukázkou, jak fungují nové technologie v průmyslu,“ komentuje výkonný ředitel Úřadu pro civilní letectví Rob Bishton.

„Inovace a udržitelnost jsou životně důležité oblasti, které musí jít ruku v ruce s bezpečností. Díky nim si uvědomujeme, že dokážeme řídit změny, snižovat emise a učinit létání zelenějším a dostupným i pro další generace,“ dodává Bishton.

Od konce října navíc vešlo v platnost také nařízení Evropské unie, které leteckým společnostem nařizuje postupně zvyšovat podíl paliva SAF v letadlech. Podle expertů a tiskových mluvčích vícero leteckých společností je paliva nedostatek a zvýšený zájem povede jen k jeho zdražování, což se projeví i na cenách letenek.

Zástupci Virgin Atlantic a dalších aerolinek spoléhajících na alternativní palivo ale do budoucna očekávají, že se zvýšenou poptávkou se zvýší i nabídka a výroba většího objemu SAF se projeví i na výhodnější ceně, jak tomu při technologickém pokroku bývá.

Nástup environmentálně uvědomělých strategiích v letectví

I další letecké společnosti se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu. Například společnost EasyJet se zavázala k dosažení nulových emisí v roce 2050 a se svou strategií začala již v roce 2019, když nabízela alespoň uhlíkové kompenzace nebo modernizovala flotilu na letadla s nižší spotřebou paliva.

Další společností je holandská KLM, která stejně jako Virgin Atlantic přidává do svých paliv i složku SAF a nebála se zvýšit ceny, díky kterým si chce do budoucna dovolit postupný přechod na čistě elektrický nebo vodíkový pohon. SAF paliva využívá také Etihad Airways Spojených arabských emirátů nebo americká United Airlines.

České aerolinky Czech Airlines své klimatické cíle veřejně dostupné nemají a na dotazy Obnovitelně.cz neodpověděly. Na webových stránkách je pouze informace, že se drží závazků a certifikací, které stanovily v roce 2008.

Foto: Virgin Atlantic