Foto: v Napajedlích se rozjela první komerční výroba zeleného vodíku

V Česku by se mělo v roce 2030 vyrábět až 32 tisíc tun zeleného vodíku. První průmyslový elektrolyzér už je v komerčním provozu.

Pavel Baroch

3. 11. 2023

Je to vlastně firma-průkopník. V roce 2009 společnost Solar Global zprovoznila tehdy největší fotovoltaickou elektrárnu v České republice. O osm let později to bylo zase ve své době největší bateriové úložiště. A teď má další prvenství: do komerčního provozu spustila výrobu zeleného vodíku. První průmyslový elektrolyzér se nachází přímo v areálu společnosti v Napajedlech ve Zlínském kraji.

„Před šesti lety jsme jako vůbec první v Česku uvedli do provozu velkokapacitní bateriové úložiště a jsem hrdý, že si nyní můžeme připsat prvenství i z hlediska technologií pro dlouhodobou akumulaci do zeleného vodíku v průmyslové aplikaci,“ uvedl předseda představenstva skupiny Solar Global Vítězslav Skopal při oficiálním zprovoznění elektrolyzéru.

Srdce celého zařízení – vlastní elektrolyzér – se ukrývá v kontejneru, který stojí za centrálou společnosti. Právě zde se z vody vyrábí zelený vodík. Důležité jsou ale i další dvě součásti: fotovoltaická elektrárna na střeše a plášti budovy firmy, která dodává elektrolyzéru čistou energii, a také přidružený tlakový zásobník, v němž je možné uložit až 400 kilogramů tohoto ekologického plynu, o němž se hovoří jako o palivu budoucnosti.

Za politika-průkopníka lze v tomto směru označit rovněž ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL). Spolu se svým vládním kolegou, ministrem práce a sociálních věcí Marianem Jurečkou (KDU-ČSL) si na zatím roční testování pronajali jako první členové vlády pro své resorty auta na vodíkový pohon.

„Cílem ministerstva životního prostředí jako ministerstva budoucnosti je minimalizovat emise z automobilů resortu. Chci, abychom se s nastaveným antifosilním trendem pro obnovu vozového parku stali absolutním lídrem státní správy,“ uvedl Hladík, když si vůz v polovině června přebíral.

Dodal, že v jeho resortu je zatím podíl aut na alternativní pohon zhruba 25 procent. „Zadal jsem proto podmínku, že do budoucna ministerstvo ani jeho podřízené organizace nebudou nakupovat vozy čistě na fosilní paliva, ale zvolí vozy na alternativní pohon. Využívat chceme plug-in hybridy a auta na elektrický pohon. Přidáváme také jedno auto na vodík, ve kterém vidíme do budoucna velký potenciál,“ řekl Hladík.

Doprava, průmysl i energetika

Právě doprava je jednou z oblastí, kde má vodík značný potenciál – nejen u osobních a nákladních aut, ale také u námořních plavidel nebo u letadel. Elektrolyzér v Napajedlích vyrobí ročně až osm tisíc kilogramů bezemisního vodíku. Takové množství umožňuje ujetí 800 tisíc kilometrů v případě osobního auta nebo 80 tisíc kilometrů při natankování do vodíkového autobusu.

Zelený vodík ale najde uplatnění rovněž v průmyslu – zejména v chemickém nebo metalurgickém, ale také v energetice, kde může posloužit k dlouhodobému skladování elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Zahájení komerčního provozu se zúčastnila rovněž předsedkyně sněmovny Markéta Pekarová Adamová, která ve vodíku vidí velký potenciál. „Zelený vodík vnímám jako perspektivní pro budoucnost, měli bychom ho podpořit,“ uvedla Pekarová Adamová. Na dotaz Obnovitelně.cz, jestli si dolní komora parlamentu také nepořídí vodíkový automobil, odpověděla, že to v tomto volebním období nevidí vzhledem k výrazným úsporám jako reálné.

Skupina Solar Global předpokládá, že zelený vodík v brzké budoucnosti využije ve svých firemních vozidlech. Výstavbu plnící stanici už má naplánovanou. „Elektrolyzér má hlavně sloužit pro nás. Nechceme jen čekat na to, kdo si u nás zelený vodík objedná, i když už máme první zájemce,“ uvedl specialista na vodík Václav Ochotný, jednatel SG Hydrogen Napajedla.

Dodal, že za pouhou hodinu vyrobí elektrolyzér asi 3,4 kilogramu vodíku, což vystačí na zhruba 350 kilometrů jízdy. Firma chce rovněž využívat zbytkové teplo, které při výrobě zeleného vodíku vzniká, k vytápění své centrály, stojící jen desítky metrů od elektrolyzéru, a v létě naopak k chlazení.

Jsme ve vodíkovém pravěku

Mezi největší podporovatele vodíkových technologií patří podnikatel Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding. Právě u vjezdu do výrobního areálu Cylinders Holding v Ostravě vloni v červnu zprovoznila společnost první veřejnou vodíkovou stanici v Česku. Světlík na zprovoznění elektrolyzéru v Napajedlech také dorazil a dokonce stylově – ve vodíkové Toyotě Mirai.

Při odborné debatě o budoucnosti vodíku, která se konala po slavnostním spuštění bezemisního elektrolyzéru, Světlík připomněl, že už v roce 2009 vyjel v Neratovicích první český autobus na vodík. Jenže od té doby se Česko podle Světlíka ve využívání vodíkových technologií příliš neposunulo. „Teď se nacházíme ve vodíkovém pravěku,“ konstatoval Světlík, který je současně prezidentem Národního strojírenského klastru. „Rozvoj vodíkových technologií postupuje velmi pomalu.“

Ostatně i ministr životního prostředí Petr Hladík sice na dotaz Obnovitelně.cz pochválil jízdní vlastnosti „svého“ vodíkového auta, současně připomněl, že například na jižní Moravě není zatím ani jedna plnička. Pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský uvedl, že resort počítá s dotacemi na rozvoj plnících vodíkových stanic ve výši až jedné miliardy korun.

„Ani to nemusí být konečná částka,“ dodal Bezděkovský, podle něhož má vodík skutečně velký potenciál. Současně připustil, že se vodíkové projekty nerozvíjejí tak rychle, jak se před lety předpokládalo. Je to také tím, že daleko větší investice v celé Evropě míří do bateriových elektroaut. „Není dobře, když se vsadí jen na jednu technologii,“ poznamenal Bezděkovský.

Až 32 tisíc tun vodíku

Podnikatel Světlík projekt skupiny Solar Global ocenil, protože je podle něho potřeba postupovat právě od jednoho pilotního projektu k druhému. Jen těmito jednotlivými kroky je možné vodíkovou technologii dále rozvíjet. A jednotlivé projekty jsou důležité navzdory tomu, že nejsou ekonomicky výnosné. „Nezbohatne se na tom,“ poznamenal Světlík. Ostatně i elektrolyzér v Napajedlech finančně podpořil Modernizační fond.

Nedávno vládou schválený klimaticko-energetický plán počítá s vodíkem jako udržitelnou náhradou zemního plynu. Cílem je v roce 2030 vyrobit až 32 tisíc tun vodíku.

Také podle programového ředitele Svazu moderní energetiky Martina Sedláka je zelený vodík klíčový pro dekarbonizaci české energetiky a ekonomiky. „Vedle zajištění dlouhodobého skladování energie z čistých zdrojů pomůže také nahradit část dovážených fosilních paliv a dekarbonizovat ty průmyslové sektory, které není možné elektrifikovat a snižování uhlíkové stopy je u nich problematické,“ uvedl Sedlák.

Úvodní foto: Pavel Baroch