Pavel Baroch | 16. 3. 2022

Brno jako první město v zemi testovalo elektrický náklaďák. Ujede až 300 kilometrů

Má sedmnáct tun, ale při jízdě nespálí ani litr nafty. Díky vstřícnosti společnosti Volvo testovalo Brno v březnu nákladní auto na elektřinu. Jde o první vozidlo této kategorie na alternativní pohon, které má v České republice svozová nebo odpadová společnost k dispozici. Nákladní elektrovůz jezdil v barvách společnosti SAKO Brno a s vlaječkou svobodné Ukrajiny do poloviny března. Pomáhal mimo jiné se svážením materiální pomoci pro ukrajinský lid.

„Původně jsme jej chtěli využít k rozvozu a servisu odpadových nádob v majetku města, nicméně testování musí ustoupit pomoci pro Ukrajinu. Bezemisní nákladní automobil prioritně zapojíme do charitativního programu,“ řekl před zahájením provozu elektrického náklaďáku Petr Hladík (KDU-ČSL), první náměstek brněnské primátorky.

„Nyní bude auto sloužit ke svozu spacáků, přikrývek a další hmotné pomoci, kterou město shromažďuje pro ukrajinský Lvov. Využití najde také při převážení nábytku do nevybavených bytů, které budou určené pro ukrajinské utečence,“ dodal Hladík. Rozvoz a servis nádob na odpadky bylo až úkolem číslo dvě – pokud by to situace dovolila.

Nabíjení z vlastní elektřiny

„Z hlediska účelnosti testování potřebujeme, aby si elektrovůz co nejvíce vyzkoušel geograficky členitý terén města. Právě proto jsme uvažovali o jeho nasazení za vozidlo, které nyní za servisem našich 64 tisíc nádob na směsný komunální i tříděný odpad najede měsíčně v průměru dva a půl tisíce kilometrů, přičemž spálí okolo 450 litrů nafty. Ovšem stejně rozmanité cesty na něj čekají též v případě pomoci Ukrajině,“ konstatoval Filip Leder (KDU-ČSL), předseda představenstva SAKO Brno.

Pokud se nákladní elektromobil osvědčí, bude jimi SAKO Brno postupně obnovovat svůj vozový park a zároveň shánět vozy na vodíkový pohon. Nárůstu cen energií se neobává, protože už nyní se v SAKO Brno vyrábí energetickým využíváním odpadu okolo 80 tisíc megawatthodin elektrické energie ročně a další energii bude získávat po rozjezdu projektu fotovoltaických panelů na střechách domů. V areálu SAKO Brno se proto instalují dobíjecí stojany pro odběr elektřiny.

Elektrický nákladní vůz Volvo si Brno vybralo kvůli jeho technickým parametrům – především dojezdu, výkonu a doby nabíjení. Vůz pohání elektromotor o maximálním výkonu 200 kilowattů a trvalém výkonu 130 kilowattů. Nabíjení baterií s kapacitou 265 kilowatthodin nepřesahuje jedenáct hodin u střídavého proudu a dvě hodiny u stejnosměrného proudu. Na jedno dobití ujede vozidlo okolo 250 až 300 kilometrů.

Filip Leder, SAKO Brno
FOTO: SAKO Brno

Přibylo 1 243 elektronáklaďáků

V Evropské unii se podle údajů Centra dopravního výzkumu prodalo v uplynulém roce 1 243 elektrických nákladních vozidel. „Celkově v roce 2021 vzrostly registrace nových elektrických nákladních vozidel (bateriová elektrická vozidla, elektrická vozidla s palivovými články, vozidla s prodlouženým dojezdem a plug-in hybridní vozidla) o 26,6 procent,“ uvedlo centrum.

Největší nárůst zaznamenalo Španělsko, bezmála o 140 procent. Na druhém místě skončila Francie s téměř 90procentním nárůstem. Německo sice zaznamenalo nárůst „jen“ necelých 16 procent, ale s 987 prodanými auty se stalo zemí s největším počtem nových elektrických nákladních vozidel v Evropské unii. Na druhém místě se umístilo Nizozemsko se 75 registracemi. Podíl elektrických vozidel na prodejích nových vozidel se tak zvýšil z 0,4 procent v roce 2020 na 0,5 procent vloni.

V České republice byla v uplynulém roce registrována dvě nákladní elektroauta Volvo FL Electric. „Nákladních bateriových elektrických vozidel je zatím v České republice poskrovnu, významně více registrací bylo evidováno u plynových vozidel,“ konstatoval výzkumný pracovník Centra dopravního výzkumu Lukáš Kadula.

Přeprava mezi sklady

Jedno z loňských českých nákladních elektrovozidel je využíváno jako testovací, druhé zajišťuje přepravu mezi pěti sklady ve Středočeském kraji, kde v distribučním centru Praha-Jirny společnost DHL pro tento účel vybudovala potřebnou infrastrukturu včetně dobíjecí stanice.

„Podnikání v oblasti nákladní dopravy se dramaticky mění a udržitelnost je pro mnoho našich zákazníků stále důležitější obchodní výhodou. Jsem rád, že dodáním tohoto prvního elektrického nákladního vozidla Volvo FL v České republice otevíráme úplně novou kapitolu,“ uvedl k nástupu elektrické mobility v přepravě nákladů u společnosti DHL Vladimír Sklář, obchodní ředitel společnosti Volvo Trucks Česká republika. „Je bez pochyby, že elektromobilita má velkou budoucnost i v našem oboru a podobná vozidla budeme v blízké budoucnosti na našich cestách potkávat stále častěji.“

Elektrický pohon má snížit emisi oxidu uhličitého až o pět tun za rok. „Naší strategií je nabízet zákazníkům udržitelná řešení a diskutovat s nimi o důležitosti využívání alternativních pohonů vozidel s cílem naplňovat strategii snižování emisí CO2,“ řekl Peter Badáň, ředitel transportu DHL Supply Chain v České republice a na Slovensku. „DHL testuje nejrůznější technologické novinky a snaží se neustále vyhledávat možnosti, jak emise CO2 snižovat. Doprava nám dává v tomto směru obrovský prostor.“

Vůbec poprvé nasadila společnost DHL elektrické náklaďáky na svých trasách ve Velké Británii koncem roku 2020. Baterie se nabíjejí přes noc na základně DHL v Purfleetu a přes den vozy rozvážejí balíky. Při testech úspěšně obstály.

Autor: Pavel Baroch

Foto: SAKO Brno