Zelený obchodní dům uprostřed Vídně se připravuje na město bez aut

Zelený obchodní dům uprostřed Vídně se připravuje na město bez aut

28. ledna 2020

Nákupní zvyky lidí ve městech se začínají měnit, alespoň to tak vypadá podle plánů švédského obchodníka s nábytkem IKEA, který otevře v centru Vídně obchodní dům bez možnosti parkování určený zejména pro pěší a cyklisty. Plány na obchodní dům s fasádou ze živých rostlin reagují na situaci, kdy lidé ve městech často nevlastní auta a nakupují zejména online.

Výstavba nové pobočky švédského prodejce nábytku IKEA na adrese Westbanhof ve Vídni začala 7. ledna tohoto roku a její ukončení je naplánováno na rok 2021. Vedení společnosti IKEA doufá, že se z obchodního domu, který nebude mít k dispozici žádná parkovací místa a je určen hlavně pro zákazníky, kteří přijedou veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole, stane místo k setkávání místních. V obchodním domě bude uvnitř i zvenku mnoho veřejných prostorů určených k posezení, odpočinku a samozřejmě testování výrobků z dílny výrobce nábytku. „Koncept reaguje na dramatickou změnu nákupního chování zákazníků a novou formu přepravy bez využívání osobních aut,“ prohlásili zástupci obchodníka IKEA. „Zákazníci mají málo času a oceňují komfort a pohodlí. Znatelné je to zejména v oblasti prodeje nábytku, kde čím dál více zákazníků nechce své nákupy vozit osobně, ale nechávají si je doručit“. 

Zelená fasáda a přestavitelná konstrukce

Za architektonickým návrhem vídeňského obchodu stojí místní studio querkraft architekten. Design nového showroomu v centru Vídně podle architektů reflektuje značku IKEA. Je přátelský, otevřený, nekonvenční a přitom pohodový. Navržené řešení také ukazuje přidanou hodnotu značky, kterou je zájem o životní prostředí. Střešní terasa bude otevřena pro veřejnost, veškeré povrchy bude pokrývat zeleň a místní kavárny a příjemný venkovní prostor budou přispívat k pocitu místních z dobrého sousedství. 

Vídeňští architekti se navíc snažili budovu navrhnout formou volně upravitelné konstrukce s důrazem na maximální flexibilitu. V každém patře nákupního centra mohou být přidávány prosklené boxy, které dále rozšiřují prostor dle přání zadavatele. Specialitou vídeňské pobočky IKEA v centru města bude však bude zejména její zelená fasáda. „Na fasádu a střechu jsme umístili velké množství stromů, které budou udržitelně působit na mikroklima obchodu. Vegetace je totiž nejdůležitější součástí vídeňské strategie v boji s městskými tepelnými ostrovy a použité rostlinné a mechové prvky na fasádě mají také chladivý a zvlhčující efekt jako stromy,“ upřesňují autoři návrhu. 

„Lokalitu jsme vybrali pro její ideální napojení na veřejnou dopravu. Většina rezidentů žijících v centru Vídně nevlastní auto a centrální umístění je pro ně proto ideální. Současně vnímáme změnu chování zákazníků ve využívání služeb. Jdou rádi nakupovat, rádi věci testují, zkoušejí a využívají možnosti plánování interiéru s našimi specialisty. Ale už si zakoupený nábytek nechtějí domů dopravovat sami, dávají přednost tomu, když jim nákup dovezeme,“ uvádí rakouská pobočka obchodního domu IKEA na svých stránkách.  

Město bez aut a nákup bez námahy

Na trend odlivu zákazníků z velkých obchodních domů a změnu v přístupu k osobní dopravě reagují také nově otevřené showroomy IKEA v centru světových měst. Zde si zájemci o koupi nábytku mohou postel nebo pohovku vyzkoušet, zaplatit a z centrálního skladu jim je doručena přímo domů. První showroom tohoto formátu otevřela IKEA na newyorském Manhattanu a v několika evropských městech. „Tyto městské verze obchodních domů IKEA jsou součástí firemní strategie, která reaguje na způsob, jakým lidé skutečně nakupují, a to jak na internetu, tak ve skutečných obchodech. Cílí také na mladší zákazníky, kteří nevlastní auta a jsou zvyklí na pohodlí online nákupů,“ napsala rodilá Newyorčanka Katharina Schwab pro serve Fast Company.  

Další expanzi městských showroomů plánuje švédský prodejce nábytku v Kanadě, kde bude obchody otevírat během tohoto roku. “Do měst se stěhuje čím dál více lidí, ale málo z nich vlastní auta. Lidé chtějí žít, pracovat a nakupovat v sousedství, zejména když žijí uprostřed živého města, kde je málo prostoru a drahé nájmy,“ říká Michael Ward z IKEA Kanada pro The Star k otevření pobočky IKEA uprostřed Toronta. 

Jestli městské showroomy celosvětově oblíbeného výrobce nábytku ze Švédska pomohou ke snížení emisí ve městech a podpoří městskou mobilitu bez aut, bude to jenom dobře. Ještě by však v IKEA měli přijít s lepším řešením obalových materiálů svých výrobků, které stále sestávají hlavně z plastů a každá výprava za novým nábytkem je tak korunována značným množstvím odpadu z obalových materiálů, který po rozbalení vybraného nábytku zbude.

Zdroje: TreeHugger, querkraft, The Star, TreeHugger, DesignBoom