Zachrání internet věcí planetu? 5G sítě přinesou udržitelné podnikání

Udržitelné podnikání se netýká jen společenské odpovědnosti - je to budoucnost byznysu. Stále více zákazníků totiž preferuje etické produkty a služby. Moderní firmy odpovídají digitalizací a technologickými inovacemi za účelem snížení své spotřeby energie a materiálů. Klíčem ke snižování emisí udržitelné budoucnosti naší planety může být právě internet věcí, který umožňuje efektivní komunikaci spotřebičů, aut, budov i celých měst.

Tomáš Charouz

10. 5. 2019

Stále více zákazníků preferuje produkty a služby šetrné k životnímu prostředí či společnosti. Stávající životní styl a konzumní způsob života není udržitelný a mladí lidé si tuto skutečnost uvědomují stále více. Napříč planetou se tak na sociálních sítích sdílí různé projevy klimatické změny a vznikají hnutí na ochranu planety. Vedle kvality a ceny produktu se tak mezi prioritami zákazníků objevují právě společenské a ekologické aspekty podnikatelské činnosti.

Logickou odpovědí soukromého sektoru je obrat k principům udržitelného podnikání, které nad rámec krátkodobého zisku bere ohled i na dlouhodobé dopady komerčních aktivit. Investoři a management zodpovědných firem napříč planetou tak podle GlobeScan Radar do svých strategií stále silněji zohledňují společenské, environmentální, ekonomické a etické aspekty svého podnikání.

Věci budou komunikovat přes internet

Klíčovým nástrojem udržitelného podnikání je digitalizace. Ta umožňuje vytvářet materiálově a energeticky šetrnější řešení přenesením části či celých produktů a služeb z fyzického do virtuálního světa. Jakmile jednotlivé prvky propojíte do jednoho chytrého celku, pozitivní efekt se znásobí. Díky internetu věcí (anglicky Internet of Things, zkráceně IoT) spolu mohou na dálku komunikovat spotřebiče, budovy, dopravní infrastruktury či celá města nebo regiony. Přelomové tak nejsou technologie samotné, ale jejich schopnost se dorozumět prostřednictvím internetu pro to nejefektivnější řešení. V přeplněném městě vás tak díky komunikaci s městskými parkovacími senzory sama chytrá aplikace navede na nejbližší volné parkovací místo bez zbytečného objíždění bloků budov. Na dálku ztlumíte zapomenuté zapnuté topení.

Chytré popelnice samy zavolají svoz odpadu až ve chvíli, kdy jsou plné. Sluneční elektrárna na střeše vašeho domu buď ohřeje teplou vodu, nebo prodá přebytky do sítě podle toho, co je zrovna finančně výhodnější. Procházíme digitální revolucí s IoT v čele a podle světového energetického fóra může být právě rozvoj IoT klíčem k udržitelné budoucnosti naší planety.

„Udržitelné podnikání neznamená jen filantropii či společenskou zodpovědnost firem. Je to obrovská byznysová příležitost. A právě moderní technologie jsou strategickým nástrojem našeho udržitelného podnikání. Díky internetu věcí snižujeme uhlíkovou stopu, nakupujeme energeticky méně náročné technologie, digitalizací nahrazujeme papír a tisíce dalších potřeb a předmětů, které se dnes vejdou do jednoho mobilního telefonu,“ komentuje Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a udržitelného podnikání Vodafone ČR.

Internet věcí je klíčový

Právě mobilní operátor Vodafone v praxi potvrzuje přínosy digitalizace. Jen jeho zákazníci každý rok díky IoT uspoří přes 2 miliony litrů paliva a 105 megawatthodin elektřiny. To podle Adriany Dergam odpovídá úspoře emisí běžného auta které najelo téměř 22 milionů kilometrů, což odpovídá 540 cestám kolem světa. Vodafone se dlouhodobě profiluje jako lídr budování sítí pro IoT. Nejen na území Česka totiž na podzim 2017 spustil síť Narrowband IoT (zkráceně NB-IoT) speciálně určenou pro datové propojení chytrých zařízení.

Síť je dostupná na zemi, ve vodě i pod zemí a vyžaduje minimum energie, čímž výrazně prodlužuje životnost baterií chytrých věcí. Tím výrazně rozšiřuje potenciál a možnosti využití IoT ve zcela nových oblastech. Digitalizace a IoT jsou klíčovým nástrojem udržitelného podnikání pochopitelně pouze ve chvíli, kdy je byznys poháněn nízkoemisními a obnovitelnými zdroji energie. Právě Vodafone v Česku svou síť již od roku 2011 pohání 100% obnovitelnou energií.

Příležitost, která se neodmítá

Kromě proměny v očekávání spotřebitelů ve prospěch udržitelných produktů a služeb navíc čelí firmy výzvám hned na několika dalších frontách. Stále více zaměstnanců vyhledává práci v udržitelných firmách. Z druhé strany pak státy prostřednictvím ekologické legislativy či podpůrnými programy a pobídkami směřují firmy k etickému provozu. Firmy, které nastoupí na principy udržitelného podnikání, si mohou zajistit dlouhodobě silnou pozici na trhu.