Americký Budweiser přepíná na zelenou: pivo vyrábí s energií větru i slunce

Americký pivovar Budweiser oznámil zajímavý milník: svou spotřebu energie pokrývá 100% nákupem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Piva vyrobená pod skupinou Anheuser-Busch ponesou označení, že byla vyrobena pomocí čisté energie.

Martin Prax

1. 2. 2019

Budweiser uzavřel smlouvu o nákupu elektřiny se společností Enel Green Power, která vlastní větrnou farmu v Oklahomě. „Jsme hrdí na to, že jsme první značkou skupiny Anheuser-Busch, která vaří pivo za pomoci 100% obnovitelné elektřiny z větrných elektráren. Doufáme, že naším krokem inspirujeme také ostatní, aby se zapojili do rozvoje udržitelnější budoucnosti,“ komentuje Budweiser v prohlášení své záměry.

Tradice i inovace

Pro komunikaci svého úspěchu plánuje Budweiser využít jeden z největších amerických svátků sportu, Super Bowl. Větrné elektrárny zapojil pivovar také do reklamního spotu, kterému tak dominují vedle pivovarských valachů a songu Boba Dylana:

Budweiser bude právě pomocí elektřiny z větru zajišťovat obnovitelnou energii pro celý týden tohoto svátku amerického fotbalu v Atlantě. Pivovar však nemyslí jen na sebe a chce zprostředkovat možnost odběru čisté elektřiny také svým zákazníkům. Ve spolupráci s obchodníkem s energií, společností Drift, jim nabídne tarif zelené energie, a to včetně bezplatného prvního měsíce pro vyzkoušení. Drift přitom uvádí, že umí pomocí inovativních přístupů, vysokofrekvenčního obchodování a peer to peer kontraktům se sítí nezávislých provozovatelů obnovitelných zdrojů zajistit dodávky opravdu čisté energie. Cena by pak měla být výhodnější než od tradičních obchodníků.

Budweiser tak jde podobnou cestou jako belgická pobočka automobilky Volvo, která se také snaží oslovit své zákazníky s nabídkou dodávek elektřiny vyrobené pomocí obnovitelných zdrojů energie.

Britský a indický Budweiser pojedou na slunce

Před koncem roku 2018 oznámila skupina Anheuser-Busch, že britská část pivovarů Budweiser pokryje svou spotřebu elektřiny pomocí nákupu solární energie. Pivovar uzavřel se společností Lightsource BP smlouvu na dodávky elektřiny po dobu 15 let. Lightsource BP pro naplnění kontraktu postaví solární elektrárny s celkovým výkonem 100 megawattů. Jejich výroba čisté elektřiny by pak měla zajistit až 100% pokrytí spotřeby energie v britských pivovarech Budweiser.

K podobnému kroku se rozhodla také indická pobočka Budweiser. Pro svůj závod v Mysuru uzavřela smlouvu na dodávky z 30megawattové solární elektrárny, která má pokrýt až 80 % spotřeby elektřiny pivovaru.

Dosažení klíčového milníku zapadá do naplňování strategie udržitelného rozvoje, ke kterému se zavázala vlastnická skupina Anheuser-Busch v roce 2017. Záměrem skupiny pivovarů, mezi které patří značky Budweiser, Stella Artois nebo Corona, je do roku 2025 přejít na dodávky obnovitelné energie a snížit emise oxidu uhličitého o 30 %. Globálně plánuje skupina Anheuser-Busch nakupovat až 85 % obnovitelné elektřiny potřebné pro provoz pivovarů prostřednictvím přímých smluv o nákupu energie. Zbytek pak chce pokrýt lokálně vyrobenou čistou elektřinou získanou ze solárních panelů.

U pivovarů, které již dnes vyrábí pomocí obnovitelné elektřiny, lze již od loňského roku najít symbol, který na to upozorňuje zákazníky. „Symbol elektřiny z obnovitelných zdrojů může spotřebitelům ukázat, že jejich rozhodnutí o nákupu může mít pozitivní dopad v oblasti ochrany klimatu,“ uvedl při zveřejnění závazku Brian Perkins, viceprezident Budweiseru.

Fakt, že to pivovarnická skupina Anheuser-Busch myslí s udržitelným rozvojem vážně, potvrzuje i snaha o zajištění bezemisní dopravy. Pivovar si například objednal 40 kamionů Tesla Semi a plánuje vyzkoušet také vodíkový pohon pro trucky od automobilky Nikola Motors.

„Nemůžeme se dočkat, až začnou tyto kamiony brázdit silnice a spolu s nejinovativnějšími společnostmi povedeme pivovarnictví k zelené a chytřejší budoucnosti. Dopravní průmysl se rychle vyvíjí a jsme nadšeni, že můžeme zapojit nové technologie do naší distribuční sítě,“ prohlásil k cílům udržitelného rozvoje James Sembrot, ředitel logistické strategie skupiny Anheuser-Busch.

Zdroje: Globe New Wire, The Drinks Business. Autor fotografie: Blake Guidry, Unsplash