Vídeň pokládá novou ranvej za zbytečnou a ruší její stavbu. Praha se plánu nevzdává

Letiště Václava Havla získalo zatím nepravomocné územní rozhodnutí pro výstavbu nové dráhy, minimálně jedna organizace se proti tomu odvolá – pražský Suchdol

Pavel Baroch

13. 12. 2025

Jsou to dvě důležitá oznámení, která spolu zdánlivě nesouvisejí, přesto mají leccos společného. Nejprve letiště ve Vídni na konci listopadu sdělilo, že zatím odstupuje od svého plánu vybudovat další, v pořadí už třetí ranvej. A začátkem prosince zveřejnilo letiště v Praze, že získalo zatím nepravomocné územní rozhodnutí pro stavbu nové, paralelní dráhy.

„Vedle masivního nárůstu předpokládaných stavebních nákladů na zhruba dvě miliardy eur se v důsledku nadměrně dlouhého schvalovacího procesu zásadně změnily i obecné podmínky. V roce 2005 bylo na jeden let přepraveno 71 cestujících, do roku 2024 se ale toto číslo díky použití větších letadel již zvýšilo na 139 cestujících, čímž se zmírnil tlak na kapacitu ranveje,“ sdělili ve společném prohlášení Julian Jäger a Günther Ofner, členové představenstva společnosti Vienna Airport.

Dalším „rozhodujícím faktorem“ bylo podle nich to, že letecké společnosti jsou proti projektu a bez refinancování prostřednictvím vyšších cen pro zákazníky by investice nebyla ekonomicky životaschopná. Proti stavbě ale byli rovněž okolní obyvatelé nebo nevládní ekologické organizace. Naopak ji podporovali zástupci hospodářství a cestovního ruchu.

Více peněz i více hluku

Nová ranvej by totiž přinesla více letadel, více cestujících, více vydělaných peněz, ale také více obyvatel zasažených hlukem a více emisí ze spalovaného leteckého paliva. V tom je pohled na nové letecké dráhy stejný jak ve Vídni, tak v Praze. Ostatně pražská čtvrť Suchdol na severozápadě Prahy, nad nímž by měla letadla na novou ranvej létat, uvedla, že se proti územnímu rozhodnutí odvolá.

„Zavazuje nás k tomu referendu z roku 2018,“ poznamenal tamní starosta Petr Hejl (Sdružení občanů Suchdola). Tehdy se ho zúčastnilo bezmála 45 procent obyvatel, přičemž více než 91 procent z nich zavázalo vedení městské části k tomu, aby využilo všech zákonných možností proti rozšíření letiště, respektive proti tomu, aby se v jejich obci nemusely dodržovat hlukové limity.

Nová dráha totiž posune letecký provoz o 1,6 kilometru blíže k Praze. Na nadměrný hluk ze startujících a přistávacích letounů si přitom už dnes stěžují mnozí obyvatelé dotčených oblastí. Suchdol je připravený bránit se proti nové ranveji také u soudu. „Na to je ale zatím ještě brzy, prvním krokem je právě odvolání proti územními rozhodnutí,“ uvedl starosta Hejl.

Argumentuje také tím, že posouzení vlivu nové dráhy na okolí (EIA) pochází z roku 2011 a data, z nichž dokument pracuje, jsou až z roku 2006. Odvolává se tím i na příklad Vídně, kde se příprava ranveje táhla od poloviny 90. let. „A také v Praze není potřeba řešit kapacitu novou ranvejí.  Zatímco dříve přepravilo jedno letadlo 82 cestujících, teď už to je 125 pasažérů,“ konstatoval Hejl.

Ranvej a modernizace

Vedení Letiště Václava Havla ale trvá na to, že se pražský „letecký přístav“ do budoucna bez nové ranveje neobejde. Uvítalo, že stavební úřad posunul územním rozhodnutím výrazně vpřed nejen projekt paralelní dráhy, ale celkové modernizace areálu za desítky miliard korun.

„Náš odborný tým je připraven i nadále aktivně spolupracovat se všemi příslušnými autoritami i ostatními zúčastněnými stranami tak, abychom zajistili naplnění veškerých podmínek a požadavků vyplývajících z územního rozhodnutí v dalších etapách projektu. Je pro nás zásadní, aby příprava projektu probíhala v souladu s veškerými právními, environmentálními a bezpečnostními normami,“ konstatoval Jiří Kraus, místopředseda představenstva Letiště Praha.

Letiště v pražské Ruzyni pokládá novou dráhu za zásadní z několik důvodů. Umožní noční provozní uzavírku celého letiště od půlnoci do půl šesté ráno, a to díky vyšší kapacitě ve dne, přičemž samotná paralelní dráha nebude v provozu od deseti večer do šesti ráno.

Dvě dráhy (jedna primárně pro odlety a druhá primárně pro přílety) podle vedení letiště zkrátí čekání letadel ve vzduchu i pojezdové časy na zemi, čímž dojde k redukci emisí a hluku. „Dojde ke zrušení současné vedlejší dráhy, což přinese značnou úlevu hustě osídleným částem Prahy a Kladenska,“ dodalo letiště.

Nevyužitá denní kapacita

Proti těmto argumentům se ohradil Vít Masare, z pražských Zelených, a Petr Palacký (ze stejné strany), radní Prahy 6 pro životní prostředí a klima. „Projekt získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) pro pohyb 21,2 milionů cestujících ročně. Takové kapacity je ale letiště schopné dosáhnout i při využití spučasného dráhového systému,“ uvedl Palacký.

„Všechny ekonomické analýzy ukazují, že dráhový systém se ekonomicky vyplatí pouze při výrazném navýšení celkového počtu cestujících nad hranici 21,2 milionu cestujících. Takový počet cestujících však nikdy nebyl posuzován a povolen,“ dodal Palacký.

Vít Masare uvedl, že ruzyňské letiště může omezit noční lety už dnes, ale nedělá to. Tématu se nedávno věnovaly i noviny radnice šestého pražského obvodu v textu pod titulkem Zbytečné noční lety?, který popisuje setkání místních spolků s vedením letiště.

„Například 16. května bylo průměrně 19 letů za hodinu, přičemž maximální kapacita je 46, takže byla využita méně než z poloviny. I tak se mezi půlnocí a půl šestou ráno uskutečnilo 13 letů – všechny operované společností Smartwings. Letiště uvedlo, že sloty přiděluje nezávislá organizace podle mezinárodních smluv. Zástupci spolků poukázali na to, že mezi zakladateli této organizace – Slot Coordination Czech Republic – jsou právě letiště, Smartwings a Řízení letového provozu, tedy aktéři s přímým zájmem. Na otázku, kdo může rozhodnout o zastavení přidělování ‚historických‘ nočních letů, letiště konkrétní odpověď nedalo, ale přislíbilo další jednání,“ píše se v článku.

„Nechceme se smířit s tvrzením, že dopravce má trvalý nárok na noční sloty, a to i v případě, kdy je možné let přesunout na denní hodiny,“ dodali autoři textu ze spolku Šárecké údolí. Připomněli, že opakovaný noční hluk má prokazatelně škodlivý vliv na zdraví. Vyzvali současně Prahu, aby noční lety omezila – tak jak to funguje na mnoha evropských letištích.

Úvodní foto: Letiště Praha