„Jede to skvěle.“ Musk čelí podezření z klamání investorů, Tesla výrazně padá i v Číně

Elon Musk maluje budoucnost Tesly v zářivých barvách, jenže realita na klíčových trzích je zcela opačná. Úřady teď zvažují, zda nejde o klamání investorů.

Ondřej Novák

21. 5. 2025

Šéf Tesly Elon Musk vždy patřil mezi osobnosti, které svými výroky umí rozvířit debatu i ovlivnit burzu. Jenže jeho poslední komentáře k situaci automobilky se od dostupných čísel liší tak výrazně, že analytici začali mluvit o možném porušení pravidel komunikace s investory. Ve své analýze na to upozornil portál Electrek, který čerpá i z přepisů vyjádření excentrického miliardáře.

Musk nedávno sebevědomě prohlásil, že Tesla má problémy jen na evropském trhu, zatímco všude jinde její prodeje „jedou skvěle“. Tím chtěl pravděpodobně uklidnit akcionáře, které znepokojil prudký propad prodejů firmy v prvním čtvrtletí 2025. Jenže právě data z Číny a Evropy ukazují úplně opačný obrázek.

Podle statistik registrací vozidel v Číně má Tesla za sebou nejhorší začátek kvartálu za poslední dva roky. V dubnu tam její prodeje klesly meziročně téměř o 9 procent a podíl na čínském trhu elektromobilů se propadl z 11,5 procenta v březnu na pouhých 5,1 procenta. Přitom Čína je pro Teslu klíčový trh, který zásadně ovlivňuje její celkové výsledky.

Ani Evropa situaci Tesly nezachraňuje. Musk tvrdil, že slabé výsledky v Evropě jsou společné pro všechny automobilky a že zde neexistuje „žádná výjimka“. Data z Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) ale dokazují opak: zatímco Tesla zaznamenala meziroční propad prodejů o 37 procent, celkový evropský trh elektromobilů vzrostl ve stejném období téměř o čtvrtinu. Výrazně se dařilo například Volkswagenu, Renaultu nebo BMW.

Akcie jako ukazatel úspěchu?

Musk na výtky reagoval tvrzením, že vysoká cena akcií Tesly (aktuálně s hodnotou přes bilion dolarů) jasně dokazuje, že společnost je v dobré kondici. Ovšem vysoká tržní kapitalizace nemusí nutně odrážet reálnou situaci firmy, ale spíše očekávání investorů a jejich víru v budoucí technologie – zejména autonomní řízení, o kterém sám Musk opakovaně mluvil jako o klíči k hodnotě Tesly.

Analytici Wall Street navíc v minulém čtvrtletí výrazně přestřelili své odhady dodávek vozů Tesly, když očekávali přes 400 tisíc aut, ale realita byla jen 336 tisíc. Přesto znovu pro aktuální druhý kvartál předpokládají nerealisticky vysoká čísla. Dosavadní výsledky přitom naznačují, že ani tentokrát Tesla svá očekávání nesplní.

Tesla mezitím řeší propad poptávky snížením výroby na přibližně 60 procent celkové kapacity a zároveň nabízí rekordní slevy či financování s nulovým úrokem. Modely 3 a Y, nejpopulárnější vozy Tesly v Číně, lze získat prakticky za výrobní cenu s bezúročnou půjčkou, což ukazuje, že společnost zdaleka nemá na trhu tak silnou pozici, jak Musk prezentuje.

Kritici proto nyní volají po zásahu Komise pro cenné papíry a burzy (SEC), která by měla prošetřit, zda Musk svými veřejnými výroky neklame investory. Zda ale SEC skutečně zasáhne, není vůbec jisté, zejména s ohledem na aktuální politické klima ve Spojených státech.

Mnoho investorů zatím spoléhá, že dokáže včas vystoupit z vlaku Tesly, pokud by se ukázalo, že problémy jsou hlubší, než Musk připouští. Realita čísel však jasně říká, že momentální růst akcií nemusí trvat věčně, zvlášť pokud se Muskova slova o silné poptávce ukážou jako neopodstatněná.

Úvodní foto: The White House, Public Domain