Na českých střechách může vzniknout ještě 10 tisíc megawattů fotovoltaik, říká šéfka Columbus Energy

Tahounem trhu se solárními elektrárnami budou v příštích letech zejména rezidenční objekty, firmy a municipality.

Ondřej Novák

4. 4. 2024

Spolu s útlumem poptávky po domácích fotovoltaikách se instalační firmy začínají poohlížet po dalších oblastech trhu, které by mohly těžit z vlastních výroben bezemisní elektřiny. Jde zejména o obecní subjekty, firmy a zejména bytové domy, na jejichž střechách mohou začít vznikat sdílené elektrárny.

Společnost Columbus Energy si na zmapování potenciálu fotovoltaiky na bytových domech nechal zpracovat průzkum. Na obytných budovách podle studie můžou vzniknout aktuálně fotovoltaiky o celkovém výkonu až 6 000 megawattů a na ostatních plochách (SVJ nebo skladovací prostory) další 4 000 megawattů. Celkově jde tedy o zhruba 10 000 megawattů, což je v podstatě trojnásobek veškerého současného výkonu fotovoltaiky v Česku.

„Kdybychom to převedli na kilometry pro lepší představivost, plocha střech rodinných domů je u nás zhruba 21 kilometrů čtverečních. A u bytových domů a obecního majetku je to zhruba kolem 11 kilometrů čtverečních,“ říká Simona Labudová, výkonná ředitelka společnosti Columbus Energy.

Po vlně zájmu o fotovoltaiku na rodinných domech se tak blíží podobná solární vlna na bytovkách nebo objektech municipalit. Záleží ale také na budoucím vývoji legislativy, dotačních titulů nebo podmínek pro připojování do distribuční sítě.

„Předpokládáme, že teď s uvolněním dotací Res+ od druhého kvartálu bude nárůst zájmu o fotovoltaiku v segmentu B2B velmi podobný, jako tomu bylo u rodinných domů,“ odhaduje Labudová.

Zajímavé pohyby na trhu lze očekávat i v segmentu firemních zákazníků. Firemní zákazníci totiž mohou díly solárním panelům na střechách výrobních hal, logistických center nebo kancelářských budov těžit z větší energetické soběstačnosti, lepšího vykrývání špiček nebo mohou využit výhodných synergií s elektrifikací firemních vozových parků. Možnost nabít firemní vozy z vlastní elektrárny totiž pomůže uspořit náklady na palivo.

„Z dlouhodobého pohledu ale musíme vzít v potaz například PPA kontrakty, kde trh reaguje na klesající cenu elektrické energie, a tedy fixaci ceny z pohledu horizontu 10 a více let. Ta je dnes velmi otevřená. A u některých firem hraje roli samozřejmě i povinný ESG reporting,“ upozorňuje Labudová s tím, že právě bezemisní solární energie může být pro firmy zajímavá z hlediska snižování vlastní uhlíkové stopy.

Columbus Energy je jedním z předních dodavatelů fotovoltaiky v Polsku a na český trh firma vstoupila v předloňském roce. Jak se dnes Columbusu v Česku daří? Jak rozvoj fotovoltaiky ovlivní očekávaný nástup komunitní energetiky? O tom všem je řeč v novém díle podcastu Pod proudem.

Epizodu si můžete poslechnout na platformách Spotify / Apple / Google

Úvodní foto: Columbus Energy