Elektromobil zachránil chlapce s nemocí ledvin, během blackoutu poháněl jeho přístroj na dialýzu

Majitelé elektromobilů s funkcí V2L zjistili během výpadků proudu v Austrálii, že jejich vozy jsou dobré nejen pro ochranu klimatu, ale i v krizových situacích. Své výhody ukázala i fotovoltaika.

Ondřej Novák

7. 1. 2024

Obyvatelé australského Queenslandu po vlně ničivých bouří, která zemi postihla o Vánocích, začali naplno objevovat výhody svých vozidel s bateriovým pohonem, které zároveň disponují funkcí V2L (vehicle-to-load, tedy s možností poskytovat energii externím zařízením).

V jednom případě dokonce auto na baterky pomohlo ochránit chlapce před život ohrožujícím stavem. Jedenáctiletý Levi Holmes je aktuálně v pořadníku na transplantaci ledvin a musí pravidelně podstupovat čištění krve pomocí zařízení na dialýzu.

Rozsáhlý výpadek proudu ale provoz životně důležitého zařízení znemožnil. Kristy Holmes, matka jedenáctiletého chlapce, našla během blackoutu nenahraditelného pomocníka právě v jejím elektromobilu BYD Atto 3, který si pořídila loni v lednu.

Matka: ke spalováku se už nevrátím

Rodina nejdříve pomocí baterie z elektromobilu poháněla svou ledničku a energii nabídla i sousedům. Po bouřích totiž Austrálii postihla vlna veder a jídlo v lednicích by se jinak velmi rychle zkazilo. Poté ale, jak uvádí deník Guardian, připojila k automobilu i jednotku na dialýzu.

„Potřebovali jsme ji použít jen na jednu noc. Mohli bychom ji ale (díky elektromobilu) provozovat minimálně čtyři noci a pak bychom museli auto někde nabít,“ uvedla a dodala: „Je to nejúžasnější auto, jaké jsem kdy vlastnila. Pomohlo zachránit mého syna během bouřky. Nemyslím, že se ještě někdy vrátím k autu na benzín.“

A podobných případů se z Austrálie objevila celá řada. Například dvaapadesátiletý učitel chemie Matt McLaughlin nabízel na sociálních sítích připojení ke svému elektromobilu každému, kdo to v okolí potřeboval. „Jestli někdo potřebujete na chvíli elektřinu, na otevření brány, čerpání odpadu do jímky a podobně, pokud máte tříkolíkovou 10A zásuvku, můžu pomoct,“ řekl podle Guardianu.

„Můj hodně pomlouvaný EV má V2L, což znamená, že ho můžete použít k napájení. Dejte mi vědět, ale budu po vás vyžadovat, abyste veřejně uznali, že elektromobily nejsou špatné,“ dodal trochu škodolibě směrem ke svým sousedům, kteří jsou vůči elektromobilům často skeptičtí.

Krize ukázala sílu fotovoltaiky

McLaughlin během pohromy navíc objevil i výhody domácí fotovoltaiky a bateriového úložiště. Díky vysoké energetické soběstačnosti ho totiž blackout v zásadě nijak nepoznamenal. Mohl tak pomáhat lidem v sousedství, kteří stejnou možnost nemají. Například pomohl lidem uvězněným doma kvůli elektrické bráně, která neměla manuální zámek. Přijel, napojil svůj elektromobil k bráně a sousedé ji mohli díky tomu otevřít.

Navíc poznamenal, že ho tato zkušenost utvrdila ve správnosti rozhodnutí investovat do bezemisní fotovoltaiky a dvou elektromobilů. Původně byl prý trochu skeptický, ale nyní o správnosti této volby nepochybuje. „Jsme kompletně odpojení od sítě už šest dní, přesto máme zapnutou klimatizaci a pumpu u bazénu. A z přebytků fotovoltaiky jsem mohl ještě dobít své auto,“ řekl.

Samozřejmě, elektrickou energii lze vyrábět i díky benzínu nebo naftě, pokud tedy máte doma generátor nebo měnič napětí z 12 voltů na 220 voltů. Podobně samaritánsky se tudíž během krize mohli zachovat i Australané, kteří nevlastní elektromobil. Jenže benzín ani naftu doma nevyrobíte, kdežto elektřinu za pomocí fotovoltaiky ano.

Výhody elektromobilů během krizí dokládají data i z dalších částí světa. Server Business Insider například upozornil, že když na americkou Floridu předloni udeřil ničivý hurikán Ian, automobilka Ford u svých elektrických pick-upů F-150 Lightning zaznamenala 127% nárůst využívání funkce V2L. Podle šéfa automobilky Jima Farleyho majitelé využívali energii z vozů například k vaření nebo svícení.

Funkce V2L nebo V2V (vehicle-to-vehicle, nabíjení elektromobilu jiným elektromobilem) je mezi nabízenými vozy stále rozšířenější. K Fordu, BYD nebo Tesle se například v roce 2026 plánuje přidat i GM, který tuto funkci umožní u všech svých vozů. Hardwarovou přípravu na funkci oboustranného dobíjení u modelu EX90 před časem oznámilo i Volvo.

Ilustrační foto: BYD