Na Brumlovku už jen elektrobusem. Funguje lépe než dieselový předchůdce

Mezi pražským kancelářským kampusem Brumlovka a dopravním uzlem Budějovická nyní jezdí čistě elektrická flotila autobusů. Třetí vůz se tak zařadil po bok svých sedm let osvědčených kolegů.

Pražská Brumlovka má první stoprocentně elektrickou flotilu autobusů v Praze. Doposud byla složená z dvou autobusů a nyní je posilněna o třetí vozidlo. Bezplatné spoje za sedm let osmkrát objely zeměkouli a svezly přes 2,5 milionu pasažérů.

Dvojice elektrobusů SOR je zde v provozu od února 2016, letos v září zahájil ostrý provoz i třetí elektrobus. Spolehlivá bezemisní vozidla mají za více než 7 let na svém kontě přes 300 tisíc kilometrů. Jde o první bezplatné elektrobusy, které byly v rámci pražské hromadné dopravy nasazeny do ostrého provozu. Pasažéři u nich oceňují hlavně tichou a plynulou jízdu i možnost připojení na wi-fi zdarma.

Na elektrifikaci autobusového spojení se podílely společnosti ČEZ, Passerinvest Group a Arriva. Technický ředitel společnosti Passerinvest Group Martin Unger na slavnostním křtu uvedl, že když v roce 2016 uváděl do provozu jeden z vůbec prvních elektrobusů v Praze, ani nedoufal, že bude mít takový úspěch.

„Naše očekávání se nejen naplnila, ale i předčila, proto jsme se rozhodli i s ohledem na současné trendy a ESG profily podporovat elektrobusy v dopravě a pořídit si třetí,“ vysvětlil Unger. Úspěšný spoj by mohl být podle Ungera dále příkladem pro město. Hromadná elektrifikovaná doprava by totiž pozitivně ovlivnila čistotu ovzduší ve městě.

„Elektrobusy si získaly pevné místo u cestujících mezi Budějovickou a Brumlovkou. Od začátku provozu je využilo více než 2,5 milionu cestujících. Z našeho posledního průzkumu vyplynulo, že aspoň občas je využívá 58 procent lidí mířících na Brumlovku. S kyvadlovou dopravou je spokojených 94 procent pasažérů, především díky čistotě, dostatečné kapacitě a intervalům spojů. Ve srovnání s dobou před zavedením elektrobusů jsme zaznamenali nárůst spokojenosti o téměř 20procentních bodů. Veskrze pozitivní ohlasy nás vedly k plné elektrifikaci linky, do zářijového jízdního řádu tedy naostro přidáváme třetí elektrobus,“ uvedla Martina Draper za společnost Passerinvest Group.

Ačkoliv je trasa mezi Brumlovkou a Budějovickou pouze dvoukilometrová, autobus na ní kvůli množství světelných křižovatek zastaví v průměru dvacetkrát.

Podle ředitele společnosti Arriva Daniela Adamka je elektrobus nejvhodnějším dopravním prostředkem do města. Neustále tam totiž zastavuje a rozjíždí se, což elektrickému motoru svědčí daleko více než naftovému. Předchozí dieselový autobus totiž podobný provoz na krátké trase nezvládal a velmi často stál v servisu. Společnost pozitivně překvapila i výdrž baterií.

„Navzdory výrazně svažitému terénu nás elektrobusy v reálném provozu překvapily svou spolehlivostí i minimálním rozdílem mezi letním a zimním dojezdem, který činí jen pět procent. Oproti předpokládané pětileté živostnosti vydržely baterie v obou elektrobusech o celé dva roky déle a měnili jsme je až letos na jaře po 150 tisících ujetých kilometrech. Určitě tomu prospěla i praxe pomalého nočního dobíjení v garážích. Od našich řidičů také víme, že lidé na elektrických busech oceňují jejich tichý provoz, plynulejší rozjezd a brzdění, vyšší akceleraci a pružnější jízdní vlastnosti,“ vypočítává Adamka.

„Elektrobusy na Brumlovce najezdí denně přes 200 kilometrů a v provozu prokázaly svou užitečnost a spolehlivost. Bezemisní pohon zkrátka do měst patří a my chápeme jako přirozené poslání jeho rozvoj podporovat. Podobně jako jsme před sedmi lety byli u zrodu prvních bezplatných elektrobusů, dnes díky stoprocentně elektrifikované flotile určujeme společně s našimi partnery na Brumlovce trendy pro dopravní podniky v celé republice,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ.

„Skupina ČEZ různými formami stojí za rozvojem elektrobusů ve veřejné dopravě více než desítky českých a moravských měst. Samozřejmě dále pokračujeme i v rozšiřování nejvýkonnější české sítě veřejných dobíjecích stanic, kde řidiči v průměru doplní baterie svých aut nejrychleji v České republice,“ dodal Dzurilla.

ČEZ se v roce 2016 stal hlavním partnerem projektu společností Passerinvest Group a Arriva, které v kyvadlovém provozu na takzvaných linkách BB nasadily první dva elektrobusy typu SOR EBN 9,5. Pravidelný příspěvek na provoz elektrobusů je vyjádřením podpory ČEZ rozvoji elektrického pohonu v České republice a současně i odpovědnosti za bezemisní dopravní obslužnost lokality Brumlovka, kam denně dojíždí hromadnou dopravou více než 4,5 tisíce lidí. Úspěch a obliba elektrobusů u cestujících vedly „konsorcium“ provozovatelů k náhradě třetího vozidla elektrobusem a tím i k plné elektrifikaci kyvadlové dopravy na Brumlovce.

Foto: Arriva