Další výhra pro elektromobilitu: ČEZ vyrobí bateriová úložiště z vysloužilých škodováckých akumulátorů

Ještě letos společnost ČEZ ESCO vyrobí a dodá zákazníkům několik desítek velkých bateriových úložišť, které sestaví z dosloužilých akumulátorů elektromobilů Škoda.

Pavel Baroch

26. 6. 2023

Do tří let by jich mělo být sto padesát o celkové kapacitě 45 gigawatthodin, čímž se úhrnná kapacita v Česku zdvojnásobí.

První zařízení pro ukládání energie už ČEZ ESCO dodala zákazníkům v České republice i v zahraničí. „Bateriové systémy se stávají integrální součástí moderní energetiky a dají se využívat v elektromobilitě, nízkoemisním teplárenství, v kombinaci s obnovitelnými zdroji. První takové baterie už zamířily k zákazníkům v Česku i v zahraničí a další projekty teď finalizujeme,“ uvedl Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.

Například pět baterií z plně elektrického Enyaqu iV, v nichž ještě zůstává 70 až 80 procent kapacity, vytvoří nový velký bateriový systém, který by byl schopen zásobovat energií například až 40 domácností denně. Vedle použitých baterií se budou používat také různě poškozené akumulátory, které se nedostaly k zákazníkům.

„Celkově chceme letos zákazníkům v České republice i v zahraničí dodat až třicet systémů sestavených z baterií elektromobilů. Zajímavě tím rozšiřujeme naše portfolio, protože baterie lze vhodně kombinovat s našimi dalšími produkty,“ sdělil Čermák.

Jde o jeden z konkrétních kroků nové spolupráce mezi společnostmi Škoda Auto a ČEZ ESCO. Jejich zástupci podepsali strategické memorandum o porozumění v oblasti elektromobility.

„Baterie, která ve voze již dosloužila, má stále velký potenciál, například v úložišti elektrické energie. Jejím druhým životním cyklem budeme nejen snižovat uhlíkovou stopu, ale zároveň tak poskytneme zákazníkům možnost využít rychlého dobíjení i tam, kde to distribuční síť jinak neumožňuje. Jsme proto rádi, že můžeme na těchto řešeních spolupracovat se silnými partnery, jako je Skupina ČEZ,“ řekl Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.

U prodejců nebo na sídlištích

Bateriová úložiště z použitých akumulátorů lze vybudovat například u prodejců automobilky Škoda, ale třeba také na sídlištích, kde kvůli infrastruktuře není technicky možné postavit běžnou velkokapacitní dobíjecí stanici.

Pilotní projekty přitom prokázaly, že kapacita článků ve stacionárních systémech klesá jen asi o dvě procenta ročně, což prodlužuje životnost akumulátorů až na 15 let. Teprve potom se baterie ekologicky recykluje a suroviny z ní se znovu použijí pro výrobu nových elektrických článků.

Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ připomněl, že dekarbonizovat se musí nejen energetika, ale i další odvětví včetně právě dopravy. Skupina například plánuje, že do roku 2030 vybuduje obnovitelné zdroje o výkonu 6 tisíc megawattů.

„Potřebujeme dekarbonizovat celé české hospodářství. Bude to vyžadovat inovace, chytré nápady i neotřelá řešení a spolupráci se silnými partnery z ostatních částí průmyslu. Moderní energetika se stále více prolíná s dopravou a partnerství se Škoda Auto nás posune o výrazný kus vpřed,“ řekl Cyrani.

Odstartovaly další konkrétní projekty. V areálu firmy EP Rožnov vznikne inovativní energetické centrum, kde bude poprvé v Česku mimo jiné vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tedy využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě.

ČEZ i Škoda Auto předpokládají další koordinaci například při testování nových technologií pro pokročilé systémy dobíjení elektromobilů a jejich případné zapojení v energetice.

Další inovativní energetické centrum vznikne v Ivančicích nedaleko Brna, které bude v rámci městského teplárenství testovat různé energetické technologie a hledat ideální kombinace. Vedle kogenerace tu tak bude fungovat fotovoltaika, elektrokotel a tepelné čerpadlo. V rámci spolupráce se Škoda Auto tu také bude instalována energetická baterie z dosloužilých akumulátorů elektromobilů.

Spočítáme vám, kolik můžete ušetřit pomocí domácí fotovoltaiky

Škoda Auto už vyrobila 500 tisíc baterií do elektromobilů a plug-in hybridů. Letos by se měla výroba zvýšit na 2,3 tisíce akumulátorů denně. Se Skupinou ČEZ spolupracuje dlouhodobě.

K největším projektům patří fotovoltaické elektrárny na pěti budovách servisního centra automobilky v Kosmonosech a také vznikající fotovoltaiky o celkovém výkonu 2,2 megawattů na střechách Škoda Parts Centra i logistických budov poblíž hlavního závodu automobilky v Mladé Boleslavi.

Rychlejší zavádění nových modelů

Podle posledních údajů Centra dopravního výzkumu bylo na konci března v České republice registrováno 15 984 osobních bateriových elektrických vozidel. V prvním kvartálu se jejich počet zvýšil o 1 788. Celkem 3 822 osobních bateriových elektroaut bylo registrováno jako ojetých – tedy bezmála čtvrtina. Průměrné stáří osobního vozidlového parku v České republice je 16 let, u osobních elektroaut lehce nad tři roky.

Česká republika skončila v prvním čtvrtletí v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,37 procenty na předposledním místě – hůř na tom bylo už jen Slovensko.

„I přes ne zcela lichotivé evropské srovnání jezdí po českých silnicích již téměř 16 tisíc osobních bateriových elektromobilů, k dispozici mají přibližně 3 650 veřejných dobíjecích bodů,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Nejvíce registrací evidovala Škoda, která hodlá výrazně urychlit uvádění nových ekologických vozů. V následujících letech přijde na trh šest plně elektrických modelů. Mladoboleslavská automobilka se současně zavázala, že do roku 2027 bude investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility a dalších 700 milionů eur do digitalizace.

„Cílem Škoda X je hledat nová řešení a testovat inovativní myšlenky v oblasti chytré mobility, digitalizace služeb, využití umělé inteligence v dopravě a smart cities. V našem portfoliu jsou teď desítky inovativních projektů a elektromobilita mezi nimi zaujímá přední místo. Další využití baterií je pro elektromobilní řetězec klíčové,“ řekl Jaroslav Pelant, generální ředitel Škoda X, která se v automobilce specializuje na využití nových technologií.

Foto: Pavel Baroch (bateriové úložiště z dosloužilých akumulátorů)