Bude nutná regulace vozů SUV? Některé státy už „zbytečně velká auta“ začaly danit

Velká auta typu SUV jsou stále dostupnější. A s nimi přichází vyšší množství emisí i emocí. Jsou škodlivější, jsou nebezpečnější, jsou zbytečnější. Přesto se jejich počet zvyšuje.

Škodlivému vlivu vozů SUV na klima se nedávno věnoval komentář ve Financial Times. Podle jeho autora Simona Kupera je nutné velká SUV co nejvíce zdanit a zregulovat, aby se podařilo tento motoristický trend zlomit.

Obrovské korby pickupů, blýskající se modely Jeepů, široké Chevrolety a další zbytečně velká auta byla po léta symbolem vzdálené Ameriky. Pohonné hmoty jsou v USA dostupnější než v Evropě, a tak se nikdo nezamýšlel nad tím, proč auta vyrábět šetrnější. Ale teď se situace mění.

O zbytečnosti SUV na městských silnicích se doposud mluvilo spíše v souvislosti s bezpečnostními riziky. Když chodce porazí osobní menší auto, budou poranění menší, než když ho nabere SUV s kovovým navijákem vpředu. Navíc z vysokého auta, ve kterém má řidič jen o něco větší zorné pole než v obrněném vozidle, častěji přijdou k úrazu děti, které nejsou z okna vidět.

Navzdory těmto zvýšeným rizikům i nehospodárnosti těchto aut jejich obliba stoupá už i v Evropě. Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) tvořila SUV v loňském roce rekordních 46 procent celosvětového prodeje automobilů.

Nejrychleji rostoucí zdroj emisí

Je překvapivé, že se o tomto problému téměř nemluví. Stačí se přitom podívat zblízka na několik čísel. Od roku 2010 se počet SUV zvýšil sedmkrát, a to na zhruba 330 milionů vozidel. Auta typu SUV spotřebují zhruba o dvacet procent více pohonných hmot než zbylá osobní auta.

Kalkulačka solární elektrárny: vyplatí se vám?

Podle IEA vzrůstají emise z dopravy o 1,7 procenta ročně a je tak o nejrychleji rostoucí sektor. A celkově se osobní automobily podílí na devíti procentech světových emisí. Ale přesto jdou ceny automobilů vůči platům dolů. Automobil, bez ohledu na jeho spotřebu, si může dovolit stále více lidí, a mnoho z nich sahá právě po SUV.

Lidé si zkrátka nejsou schopní odpustit kousek té ješitnosti při výběru auta a rozhodovat se střídmě. Navíc vznikají jakési závody ve zbrojení. V malém autě se řidič na křižovatce mezi obrovskými bavoráky cítí ohroženě, a tak si pořídí také větší auto. A takhle to jde pořád dál.

Pokud bychom lidstvu nechali volný průběh, klidně by se mohlo stát, že brzy budeme vídat na ulicích osobní kamiony.

Regulace SUV? Budoucí nutnost

Jak tento růst přibrzdit, či úplně zastavit? Některé země se rozhodly znevýhodnit či regulovat auta, která mají vyšší produkci emisí. To se týká nejen SUV, ale i starých naftových aut nebo vozů se zbytečně objemnými motory. Například v roce 2020 v Jižní Koreji vstoupila v platnost nová legislativa, která zavádí přísnější emisní limity pro velká vozidla, včetně SUV.

Ve stejném roce Nizozemsko zavedlo zákon, který stanovil vysoké daňové poplatky pro vozidla produkující vyšší obsah emisí. „Daň bude platit především pro SUV, jako je například BMW X5, Jeep Grand Cherokee nebo Mitsubishi Pajero,“ uvedl mluvčí holandského ministerstva financí.

Z ekologického pohledu je regulace SUV nutnost. Jsou velká, jsou zbytečná, jsou drahá a jsou neekologická. Až na pár výjimek většina jejich majitelů nikdy nevyužije naplno výhody terénního vozu, a k pohybu po silnicích by jim stačila malá osobní auta.

Případná regulace se ani nedá považovat za ekoterorismus, protože lidé budou mít stále možnost volby, které auto si koupit. A automobilový průmysl se v současnosti stejně transformuje, aby přijal, že budoucnost budou tvořit elektromobily. Tak proč ji rovnou nepřijmout bez přehnaně velkých vozidel?

Autor: Kristýna Čermáková

Foto: Pixabay