Luxusní pohodlí na čtyřech kolech, které otevírá cestu k čisté mobilitě

Fleet manažeři to dnes při výběru nových vozů nemají jednoduché. Tlak zahraniční centrály na zařazení elektrifikovaných pohonů může být čím dál silnější a elektromobil je pro mnohé z nich ještě příliš velkým soustem. Přinášíme vám proto redakční test Volvo V90 s hybridním pohonem.

Mezistupňem, který ukazuje možnosti elektromobility, ale konzervativním řidičům nechává konvenční pohon, jsou pak plug-in hybridní pohony. Tedy vozy, které kombinují spalovací motor s tím elektrickým. Jak na to jde Volvo se svou novinkou V90 recharge, na to se podíváme na dalších řádcích.

Volvo obecně na elektrifikaci slyší. V březnu letošního roku dokonce automobilka velmi sebevědomě prohlásila, že už v roce 2025 bude polovina jejich prodávaných modelů elektrická a od roku 2030 dokonce všechny. „Plně se soustředíme na to, abychom se stali lídry v rychle rostoucím segmentu prémiových elektrických vozů,“ prohlásil Hakan Samuelsson, generální ředitel. A není důvod tomu nevěřit.

Není prostor pro chyby

Pokud jste někdy seděli ve Volvu, je zřejmé, že stížnosti na kvalitu interiéru by byly zcela jasným mrháním času autora a pozornosti čtenářů. Světlá kůže, pravé dřevo a měkčené plasty v případě našeho vozu nenabízí prostor pro chyby. Trochu zamrzí snad jen zbytečně nevyužitý prostor středového displeje při vypnuté navigaci a menší počet odkládacích prostor. Středový tunel je velmi mohutný a prochází středem vozu po celé délce. To by mi až tak nevadilo, pokud by zde byl prostor pro odložení klíčů, telefonu, peněženky a dalších drobností. Vyplňuje ho však velká baterie, a tak zbývá jen malý prostor pod loketní opěrkou.

Vůz se automaticky po nastartování (tedy spíše po rozsvícení displejů) přepne vždy do hybridního režimu. Jako by se vám Volvo snažilo naznačit, že elektřina bude pro pohyb vpřed lepší volbou. Pokud máte dostatečně nabitou baterii, tak se V90 snaží spalovací motor příliš nezapojovat do hry. Limitovat vás bude pouze kapacita akumulátoru, konkrétně 11,6 kWh. V městském provozu se tak můžete spolehnout na necelých 60 kilometrů bezemisní jízdy. Změnu pohonu nejspíš poznáte pouze díky malému piktogramu kapičky, který naznačí, že už pálíte drahocenný benzín a bude to chtít lehčí nohu na plynu. Zde totiž narážíme na obecnou nevýhodu této technologie. Ve městě si táhnete spalovací motor, a naopak na dálnici, kde je kapacita akumulátoru nedostačující, pálíte více benzínu i díky vyšší váze vašeho akumulátoru. Ale nic není dokonalé, takže zpět do obývacího pokoje značky Volvo, který vás těmito malichernostmi nenechá rozptylovat. Kromě hybridního režimu můžete na voliči nastavit režim PURE pro čistě elektrickou jízdu, režim čtyřkolky a sport. V tomto režimu jsem si vždy i tematicky změnil podsvícení budíku na racingově červenou a snažil se Volvo lehce „držet pod krkem“. Sportovní jízda však není tou nejlepší disciplínou. Auto je na podobné hrátky jednoduše příliš velké a těžké, a i přes příjemný zvuk vytočeného čtyřválce vás to brzy přejde a rádi se vrátíte zpět do světa kůže, dřeva a ticha. V hybridním režimu se vám vůz odvděčí spotřebou pod 7 litrů na 100 kilometrů, což je skvělá hodnota. Chce to jen trochu cviku, jet mírně defenzivně a ve městě aktivně využívat rekuperaci.

Ovládání infotainmentu je poplatné době. Tedy – většina nastavení probíhá na velkém středovém displeji. Odezva je svižná, ale na uspořádání jsem si musel chvilku zvykat. Líbilo se mi, že na hlavní obrazovku Volvo samo doplňuje nejpoužívanější funkce, abyste se tak k oblíbené hudbě nebo navigaci dostali jedním stiskem. Odvádí to však pozornost stejně jako všechny ostatní dotykové displeje a párkrát jsem tak byl vděčný za systém automatického brzdění na dálnici.

Po týdnu a necelých tisíci kilometrech mohu prohlásit, že tohle je přesně ten typ vozu, který nadchne cestovatele a milovníky klidné jízdy. Pokud tak spadáte do statistického průměru, vaše cesty do práce a z práce mohou být pouze v elektrické trakci a vy můžete mít dobrý pocit z toho, že ve městě nevypouštíte zplodiny a ušetříte nějaké to CO2. Současně díky spalovacímu motoru odpadá obava z dojezdu. Volvo si vás bude hýčkat, jak jen to současné technologie dovolují, a pan manažer vám přijde ještě poděkovat. Budoucnost bude podle Volva čistě elektrická, ale než k tomu dojde, je plug-in hybrid skvělou volbou.



Autor: Ondřej Miškovský

FOTO: ve spolupráci s Volvo Cars (titulní foto)