Zázračná samolepka udrží ovoce déle čerstvé, čímž chce přispět k omezení plýtvání

Každoročně se na celém světě vyplýtvá jídlo v hodnotě 2,6 bilionů dolarů. Tolik jídla by uživilo velké procento lidí, kteří v současnosti trpí podvýživou. Americký startup StixFresh proto vyvíjí samolepku, která udrží ovoce a v budoucnosti i zeleninu déle čerstvé, a to až o dva týdny.

Samolepka StixFresh o velikosti jednoho centu obsahuje bezpečnou a zcela přírodní formuli, jejíž sloučeniny se spojují v parní fázi a vytváří ochrannou vrstvu na ovoci. Tato ochranná vrstva následně zpomaluje zrání ovoce a jeho znehodnocování. Samolepku lze na ovoce aplikovat kdykoli v rámci dodavatelského řetězce a vzhledem k tomu, že účinná formule je obsažena na nepotištěné straně samolepky, mohou si producenti samolepku libovolně potisknout. Momentálně je samolepka určená zejména pro jablka, hrušky, avokádo, dračí ovoce, kiwi, manga, pomeranče a další citrusy, které dokáže udržet déle sladké a šťavnaté.

Přírodní řešení pro delší životnost čerstvých potravin

Tajemstvím kouzelné samolepky jsou těkavé sloučeniny, které rostliny přirozeně produkují, aby se chránily před škodlivými vlivy. V rámci dlouhodobého výzkumu a testování se tak firmě Ryp Labs, která za samolepkou stojí, podařilo najít formuli pro zpomalení procesu předčasného stárnutí a hniloby u konkrétního ovoce. "Víme, že mnoho sekundárních rostlinných metabolitů má antimikrobiální vlastnosti, a zejména s rostoucím znepokojením nad užíváním antibiotik začali lidé tuto oblast brát velmi vážně. Proto nyní analyzujeme specifické mechanismy, které z těchto sloučenin vytváří účinné antimikrobiální látky," vysvětlil CSO společnosti Patrick Van Dijck pro server Biovox.

Samolepka StixFresh na ovoce byla oceněna také celou pro Nejlepší udržitelnou iniciativu roku 2019 a jako Nejlepší obalová technologie v rámci cen pro Světovou potravinářskou inovaci. (World Food Innovation Awards).

Samolepka s vrstvou navíc nezkomplikuje dodávky

Plány firmy StixFresh se momentálně zaměřují na dodavatelský řetězec ovoce a zeleniny. “Protože potřebujeme zpeněžit potenciál naší technologií cílíme na distributory a obalové společnosti. Pokud se nám totiž podaří řešit problém plýtvání již v rámci dodavatelského řetězce, bude to mít mnohem větší efekt,“ řekl CEO společnosti Moody Soliman pro BioVox. Jeho slova přitom potvrzuje skutečnost, že řešení je opravdu pro dodavatele a producenty ovoce a zeleniny výhodné. Velká část ovoce je totiž během balení nálepkou stejně označena, takže přidání další vrstvy na nálepku, která přitom bude mít zásadní vliv na životnost plodu, už není takovým problémem, jako zavádění nových postupů. Řešení StixFresh pouze zapadne do již zavedeného procesu v dodavatelském řetězci, což bylo také původním záměrem zakladatelů společnosti. Najít řešení, které omezí plýtvání, prodlouží životnost potravin, a přitom jej bude jednoduché aplikovat.

Společnost však míří ještě dál a nechce zůstat pouze u výroby zázračných samolepek. “Naší vizí není být pouze produkční společností nálepek na ovoce. Chceme, aby se StixFresh stala společností zaměřenou na snižování odpadu napříč celým zemědělským sektorem. Od ovoce a zeleniny, až po maso a mořské plody. Usilujeme o pozici globálního leadera, který nabízí množství přírodních a bezpečných řešení,“ dodal CEO společnosti k budoucím plánům.

Firma v současnosti vyvíjí také nálepky vhodné na zeleninu a bobulovité ovoce. Pokud se řešení ujme, může opravdu zásadně přispět k omezení plýtvání, což bude prospěšné pro farmáře, distributory, obchodníky a samotné zákazníky. Zákazníci budou méně nakupovat, takže ušetří peníze, a přitom dojde k omezení produkce dalšího odpadu a emisí vznikajících v rámci dodavatelského potravinového řetězce.

Autorka: Kristýna Vobecká

FOTO: se souhlasem StixFresh