Šikovní kutilové: z použitých jídelních hůlek lze udělat nábytek nebo dekorace

Zní to jako nápad z nejlepších časů Přemka Podlahy. Přesto pochází od kanadského startupu ChopValue. Ten vyrábí z použitých jídelních hůlek minimalistický nábytek, potřeby do domácnosti nebo dekorace. Výroba těchto předmětů je plně pokryta z již použitého materiálu a do této doby bylo zachráněno přes 32 milionů hůlek před tím, aby skončily na skládce.

Zakladatel startupu Felix Böck je velkým milovníkem sushi a během jedné ze svých večeří si uvědomil, kolik odpadu z jídelních hůlek na jedno použití, jež jsou přitom vyrobené ze dřeva, nejčastěji z bambusu, vzniká. “Zažil jsem moment, který mi otevřel oči. Jedl jsem večeři, a přitom jsem si spojil jídelní hůlky s obrovským množstvím nevyužitého dřevěného odpadu ze staveb. Snažil jsem se městský dřevěný odpad řešit v rámci jednoho neúspěšného projektu, tak jsem si řekl, že malé a neškodné jídelní hůlky jsou vhodnějším zdrojem, na kterém lze ukázat vytvoření obchodních příležitostí vznikajících z efektivního využívání zdrojů,“ uvedl zakladatel projektu pro Forbes.

Stoly v restauraci vyrobené z místních použitých hůlek

Böck našel způsob, jak použité jídelní hůlky vyčistit a následně z nich za použití tepla, páry a tlaku vytvořit univerzální dřevěné bloky pro další použití. „Tyto jídelní hůlky na náš jídelní stůl putovaly téměř deset tisíc kilometrů a my je používáme jen 20 minut. Nemůže vám proto dělat radost je potom jen tak vyhodit,“ vysvětlil pro Guardian. Své podnikání začal v roce 2016 a použité hůlky nyní získává ze stovek restaurací a z jídelních míst v obchodních domech, na letištích a univerzitách v Kanadě a USA. Úplně na začátku však navázal partnerství s místními restauracemi, které rychle překonaly skepticismus k jeho projektu a ocenily, že z odpadu produkovaného restaurací lze vytvořit užitečné a hezké věci.

Ukázkou úspěšného fungování cirkulární ekonomiky v praxi, která přináší přidanou hodnotu všem zúčastněným, je tak partnerství ChopValue s kanadským restauračním řetězcem Pacific Poke, ve kterém se můžete nejen najíst u stolů z kolekce ChopValue, ale najdete zde také umělecká díla z nich vyrobená. „Hned jsme si mysleli, že je to skvělý nápad. Říkali jsme si, proč tohle nikoho jiného ještě nenapadlo? Prodáváme několik set jídel denně, tak si představte, jaké množství hůlek z toho časem vznikne,“ řekl spoluzakladatel řetězce Dong Lam pro Guardian.

Nápad s obrovským tržním potenciálem v minimalistickém designu

Od začátku svého fungování dali v ChopValue nový život přesně 32 167 240 jídelních hůlek, které by jinak skončily na smetišti. Týdně ve své továrně ve Vancouveru zpracují okolo 350 tisíc hůlek a Böck momentálně pracuje na založení sítě franšíz, které by získávaly hůlky z místních zdrojů, zpracovávaly je a prodávaly produkty z nich lokálně. Je to podle něj ten nejlepší způsob, jak využívat zdroje v té nejudržitelnější formě, a navíc pomáhat k vytváření pracovních míst.

Tržní potenciál podobného přístupu ke znovu využití produktů každodenní potřeby je přitom obrovský. Téměř třetina světové populace používá jídelní hůlky každý den a jen v Číně vyprodukují 80 miliard párů jednorázových jídelních hůlek ročně, a to se jedná pouze o jeden konkrétní produkt z milionů.

Produkty ChopValue, které se vyznačují minimalistickým a moderním designem je možné koupit na firemním e-shopu nebo u vybraných prodejců v USA. Zákazníci si mohou vybírat z kuchyňských prkének, pracovních stolů, systému polic nebo různých dárkových předmětů jako jsou držáky na mobily, tablety a stolní hry. Jídelní hůlky jsou však zpracovávány také do nástěnných dekorací nebo v rámci designu interiérů. Zakladatel ChopValue také doufá, že jeho nápad povzbudí ostatní k tomu, aby přehodnotili, co skutečně vnímají jako odpad. „Je to klišé říkat, že na každém malém činu záleží, ale myslím, že to dokazujeme praktický a zajímavým způsobem,“ uzavírá Böck.

Zdroje: ChopValue, Forbes, WEF, Guardian

FOTO: ChopValue