Už žádné krvavé suroviny pro baterie. Kobalt dostane digitální průkaz původu

Už žádné krvavé suroviny pro baterie. Kobalt dostane digitální průkaz původu

10. listopadu 2019

Automobilka Volvo je pověstná svým zodpovědným přístupem k výrobě svých vozů. Nedávno oznámila plán rozvoje čisté mobility i dekarbonizace produkce automobilů. Následovalo další přelomové rozhodnutí: ve spolupráci s technologickými firmami začne sledovat také zdroje vzácných materiálů pro baterie do elektromobilů.

Dohledatelnost zdrojů nerostných surovin, jako je například kobalt, využívaných v lithiových bateriích představuje jednu z hlavních výzev, jimž čelí výrobci automobilů usilující o udržitelný rozvoj. Automobilka Volvo Cars se zavázala k tomu, že budou její zdroje kompletně dohledatelné, aby si mohli být zákazníci řídící elektrifikované vozy Volvo jistí, že byly akumulátory v jejich vozech vyrobeny zodpovědným způsobem. Technologie blockchain, jejímž základem je vytvoření transparentní a spolehlivé sítě sdílených dat, výrazně přispěje k zajištění transparentního dodavatelského řetězce nerostných surovin, protože nebude možné změnit informaci o původu daného materiálu. 

Nerosty s dokladem 

Společnost Volvo Cars v současné době uzavřela dohodu se svými dvěma globálními dodavateli akumulátorů, kterými jsou čínská společnost CATL a jihokorejská společnost LG Chem, a s předními globálními firmami zaměřujícími se na technologii blockchain, jejímž smyslem je počínaje letošním rokem zajistit dohledatelnost původu kobaltu. Zatímco technologické firmy Circulor a Oracle zprovozní technologii blockchain na základě úspěšného pilotního projektu, který proběhl začátkem letošního léta, napříč dodavatelským řetězcem společnosti CATL, specialista na odpovědné využívání zdrojů RCS Global ve spolupráci se společností IBM zprovozní síť RSBN (Responsible Sourcing Blockchain Network) v rámci dodavatelského řetězce společnosti LG Chem. 

„Pokud jde o těžbu námi používaných nerostných surovin, vždy jsme v rámci našeho závazku využívali dodavatelské řetězce splňující určité etické požadavky,“ uvedla Martina Buchhauser, ředitelka pro zásobování Volvo Cars. „Díky technologii blockchain můžeme podniknout další krok směrem k zajištění plné kontroly našich dodavatelů a v úzké spolupráci s nimi minimalizovat související rizika.“  

Jak funguje blockchain? 

Blockchain je digitální databází obsahující seznamy záznamů, které jsou vzájemně propojeny pomocí kryptografie. V praxi to vypadá tak, že technologie v rámci dodavatelských řetězců vytvoří záznamy transakcí, které nelze změnit, přičemž se současně také posiluje společná sada pravidel udávající, jaká data lze nahrávat. To účastníkům umožňuje nezávisle ověřovat a revidovat transakce. 

V tomto konkrétním případě zahrnují data v síti blockchain informace o původu kobaltu, atributy, jako jsou hmotnost a velikost, řetězec vazeb a údaje, na jejichž základě lze zjistit, zda chování účastníků odpovídá směrnicím OECD pro dodavatelské řetězce. Jedná se o přístup, který přispívá k vytvoření důvěryhodných vazeb napříč celým dodavatelským řetězcem. 

Společnosti CATL a LG Chem jsou renomovanými výrobci akumulátorů, kteří se oba mohou pochlubit dlouhými a úspěšnými dodavatelskými záznamy vztahujícími se k výrobě akumulátorů Li-Ion pro automobilový průmysl. Samozřejmě splňují striktní požadavky automobilky Volvo Cars s ohledem na technologickou vyspělost, odpovědný dodavatelský řetězec, omezení uhlíkových emisí a konkurenceschopné náklady na výrobu modelů Volvo.  

Smlouvy uzavřené mezi společnostmi Volvo Cars, CATL a LG Chem se vztahují na dodávku akumulátorů pro příští generaci modelů Volvo a Polestar, včetně Volva XC40 Recharge, v průběhu následujícího desetiletí.