Udržitelný život #nemusíš začít srážkou s transformátorem

Udržitelný život #nemusíš začít srážkou s transformátorem

08. října 2019

Nové možnosti udržitelnějšího života jsou od vás už jen jeden hashtag daleko. A platí to i naopak. Pokud chcete ukázat světu vaše ekovychytávky pro lepší život a planetu, stačí pod příspěvek připsat známou mřížku a slovo nemusíš. A nebo ne. Prostě #nemusíš.

Udržitelnou skládačku máme složenou každý jinak. Někteří začínají a končí u třídění odpadu, jiní přidávají nakupování bez obalu a mezi lidmi rezonuje i téma původu oblečení a jeho opětovného využití. Hranice toho, kolik času a energie jsme ochotni udržitelnému životnímu stylu věnovat, jsou zkrátka u každého jinde. Posouvat je můžeme, a nemusíme. A buďme upřímní – bez znalosti toho, co je vlastně možné, se obzory rozšiřují těžko. Tématu se proto pod hashtagem #nemusíš začala věnovat česká společnost Nano Energies, která dodává domácnostem i firmám čistý zelený proud. 

„Legenda praví, že na myšlence 100% zelené elektřiny má podíl náraz Petra Rokůska, našeho zakladatele, do elektrického transformátoru. Pravda je taková, že planetu máme jen jednu, ale nechcem lidem říkat, co mají a nemají dělat. My naopak chceme dát lidem volbu. Každý má mít svobodu definovat, kde jsou jeho hranice udržitelného života. A my jim chceme nabídnout přehled, z čeho všeho a jak mohou volit,” vysvětluje ředitel Nano Energies Stanislav Chvála. Firem jako je ta jeho, které se rozhodly podnikat udržitelně, je mnoho. Zelená energie už nyní proudí do tisícovek domácností i firem. V centrech velkých měst najdete pasivní domy, spousta společností využívá chytrá řešení pro úsporu elektřiny a vody, zemědělci znovu objevují výhody ekologicky šetrného hospodaření.  

Mnoho jednotlivců, neziskových organizací i firem mění způsob jakým žijí a podnikají, prostě proto, že jim to připadá lepší pro společnost a pro místo, kde žijí. I když nemusí. Nedělají to proto, že je to zrovna moderní způsob marketingu, ale protože tomu věří a dělají to opravdově. Takové lidi a firmy chce najít a propojit s ostatními iniciativa #nemusíš. V kinech Oko, Aero a Světozor jsou například přesvědčení, že společnost lze kultivovat kvalitními filmy. V Institutu cirkulární ekonomiky ví, že přebytky se mohou přeměnit na zdroje, zakladatelé iniciativy Zachraň jídlo věří, že nic není odpad a provozovatelé veganské restaurace Forky's chtěli prostě nabídnout alternativu. Takových a dalších příběhů je kolem nás mnoho. Některé z nich se objevily v úvodním videu kampaně, kde vystupují odběratelé Elektřiny Nazeleno. “Nemusíme to dělat jinak, ale chceme. A přesně proto je tady naše společná iniciativa #nemusíš,“  dodává Stanislav Chvála.  

Informace o těchto společnostech a jednotlivcích, kteří se rozhodli jít udržitelnou cestou, se ale k veřejnosti dostávají málo. To chce iniciativa #nemusíš změnit a nenásilnou formou ukázat příběhy těchto lidí a společností. Díky hashtagu #nemusíš tak bude mít každý k dispozici alternativy, jak zdokonalovat svůj udržitelný životní styl. Samozřejmě pokud chce, protože #nemusí.  

Autor: Nano Energies