Rychlé jako blesk: v Česku máme nabíječky, které dobíjí baterie za 10 minut

Rychlé jako blesk: v Česku máme nabíječky, které dobíjí baterie za 10 minut

01. září 2019

Česká síť rychlonabíjecích stanic se rozšířila o dvě rychlodobjící stanice, které jsou schopné nabít baterie elektromobilů za pouhých několik minut.

První nejrychlejší dobíjecí stanice jsou duhové. Testovací fáze dobíjení bude zdarma

Jako první oznámil instalaci rychlodobíjecí stanice ČEZ. Do sítě duhových nabíječek přibyde dobíjecí stanici s výkonem až 150 kW. Premiérově s akumulačním systémem. Jedná se o první fázi pilotního projektu, kdy stojan pro rychlé doplnění akumulátorů, které řidiči e-aut najdou na pražské Duhové ulici, bude v další fázi doplněn o systém akumulace energie. 

V případě 150 kW stanic z produkce společnosti ABB se jedná o řešení, které bude postupně přebírat roli infrastruktury pro rychlé okamžité dobití na hlavních silničních tazích a ve městech. Bez problému zajistí dobití během 15-20 minut i u nových vozidel s větším objemem akumulátorů pracujících s napětím jak 400 V, tak 800 V, které budou postupně přicházet na trh. Do doby instalace akumulačního systému bude proto výkon stanice omezen na úroveň ca 80 kW, po jeho instalaci bude stanice nabízet plný výkon 150 kW. V první fázi nebude dobíjení na této stanici zpoplatněno.

„Při projektování a výstavbě vybraných stanic o výkonu 50 kW už dnes počítáme s jejich budoucí výměnou za výkonnější typy. Aktuální instalace nám navíc umožní v ostrém provozu vyzkoušet premiérovou kombinaci vysoce výkonné dobíjecí stanice s akumulačním systémem v podobě stacionární baterie. Lokalita na Duhové totiž nedisponuje potřebným příkonem a bez instalace akumulačního systému by na místo vysoce výkonnou stanici nebylo možné instalovat. Chceme si toto řešení nejen vyzkoušet v praxi, ale současně jím demonstrovat to, že při vhodně zvolené kombinaci technologií nemusí vždy výstavba stanic podobného typu znamenat riziko nadměrné zátěže pro distribuční soustavu. Využití stacionární akumulace proto připravujeme i na další lokality, které mají k dispozici omezený příkon,“ uvedl k pilotnímu projektu Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

E.ON v těsném závěsu

O několik dní později přišla také společnost E.ON s oznámením, že  otevřela ve Vystrkově u Humpolce první veřejnou ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily v České republice. Ultrarychlá dobíjecí stanice ve Vystrkově, jejíž technologii dodala opět firma ABB, je první ze čtyř podobných stanic, které E.ON v Česku postupně vybuduje. Další ultrarychlé dobíjecí stanice pro elektromobily se objeví podél hlavních dopravních koridorů.

Nová ultrarychlá dobíjecí stanice ve Vystrkově má maximální výkon 175 kW. Na českém trhu se aktuálně prodávají pouze dva typy automobilů, které takový výkon dokážou přijmout – Audi e-tron a Tesla Model 3. „Stanici jsme projektovali jako modulární, takže v blízké budoucnosti může nabídnout výkon až 350 kW. Tak trochu jsme tím předběhli dobu a jsme připraveni na vysoké nabíjecí výkony v několikaletém předstihu,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Ultrarychlá dobíjecí stanice ve Vystrkově je už v plném provozu. Registrovaní zákazníci si zde mohou dobít baterie auta za 6 Kč/kWh, neregistrovaní si pak připlatí pět korun navíc. Zaplatit mohou pohodlně platební kartou. K dispozici jsou dva konektory standardů CCS Combo a Chademo. „Ultrarychlá stanice dobije baterii vozu z nuly na 80 % kapacity přibližně za deset minut, což je o třetinu kratší doba, než kolik času stráví elektromobilisté u rychlodobíječek. Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný dobíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby byl co možná nejrychlejší,“ vysvětluje Martin Klíma.

Unikátní ultrarychlá dobíjecí stanice, která má strategickou polohu u dálnice D1 přibližně v polovině cesty mezi Prahou a Brnem, je první z celkem čtyř podobných zařízení, které hodlá E.ON vybudovat v rámci evropského projektu pro rozvoj elektromobility NEXT-E. Druhá ultrarychlá dobíjecí stanice bude umístěna na benzínové pumpě MOL v Rozvadově, na další dvě se pak mohou těšit elektromobilisté na Moravě. Projekt NEXT-E umožní společnosti E.ON nejen výstavbu ultrarychlých dobíjecích stanic, ale také dalších 10 rychlodobíjecích stanic, které budou umístěny na hlavních dopravních koridorech a spuštěny během následujících měsíců. V rámci celého projektu pak dojde po Evropě k vybudování celkem 222 rychlodobíjecích stanic a 30 ultrarychlých dobíjecích stanic. 

Elektromobilita skokově roste

V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce července 443 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 170 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 114 rychlodobíjecích o výkonu 50 kW. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům z Operačního programu Doprava. Část sítě včetně aktuální premiérové instalace buduje ČEZ na vlastní náklady. E.ON v současné době provozuje 41 veřejných dobíjecích stanic napříč ČR. Do konce roku chce jejich počet zvýšit na 100.