Chytrá budova poradí, kde zaparkovat nebo kam jít pracovat. A ušetří miliony

Chytrá budova poradí, kde zaparkovat nebo kam jít pracovat. A ušetří miliony

18. června 2019

Díky internetu věcí postupně vznikají chytré budovy, ve kterých se lépe pracuje nebo žije. Inteligentní technologie nám mohou pomoci uspořit čas při hledání parkovacího místa, nebo efektivně využít budovu, aby firma neplýtvala energií v neobsazených kancelářích.

Firmy se často stěhují do stále větších prostor a přitom polovina kanceláří zeje prázdnotou. V ranních hodinách stojíme ve frontách aut, která zdlouhavě hledají volné místo na firemním parkovišti. Můžeme se také setkat s překlimatizovanými či přehřátými budovami se suchým vzduchem, protože nedokážou efektivně reagovat na rozdílné dopady proměny počasí na jednotlivé části objektu. V kancelářích se často zbytečně svítí a topí, přestože nejsou využívány. Správa budov dnes tvoří významnou část rozpočtu firem. Náklady jsou však často neopodstatněně vysoké v důsledku neefektivního využívání prostor. 

Chytr cesta proti vysokým nákladům 

Řešením jsou takzvané „chytré budovy“, které s využitím digitálních technologií a jejich komunikaci průběžně vnímají život ve svém okolí. Díky sběru dat a jejich analýze zajišťují podklady pro optimalizaci svého provozu či ho v reálném čase rovnou řídí. Chytré budovy moderních firem například dokáží analyzovat a efektivně řídit svou obsazenost. Zaměstnanci stačí vytáhnout mobilní telefon a v aplikaci vybrat volné pracovní nebo parkovací místo či zasedací místnost a za pomoci navigace se k nim dostat nejrychlejší možnou cestou namísto bloudění po objektu. 

Chytré budovy dokáží průběžně sbírat environmentální data o teplotě a vlhkosti vzduchu či podílu oxidu uhličitého a s pomocí moderní vzduchotechniky, automatické úpravy osvitu či tepelného štítu budovy dokáží rychle zajistit zdravé a pohodové pracovní prostředí. Zaměstnanci navíc mohou  jednoduše hlásit závady, komunikovat a v případě krizové situace také sledovat evakuační pokyny. Díky průběžnému sběru a analýze dat pak chytré budovy nabízejí svým správcům cenná data pro kvalifikovaná rozhodnutí, která přinesou maximální využití kapacit i realizaci smysluplných energeticky úsporných opatření.

Chytré budovy se snaží být maximálně efektivní v každém ohledu a ve výsledku tak zajistit kvalitní a zdravé pracovní prostředí a nejnižší možné provozní náklady i dopady na životní prostředí. Příjemné pracovní podmínky přispívají ke zvyšování produktivity pracovních týmů. Data pak umožňují rozhodování o managementu budov založeném na realitě namísto domněnek. Postupně se tak stávají základním kamenem moderních office parků a chytrého byznysu. 

Za vším hledej čidla 

Princip fungování chytrých budov je prostý. Napříč budovou jsou rozmístěny malé inteligentní  senzory, které jsou bezdrátově propojeny přes internetovou síť a pečlivě zaznamenávají dění ve svém okolí. A právě internet věcí je klíčovým prvkem chytrých budov. Vzájemnou komunikací senzorů je možné na jednom místě v digitální podobě shromažďovat a vyhodnocovat všechna důležitá data o fungování objektu dlouhodobě i v reálném čase. Celý systém pak stačí zabalit do uživatelsky příjemné aplikace v telefonu či počítači. Výsledkem je možnost přehledného čtení dat a grafů o využívání celého objektu dlouhodobě i v reálném čase. Správce budovy tak může kvalifikovaně navrhovat různá vylepšení s cílem zpříjemnit pracovní prostředí svým kolegům či snížit provozní náklady.

Chytré budovy v Česku 

Příkladem dobré české praxe je společné řešení pro digitalizaci budov od technologického start-upu Spaceti a lídra internetu věcí – společnosti Vodafone. Pilotní projekt se nachází přímo v centrále českého Vodafonu v pražských Stodůlkách, která díky pokračující optimalizaci svého provozu šetří meziročně 5–7 % nákladů na energie. Celý systém tvoří oblé bezdrátové senzory o rozměrech 10 cm2, které na jedno nabití vydrží až 5 let. Ty jsou propojeny úzkopásmovou sítí Vodafone NB-IoT a analýzou dat poskytují v mobilní či webové aplikaci ucelený přehled o obsazenosti budovy i využívání energie. 

Zaměstnanci Vodafonu si tak mohou v mobilu zarezervovat volné parkovací místo či pracovní stůl a nechat se k nim navigovat. Pro představu: Vodafone má pro svých 1250 zaměstnanců centrály jen 1000 pracovních míst. Více není díky chytré komunikaci a rezervačnímu systému potřeba. Zaměstnanci totiž průběžně využívají home office či čerpají dovolené. Ve výsledku tak stačí chytře „řídit a poskládat“ obsazenost budovy. Díky efektivnímu managementu a úspoře prostor tak mohly vzniknout relaxační prostory, tělocvična a jiné neformální místnosti. Optikou firmy navíc došlo k úspoře milionů korun od nastěhování do chytré budovy v zimě 2015.