Elon Musk větří obří byznys. Tesla chce recyklovat staré baterie

Elon Musk větří obří byznys. Tesla chce recyklovat staré baterie

29. dubna 2019

Co se stane s bateriemi z elektromobilů po té, co doslouží? Klíčová odpověď pro budoucnost čisté mobility poháněné elektřinou.

Malé procento vyřazených baterií z elektrovozů zatím nepředstavuje zásadní problém. Ovšem očekávaný rozmach elektromobility, kdy ročně přibudou na silnicích desítky milionů nových elektromobilů, přinese výhledově také požadavky na zpracování vysloužilých akumulátorů. Ostatně v případě baterek nejde jen o elektromobily. Miliardy baterií z vyřazených telefonů anebo notebooků si říkají o zpracování již dnes. 

Dosavadní praxe v automobilovém průmyslu stála především na využití baterií z elektromobilů pro stacionární systémy ukládání energie. Vyřazené baterie se využívají například pro domácí úložiště energie v kombinaci se solárními elektrárnami na střechách domů. Podobnými směry šly například automobilky Nissan, Toyota nebo BMW. Tesla chce nabídnout jinou cestu: opětovné přepracování a využití „vytěženého“ materiálu pro výrobu nové baterie. 

Musk zatím recyklovat neuměl 

Z nedávno publikované zprávy o dopadech činností Tesla na životní prostředí vyplývá, že v současné době využívá Muskova automobilka k recyklaci materiálů použitých baterií externí firmy. V budoucnu by se však měla vytvořit recyklační linka přímo v nevadské Gigatovárně 1: „Tesla vyvíjí v Gigatovárně 1 unikátní systém recyklace baterií, který bude zpracovávat jak odpadní materiály ze samotné výroby baterií, tak i baterie s ukončenou životností. Pomocí tohoto systému dosáhneme maximálního využití vzácných kovů, jakými jsou lithium a kobalt, i dalších používaných materiálů z hliníku, mědi nebo oceli. Všechny kovy budou získány v optimalizovaných vstupech pro výrobu nových baterií,“ představuje ve zmíněném reportu Tesla své plány. 

Od zajištění vlastní recyklace klíčových vstupních surovin si Tesla slibuje významné ekonomické úspory. Očekává totiž, že recyklace baterií bude cenově výhodnější než nákup nových surovin.

Zatím však není jasné, jakou technologii Tesla pro recyklaci zvolí. Jednou z cest může být aplikace tlaku a teploty k regeneraci katod v lithiových bateriích. Zatím však jde o projekt univerzity v San Diegu, který stojí na začátku svého potenciálního rozvoje. Další řešení nabízí finská společnost Fortum, která nedávno oznámila, že vstoupí do recyklace lithium-iontových baterií. Využije k tomu technologii společnosti CRSOLTEQ, která tvrdí, že umí recyklovat baterii se ziskem až 80 % z původních materiálů.

Ekonomická dostupnost – elektrovůz je za rohem

Aktuálně jezdí po světě přes pět milionů osobních vozů s elektrickým pohonem. Na Teslu připadá přes půl milionu vozů, které ujely více než 10 miliard kilometrů. Celkově tak Tesly uspořily přes 4 miliony tun oxidu uhličitého oproti vozům, které pohání ropa.

Stále levnější baterie a rychlý nástup sériové výroby posouvají hranici, kdy se cenově protnou náklady na pořízení elektromobilu s cenou vozů se spalovacími nebo vznětovými motory. Nově stanovili experti z agentury Bloomberg NEF datum na rok 2022.

Blíží se to rychleji, než největší optimisté očekávali. Tak se dají shrnout předpovědi expertů z Bloomberg NEF. Tým této agentury pravidelně vydává reporty o vývoji cen baterií a elektromobilů. V roce 2017 stanovili hranici, kdy začnou elektromobily konkurovat běžným vozům na ropu v roce 2026. O rok později ji snížili na rok 2024 a letos v dubnu oznámili, že se tak stane již za tři roky.

Mezinárodní energetická agentura očekává, že počet elektromobilů na všech světových silnicích dosáhne 125 milionů v roce 2030. Ovšem potřeba naplnění klimatických cílů může rozvoj čisté mobility akcelerovat až na 220 milionů elektrovozů na konci příštího desetiletí.

Miliony postupně vyřazovaných baterií budou představovat zajímavý zdroj vzácných kovů a ekonomickou příležitost pro producenty nových akumulátorů. Zpráva Bloomberg NEF také uvádí, že právě baterie tvořily v roce 2015 až 57 % nákladů elektromobilu. Dnes je to přibližně třetina a po roce 2025 klesne podíl ceny baterií na pouhou pětinu nákladů za nový vůz. Zvládnutá recyklace akumulátorů může přispět k dalšímu zlevnění.

Foto: Heisenberg Media/ Flick Commons