
Přehledně: V jakých elektroautech budete nejvíc v bezpečí před fandy Filipa Turka?
Hranatá challenge by mohla působit úsměvně, pokud by porušování pravidel neohrožovalo i ostatní účastníky silničního provozu. Přinášíme přehled elektroaut, která splňují nejvyšší bezpečnostní standardy.

Redakce Obnovitelně.cz
25. 4. 2025
Místo tichého pokání přišly jen vtípky a srandičky. Europoslanec a čestný prezident Motoristů Filip Turek poté, co zveřejnil video, ve kterém se řítí po dálnici rychlostí nad 200 kilometrů v hodině, sdílí obrázky a příspěvky, ve kterých děkuje novinářům, že mu dělají PR zdarma. A bohužel svým chováním také inspiroval některé své fanoušky.
„Hysterie médií způsobila tuto přirozenou reakci, na rychlé, plynulé a bezpečné jízdě po dálnici není nic vzácného, ani nebezpečného,“ komentoval Turek okázalé porušování pravidel silničního provozu. Pak sice vyzval fanoušky, aby přestali s takzvanou hranatou výzvou, ale jízdu vysokou rychlostí obhajuje dál.
„Jet v plném provozu na dálnici přes 200 km/h a fotit se u toho na telefon může jen sobecký machr, kterému je bezpečnost ostatních úplně ukradená. U toho pána nepřekvapí…,“ komentovala Danuše Nerudová. Herec Hynek Čermák zas zveřejnil video, ve kterém prosí Turkovy fanoušky, aby si z něj nedělali příklad.
Rychlou jízdou a ještě arogantní reakcí na vlastní přestupek (ač pravda, zatím neusvědčený a nepotvrzený) totiž Turek inspiroval některé své followery, kteří nyní sdílí podobná videa s hashtagem #HranatáChallenge. „K dnešnímu dni se desítky, možná stovky mladých chlapců s možná ještě vlhkým řidičákem prohánějí po silnicích a dálnicích a napodobují váš styl jízdy,“ apeluje na Turka Čermák.
Přibývajících videí na sociálních sítí si všimla také policie. „Příklady, které táhnou, mohou a nemusí být pozitivní. Zejména veřejně známé osobnosti mají všeobecně tendence příkladem se stávat a je na nich, k čemu tento svůj potenciál využijí,“ varuje na svém profilu na síti X Policie ČR.
Bezpečnost hlavně v nových autech a SUV
Skoro by se tak mohlo zdát, že se svět automobilových řidičů polarizuje dvěma směry. Ten konzervativní, který se zuby nehty drží spalovacích sportovních aut a života jako z Rychle a zběsile, a moderní, který nyní ve svých elektromobilech řeší primárně bezpečnost, protože na silnicích se evidentně pohybuje dostatek bláznů, kteří to valí přes 200 za hodinu.
Pojďme se na ty nejbezpečnější elektromobily nyní podívat. Žebříčků i metodik, které posuzují bezpečnost aut, existuje hned několik. Objevují se tam ale podobná auta, například Hyundai Ioniq 5 a 6, Volkswagen ID.4, Nissan Ariya nebo Rivian R1S a R1T a Tesla Model Y nebo Cybertruck. Nejcitovanější žebříček od Insurance Institute for Highway Safety hodnotí reakce aut během různých nárazů u boku i čelně. Zde je kompletní přehled:
Top Safety Pick+ (nejvyšší ocenění)
Osobní vozy
- Hyundai Ioniq 6 – středně velký sedan
- Genesis Electrified G80 – velký luxusní sedan
Kompaktní SUV
- Genesis GV60 (modely 2024–25)
- Hyundai Ioniq 5
- Subaru Solterra
Středně velká luxusní SUV
- Genesis Electrified GV70 (modely 2024–25, pouze vozy vyrobené po dubnu 2024)
- Tesla Model Y
Velká SUV
- Rivian R1S (modely 2025, pouze vozy vyrobené po srpnu 2024)
Pick-upy
- Rivian R1T (modely 2024–25)
Top Safety Pick
Kompaktní SUV
- Lexus RZ
Středně velká SUV
- Kia EV9 (modely 2024–25, pouze vozy vyrobené po lednu 2024)
- Nissan Ariya (modely 2024–25)
- Volkswagen ID.4
Středně velká luxusní SUV
- Audi Q4 e-tron (modely 2024–25)
- Audi Q4 Sportback e-tron (modely 2024–25)
- Tesla Model Y AWD
Velká SUV
- Audi Q8 e-tron
- Audi Q8 Sportback e-tron
- Rivian R1S (modely 2024)
Tato ocenění poskytují užitečné informace pro spotřebitele, kteří hledají bezpečné elektrické vozy. Je však důležité si uvědomit, že některá ocenění se vztahují pouze na vozidla vyrobená po určitém datu, což může ovlivnit dostupnost těchto modelů na evropském trhu.
Zároveň nelze přehlédnout, že do prestižního žebříčku se dostala hlavně velká a drahá SUV. Velmi dobrých výsledků ale dosáhla i relativně dostupná Tesla Model 3 (která se v bazarech začíná pohybovat i pod hranicí půl milionu korun). A pět hvězdiček v testu Euro NCAP dostalo i levné čínské auto MG ZS EV, které spadá do kategorie dostupných SUV. V některých žebříčcích zabodovala také například Mazda CX-90, Lexus NX nebo již zmiňovaný Nissan Ariya. Každé z těchto tří aut stojí (nebo budou stát, až se dostanou na český trh) zhruba pod milion korun.
Obecně se ale dá říct, že v testech vychází dobře téměř všechna nová auta. Bezpečnosti elektromobilů pak nahrává fakt, že díky baterii mají nízko položené těžiště a hůř se tak otočí na střechu. Navíc jsou často vybaveny celou řadou inteligentních systémů, které mohou pomoci zabránit blížící se kolizi.
Díky bezpečnostním prvkům, které jsou každým rokem přísnější, totiž umírá výrazně méně lidí než dříve. Podle Českého statistického úřadu v devadesátkách umíralo při dopravních nehodách ročně okolo 1400 lidí. Posledních pár let toto číslo nepřekračuje 500, a to navzdory zvyšujícímu se počtu aut.
Závěrem tak nezbývá než doufat, že se nebezpečná „hranatá challenge“ nestane novým národním sportem. Europoslanci by měli jít příkladem – ať už za volantem, nebo ve veřejném prostoru. V zemi, kde stále ještě ročně na silnicích umírají nižší stovky lidí, by měl být respekt k pravidlům silničního provozu samozřejmostí, nikoli terčem posměšků a exhibicí. A pokud si někdo plete svobodu s bezohledností, měl by se alespoň zamyslet, komu všemu tím může ublížit.
Autoři: Kristýna Čermáková, Ondřej Novák
Úvodní foto: Pixabay